۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۵۳۵۲۸۴

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

کسب ۱۳ نشان برتر چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی نخبگان قرآنی خراسان رضوی،توزیع بیش از ۱۴۰۰ بسته مهرتحصیلی در بین دانش آموزان نیازمند از محل موقوفات مرتبط و وجود مرقد مطهر ۷۶۳ شهید در ۷۰ بقعه متبرکه خراسان رضوی عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی است.
اخبار

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، از 54 نخبه قرآنی استان که در چهلمین دوره مسابقات استانی مقام آورده و به مسابقات سراسری راه یافتند، 13نماینده شایسته از استان خراسان رضوی موفق به کسب عناوین برتر شدند.

این گزارش حاکی است؛ هشت نفرآقا در رشته های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ 10جزء ، رشته ی تفسیر و رشته ی حفظ موضوعی و پنج نفر خانم در رشته های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ 20 جزء و حفظ 10جزء در این دوره از مسابقات حائز رتبه های برتر شدند.

بنابراین گزارش؛ از 32نخبه قرآنی در بخش برادران در رشته ی حفظ 10جزء، رضا حسنی رتبه ممتاز، در رشته ی قرائت ترتیل،  احسان محمدی رتبه ممتاز، در رشته ی قرائت تحقیق مختار دهقان و امید حسینی نژاد رتبه عالی و در رشته ی حفظ کل علی شیخ جامی و محمد خاکپور شایسته تقدیر شدند و سید مجتبی جلیلی زاده در رشته تفسیر و هاشم وحیدیان در رشته حفظ موضوعی قرآن کریم نیز موفق به کسب رتبه دوم این دوره از مسابقات شدند.

همچنین از 22 نخبه قرآنی در بخش خواهران که به این دوره از مسابقات اعزام شده بودند، در رشته ی قرائت ترتیل فرزانه کلالی رتبه عالی، در رشته ی حفط 20جزء حلیمه شوشتری رتبه ممتاز و فاطمه سادات آنوشا رتبه عالی، در رشته ی حفظ 10جزء رویا فضائلی شایسته تقدیر و در رشته ی قرائت ترتیل معصومه صهبایی استاد نیز رتبه ی ممتاز را در این رقابت ها کسب کردند.

طبق بیانیه مشترک مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت قاریان قرآن کریم، مختار دهقان، قاری برتر خراسان رضوی در رشته ی قرائت تحقیق به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور مالزی شرکت می کند.

توزیع 1428 بسته مهرتحصیلی در بین دانش آموزان نیازمند از محل موقوفات مرتبط

 معاون امور هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: وقف یکی از بزرگترین جهادهای مالی بوده و دانش‌آموزان هم یکی از بزرگترین جهادگران علمی هستند.

حسین شادکام در ویژه برنامه طرح مهر تحصیلی و اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش در حوزه تعلیم و تربیت که در دبیرستان  سکینه افشار برگزار شد، اظهار داشت: در ایام ماه محرم و هفته دفاع مقدس و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی پیکر پاک و مطهر شهید محسن حججی در مشهدالرضا(ع) تشییع خواهد شد و سراسر مردم ایران اسلامی به ویژه مشهدی‌ها چشم‌انتظار حضور این شهید والامقام هستند.

وی افزود: دشمنان به دنبال تحریف اسلام ناب محمدی(ص) و القاء تفکر وهابیت هستند و در اینجا نیازمند جهاد در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، مالی و غیره هستیم و وقف یکی از بزرگترین جهادهای مالی بوده و دانش‌آموزان هم یکی از بزرگترین جهادگران علمی هستند.

معاون امور هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مدارس کشور خیرساز هستند، خاطرنشان کرد: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز کشور در این مدارس تحصیل می‌کنند و در خراسان رضوی هم ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدرسه موقوفه‌ای و خیرساز تحصیل می‌کنند و در استان ۳۵۰۰ خیر مدرسه‌ساز داریم.

شادکام گفت: در ایام ماه محرم و صفر ۲ هزار میلیارد تومان توسط مردم نذر و وقف می‌شود که بخش عمده‌ای از این محافل در مدارس برگزار می‌شود و وقف مشارکتی هم گامی موثر و ثمربخش بوده که توسط دو مجموعه آموزش و پرورش و اوقاف و امور خیریه اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار داشت: بیش از ۷۰۰ وقف با محوریت دانش‌آموزان در خراسان رضوی به ثبت رسیده است و اولویت اول امروز جامعه وقف کردن و هزینه کردن برای دانش‌آموزان که آینده‌سازان فردای جامعه هستند بوده است.

وی افزود: موقوفات حوزه تعلیم و تربیت در ۹ شهر مشهد، تربت حیدریه، نیشابور، جغتای، قوچان، داورزن، تایباد، کلات و سبزوار و به ارزش ۶۲۰ میلیون ریال بوده که این موقوفات به ۱۴۲۸ بسته لوازم‌التحریر از ۱۵ تا ۷۰ هزار تومان تبدیل شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه وقف مشارکتی با محوریت قرآن، عترت و نماز با همکاری اداره‌های کل آموزش و پرورش و اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در تمامی مدارس استان به‌ویژه مدارس موقوفه‌ای اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: موقوفات مشارکتی در حوزه‌های مختلف اجرا می‌شود و نخستین گام آن پروژه و موقوفه مهر فاطمی بود و در گام بعد هم پروژه وقف علم‌وفناوری بود و در مرحله بعد اجرای پروژه وقف قرآن، عترت و نماز بوده است.

حجت الاسلام ایزدی گفت: آمار دقیقی از مدارس موقوفه‌ای و دانش‌آموزان حاضر در این مدارس در دسترس نیست و باید اطلاعات آن با همکاری آموزش و پروش و اوقاف و امور خیریه گردآوری شود تا در اختیار مردم و رسانه‌هاقرار بگیرد.

مرقد مطهر  763 شهید در 70 بقعه متبرکه خراسان رضوی قرار دارد

حجت‌الاسلام‌ جمال ایزدی در نخستین یادواره استانی شهدای مدفون در بقاع متبرکه خراسان رضوی که با حضور مسوولان، خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در سالن فاطمه الزهرا(س) آستان مقدس امامزاده سید حمزه(ع) کاشمر برگزار شد اظهار کرد: در 70 بقعه متبرکه خراسان رضوی 763 شهید مدفون هستند.

وی یادآور شد: از مجموع شهدای مدفون‌شده در بقاع متبرکه خراسان رضوی 718 شهید از شهدای دوران دفاع مقدس، 32 شهید از شهدای دوران انقلاب اسلامی، 5 شهید از شهدای حادثه منا، 4 شهید از شهدای مکه در سال 1366، 2 شهید از شهدای ترور و 2شهید از شهدای مدافع حرم هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: کاشمر با داشتن 151 شهید در آستان مقدس امامزاده سید حمزه(ع) بیشترین شهید را در بین بقاع خراسان رضوی دارد.

سخنرانی آیت الله خاتمی، شعرخوانی حماسی، مداحی و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان و قرائت فاتحه برای آنان از دیگر بخش های این مراسم بود./930/پ۲۰۴/ب۲

ارسال نظرات