۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۵۲۹۶۰۸
امام جمعه بابل:

امر به معروف و نهی از منکر از حقوق مسلم یک مسلمان بر مسلمان دیگر است

امام جمعه بابل ضمن تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، گفت: یکی از حقوق مسلم یک مسلمان بر دیگر مسلمانان امر به معروف و نهی از منکر و تذکر در برابر خطا و یا انحراف دیگر مسلمانان است.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امشب در مراسم شام شهادت امام سجاد(ع) در مسجد خاتم الانبیا(ص) بابل با تحلیل تاریخی دوران امام حسین(ع)، گفت: یکی از مهمترین بیماری ها و آسیب هایی که جامعه دوران امام حسین(ع) با آن روبه رو بود، بی تفاوتی جامعه و آحاد افراد نسبت به یکدیگر بود.

وی افزود: جامعه به تعبیر قرآن مانند یک انسان دارای حیات و زندگی است و اگر فردگرایی در یک جامعه به جای جمع گرایی و حساسیت نسبت به یکدیگر ایجاد شود، جامعه دارای آسیب های جدی خواهد شد.

مسؤول شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل به ساخت جمعی جامعه دوران حکومت اسلامی پیامبر(ص) در مدینه از سوی آن حضرت پرداخت و تاکید کرد: یکی از اموری که پیامبر(ص) برای تربیت و ساخت جامعه مد نظر قرار داد، مسأله نظارت مسلمانان نسبت به یکدیگر و ایجاد پیوند و پیوست در میان آن ها بود.

وی ادامه داد: ایجاد عقد اخوت میان مسلمانان به ویژه میان انصار و مهاجران یکی از روش های پیامبر(ص) در جهت یک جامعه منسجم و متحد بود که مسلمانان نسبت به تامین نیازهای یکدیگر مسؤول می ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این مطلب که از نگاه قرآن مسلمانان نسبت به یکدیگر ولایت دارند، تصریح کرد: خداوند متعال در سوره توبه هر مسلمان را ناظر بر مسلمان دیگر قرار داد و بر اساس تکالیفی که خداوند معین نموده است، آن ها بر یکدیگر دارای ولایت هستند.

وی افزود: یکی از حقوق مسلم یک مسلمان بر دیگر مسلمانان امر به معروف و نهی از منکر است و اگر مسلمانی با دیدن خطای برادر مومن خود اقدامی نکند، در حق او خیانت نموده است.

تولیت مدارس علمیه خاتم الانبیا(ص) و الزهرا(س) بابل نظارت اجتماعی را لازمه کارکرد درست یک جامعه عنوان کرد و گفت: بهترین جامعه از دیدگاه قرآن جامعه ای است که ارزش های افراد با یکدیگر منطبق پیدا کرده است و افراد نسبت به رفتارهای ضد ارزشی حساس هستند.

وی ادامه داد: نتیجه یک جامعه فردگرا، ظهور ارزش های مختلف با معیارهای فردی و گروهی است که گاهی در تضاد یا یکدیگر قرار می گیرند و نظم اجتماعی در آن به هم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی عدم کارکرد مناسب را از ویژگی های جامعه ناهمگون و غیر مسؤول در برابر یکدیگر بیان کرد و افزود: یک جامعه بدون نظارت اجتماعی نمی تواند کارکرد درستی داشته باشد و واگرایی عدم موفقیت در این جامعه را در پی دارد.

وی با تشریح مسؤولیت های اجتماعی و کارکرد آن ها تصریح کرد: عدم اجرای امر به معروف و نهی از منکر ناشی از عدم شناخت مسؤولیت های اجتماعی از واحد های تشکیل دهنده این جامعه یعنی آحاد افراد است.

مسؤول شورای فرهنگ عمومی بابل ضمن تشریح نتایج عدم امر به معروف و نهی از منکر، خاطرنشان کرد: جامعه ای که به جای احساس مسؤولیت و حساس بودن نسبت به ارزش ها، بی تفاوتی بر آن حاکم شود، عدم موفقیت و فروپاشی کمترین نتیجه آن است.

امام جمعه بابل با بیان این که در دوران سیدالشهدا(ع) جامعه نسبت به فساد و آلودگی مسؤولان جامعه احساس وظیفه نمی کردند، گفت: نتیجه بی تفاوتی و عدم حساسیت نسبت به ارزش ها، حاکم شدن افرادی مانند یزید به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: قیام خونین سیدالشهدا(ع) علیه حاکمیت یزید برای توجه دادن جامعه و بیداری آن ها برای حفظ ارزش ها در جامعه و مبارزه با فساد در جهت اصلاح جامعه بود./1313/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات