نهضت عاشورا گزینش سوژهها در یک تابلوی هنری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین قرنی استاد حوزه و دانشگاه امشب در مسجد آقا سید علی قزوین با اشاره به نهضت پرشور حسینی گفت: ظرافتهایی در حماسه عظیم کربلا اعمال شده است که برخی از تحلیلگران به دلیل پینبردن به آن ظرافتها به بن بست رسیده و برای خروج از این بن بست عذر بدتر از گناه آوردهاند.
وی در ادامه با اشاره به مهمترین سوال در فرهنگ حماسه عظیم کربلا افزود: یک سوال در این جریان همواره وجود داشته است و آن این بوده که امام حسین(ع) در این حرکتی که آغاز کرد نحوه تدارک نیروها به چه صورت بود و چگونه آن حضرت از دیگران یاری طلبید.
این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به ماجرای سقیفه اظهار کرد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در شش ماه اول جریان به گونه ای بود که حضرت امیر(ع) گاهی به تنهایی و گاهی در معیت فاطمه زهرا(س) به در خانه مهاجرین و انصار میرفتند تا تدارک یاوری کنند که بتوانند ماجرای سقیفه را مدیریت کنند.
وی در ادامه با اشاره به نحوه تدارک نیرو از سوی امام حسن مجتبی(ع) پیرامون مقابله با معاویه ابراز کرد: پس از وجود مقدس امیرمومنان(ع) آن شش ماهی که امام حسن(ع) در کوفه درگیر مقابله با معاویه بود به دنبال افرادی میرود تا تدارک جنگ با معاویه را دیده و به رودررویی با معاویه بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین قرنی در ادامه تدارک نیرو برای یاری حسین بن علی(ع) را هم از جنس تدارک نیرو در جهت مدیریت سقیفه دانست و خاطرنشان کرد: اما درباره حسین بن علی(ع) مشاهده نشده است که آن حضرت در مدینه به دنبال یاری کنندهای در جهت کمک به نهضتی که آغاز کرده بود باشد نهایت چیزی که امام میفرمایند این است که مثل من حسین با یزید بیعت نمیکند.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای یاران امام حسین(ع) در جهت تدارک نیرو در نبرد با یزید تاکید کرد: مسلم بن عقیل از یاران خالص حسین بن علی(ع) بود زمانی که امام به مدت چهار ماه در مکه بودند مسلم را به کوفه فرستادند در کوفه تعداد هیجده هزار نفر از مردم با مسلم در جهت یاری رساندن به حسین بن علی(ع) بیعت کردند.
این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به خطبهها و سخنرانیهای امام در مکه اضافه کرد: امام در مکه خطبهها و سخنرانیهای فراوانی داشتند که طی آن نهضت خود را به مردم ابلاغ کردند اما هیچگاه بزرگ قوم یا قبیلهای را به یاری خود نخواندند تنها سخن آن حضرت این بود که آنهایی که از جان گذشته و آماده بذل جان هستند با ما همراه شوند.
حجت الاسلام والمسلمین قرنی در ادامه با اشاره به وجود دو دیدگاه در خصوص سخن امام با مردم پیرامون ماندن و یا همراه شدن با آن حضرت گفت: یک دیدگاه نظر شهید مطهری است که میفرماید آن عدهای که در تاریخ بیان کردند تعدادی از مردم امام را تنها گذاشتند با این سخن جذابیت حرکت امام را به زیر سوال می برند حال آنکه جذابیت و کشش حرکت امام به قدری بالا است که عدهای از خیمهگاه دشمن هم به او میپیوندند.
وی در ادامه با اشاره به دیدگاه دوم اضافه کرد: علامه طباطبایی میفرماید اگر معیار در جذابیت و حرکت یک نهضت و یا جریان اقبال و ادبار مردم باشد حرکات جهادی تمام ائمه به زیر سوال خواهد رفت از این رو در این مسأله جای تحقیق است باید ببینیم متون تاریخی چه میگوید آیا عدهای رفتند و امام را تنها گذاشتند یا اینکه ماندند و او را یاری کردند.
استاد حوزه علمیه در پایان گفت: عاشورا و نهضت حسین بن علی(ع) گزینش سوژهها در یک تابلوی هنری است که هر کدام از این سوژهها باید در کای خود قرار بگیرند تا آن تابلو یک اثر هنری جاودان شده و تا قیامت ماندگار شود./۸۷۳/پ۲۰۲/ب۱