۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۲۹۱۵۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

راهکارهای عملی امر به معروف و نهی از منکر

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: سکوت کننده بر گناه و محرک بر گناه و راضی بر گناه، با گناهکار در عذاب شریک هستند.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در هیئت رزمندگان اسلام قم در مجتمع امام خمینی(ره) با تسلیت عاشورای حسینی، اظهار داشت: یکی از کلیدی تربن عوامل عزت، نظارت اجتماعی یا امر به معروف و نهی از منکر است.

وی گفت: حضرت علی(ع) فرمودند همه واجبات در برابر امر به معروف و نهی از منکر مثل نمناک بودن یک انگشت دست در برابر دریا است؛ چرا که معروف یعنی سایر واجبات و منکر یعنی سایر محرمات و امر به معروف و نهی از منکر چتر همه واجبات و محرمات است.

کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر، اصل شناخت و روش مجهول است؛ کسانی که به این وظیفه عمل می کنند جانشین خدا و پیامبر(ص) و قرآن هستند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که خداوند از مومن ضعیف بدش می آید، افزود: از معصوم(ع) پرسیدند مومن ضعیف کیست؟ حضرت فرمودند مومن ضعیف کسی است که امر به معروف و نهی از منکر نمی کند.

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همگانی

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همگانی اظهار داشت: قوم حضرت شعیب(ع) جمعیت زیادی بودند و این پیامبر آنها را به خاطر کم فروشی شان نصیحت می کرد اما نمی پذیرفتند، حضرت آنها را نفرین کرد، ندا آمد خداوند همه مردم را مورد عذاب قرار می دهد حضرت علت را جویا شد، ندا آمد مومنان هم در برابر گناه گناهکاران سکوت کردند.

کارشناس رسانه ملی با بیان این که راضی به فعل حرام دیگری در گناه گناهکار شریک است، گفت: سکوت بر گناه و محرک بر گناه و راضی بر گناه، با گناهکار در عذاب شریک هستند.

انواع منکرات

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به بیان انواع منکر پرداخت و تصریح کرد: مشرک، منکر اعتقادی است؛ یکی از شاخه های منکر، شرک است، دیگر منکر، اجتماعی(بدقولی، حق الناس، خیانت در امانت) است. آیت الله مدنی می گفت همدان بودم شخصی بازاری در سال یک شب مراسم می گرفت و از من دعوت کرد که سخنرانی کنم، یکباره سفر نجف پیش آمد و به سختی خود را به این شهر رساند، وقتی به نجف رسیدم، چند روز بعد به یادم افتاد که سخنرانی در مراسمی را قول داده ام، خود را از نجف به محل سخنرانی رساند که مبادا بدقولی کرده باشم.

وی افزود: منکر اقتصادی(ربا، رشوه، توزیع کالای تقلبی) نوع دیگر منکر است؛ منکر سیاسی، از دیگر انواع منکرات منکری است که به بیت المال بی توجهی شود و اختلاس صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ضمن بیان برخی از منکرات اظهار داشت: از دیگر انواع منکر، منکرات اخلاقی، فرهنگی(کلیپ های مبتذل، ترویج بدحجابی)، نظامی(خیانت در جنگ) و خانوادگی(بدخلقی، مهریه ندادن) هستند، اما برخی از منکرات نیازمند عزم همگانی را دارد.

شیوه های امر به معروف و نهی از منکر

کارشناس رسانه ملی ضمن ارائه راهکارهایی درباره ترویج امر به معروف و نهی از منکر گفت: اکثر ما در شیوه امر به معروف و نهی از منکر مشکل داریم: اعطای بینش، یکی از راه های انجام این وظیفه است، خوب و بد را به هم متذکر شویم، این شیوه ائمه اطهار(ع) فرد را به آثار عمل متذکر می کردند، وای به حال شخصی که گناه برای او شیرین، زیبایی برای او زشتی و زشتی برای او زیبا شود و ذائقه انسان تغییر پیدا کند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به دومین شیوه ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تصریح کرد: روش دوم عمل کردن به این فریضه که بسیار مهم است و در جامعه بر عکس آن دیده می شود، نشر خوبی ها و پوشاندن بدی ها است؛ جوانی در مسجد پیامبر نماز می خواند، پس از پایان نماز، پیامبر او را تشویق و ترغیب کرد.

وی خطاب به والدین و بزرگترها افزود: جوانان را تحقیر و آنها را با دیگران مقایسه نکنید که این روش مناسبی در تربیت و امر به معروف و نهی از منکر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ضمن بیان توصیه ای درباره عمل به امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: اگر گناهی را دیدید و یا صورت گرفت، از بیان گناهان خودداری کنید، بنای اسلام بر پوشاندن است و ستار العیوب بودن، صفت خدا است.

کارشناس رسانه ملی گفت: راه دیگر در برخورد با منکر این است که به تدریج عمل کنید؛ آیت الله بروجردی فرمودند بهترین جای هامبورگ، زمین خریداری شود، مرکز اسلامی هامبورگ آلمان مرکزی است که در ایام محرم و طول سال مراسماتی در آن برگزاری می شود و مرکز مهمی به شمار می رود، نماینده این مرجع خطاب به ایشان گفت در هامبورگ نمی توان مثل ایران عمل کرد و از ورود بی حجاب ها به این مرکز جلوگیری کرد، چگونه عمل کنیم؟ این عالم نوشتند که به حداقل ها اکتفا کنید.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که در مسائل مذهبی نشاط تان را حفظ کنید که کسالت به سراغ تان نیاید، تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) به جوانی که با کسالت نماز می خواند، توصیه کرد که که این ذکر را بر جاری کن که همه دعاها در آن وجود دارد و آن دعا این بود که «الحمدلله علی کل نعمه، استغفرالله من کل ذنب، اعوذ بالله من کل شرّ، اسأل الله من کل خیر».

وی بر رعایت اصول و قواعد امر به معروف و نهی از منکر تأکید و خاطرنشان کرد: در انجام این فریضه مراقب باشیم که آبروریزی نشود و حیثیت افراد حفظ شود./822/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات