۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۳۴۰۷۳
نمایشگاه مطبوعات؛

کاظمی: اقتصاد ما نیاز به اصلاح سیستم بانکی دارد/ امنیت اقتصادی امروز ما مدیون رهبری، ایثارگران و مدافعان حرم است

نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در مورد وضعیت اقتصادی امروز کشور گفت: سیستم بانکی ما اگر اصلاح شود قطعا نیازهای مردم تأمین می‌شود و شاهد تحقق شعار اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.
نائب رییس کمیسیون قضایی مجلس در غرفه رسا

محمد کاظمی، نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در بازدید از این غرفه در پاسخ به این سؤال که مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع اصلاحات نظام بانکی و نظر مجلس در این رابطه، گفت: لایحه اصلاح نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است و بنده معتقد هستم این موضوع اساسی‌ترین کار مجلس در این دوره خواهد بود.

وی ادامه داد: در دو سه سال گذشته مقام معظم رهبری سال را به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده‌اند، محور اقتصاد مقاومتی توجه و تقویت تولید داخلی است، به گونه‌ای که هم از واردات کالا بی‌نیاز باشیم و هم اینکه کالاهای داخلی با کیفیت شود و با قیمت مناسب نیاز مردم را در داخل کشور تأمین کند.

نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تأکید کرد: ما باید برای بهتر شدن روند اقتصادی کشور فشار را از روی واحدهای تولیدی برداریم، از سرمایه‌گذاران داخلی که با زحمت فراوان کارهای تولیدی را آغاز کردند باید فشار برداشته شود.

کاظمی یادآور شد: مهم‌ترین مشکلی که امروز بروی دوش واحدهای تولیدی ما است بحث بانک‌ها و تسهیلاتی است که بانک‌ها به بخش تولید می‌دهند، ما برای برگشت این تسهیلات باید برنامه‌هایی داشته باشیم زیرا برخی تسهیلات با بازپرداخت 36 درصد سود همراه است.

وی افزود: ما با بازپرداخت‌های سنگین عملا تولیدکننده و کارخانه‌دار را به زانو درآوردیم، این امر سبب تعطیلی کار در کشور ما شده است، متأسفانه ببیشتر واحدهای تولیدی ما در شهرک‌های صنعتی اکثرا یا تعطیل هستند یا با ظرفیت بین 10 تا 40 درصد فعالیت می‌کنند.

نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه دولت اگر بخواهد بحث اقتصاد مقاومتی را محقق کند و بر روی پای خود بایستیم باید تسهیلاتی را که بخش تولیدی ما از بانک‌ها دریافت می‌کنند سود آن را خود تقبل کند، خاطرنشان کرد: به این معنا که ما به سرمایه‌گذار داخلی باید تسهیلات زیر 4 درصد بدهیم نه اینکه وام‌هایی با سود 18 تا 26 درصد پرداخت کنیم.

کاظمی ابراز داشت: واحدهای تولیدی ما توان رقابت را در این شرایط نخواهند داشت، سیستم بانکی ما اگر اصلاح شود قطعا نیازهای مردم تأمین می‌شود و شاهد تحقق شعار اقتصاد مقاومتی خواهیم بود، در این شرایط بهبود اقتصادی در کشور رخ می‌دهد.

وی در مورد سخنان اخیر مقام معظم رهبری و بیان امنیت اقتصای یا اقتصاد امن، نیز تصریح کرد: آنچه در مصالح اقتصادی ابتدا نیاز است موضوع امنیت کشور است که خوشبختانه کشور ما امروز با وجود مقام معظم رهبری، ایثارگران و مدافعان حرم تأمین شده است، البته ممکن است سازوکارهای قانونی ما در این راستا کم باشد که باید در این راستا تلاش کنیم آنچه نیاز است را در مجلس تصویب کنیم تا امنیت اقتصادی حاصل شود.

نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این پرسش که نظر مجلس شورای اسلامی در مورد اتهامات اخیر به سیستم قضا چه خواهد بود، گفت: قضات ما فرهیخته‌ترین، کم توقع‌ترین و سالم‌ترین نیروهای کاری دولت هستند، امروز هر قاضی بیشتر از 10 پرونده را رسیدگی می‌کند و از این رو ما باید قدردان آنها باشیم.

کاظمی در پایان گفت: ما نباید فضا را مسموم کنیم، البته در همه دستگاه‌ها ایراداتی وجود دارد، در دولت و سیستم‌های دیگر مگر مشکلاتی وجود ندارد، در قوه قضائیه همه ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما ما باید قدردان زحمات همه قضاتی باشیم که در این سیستم کار می‌کنند./816/۲۰۱/ح

ارسال نظرات