۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۵۳۵۸۶۹
امام جمعه موقت تهران:

برخی مسؤولان اعتنایی به باتجربه‌ها و صاحب‌نظران نمی‌کنند

آیت الله صدیقی با بیان اینکه وقتی برخی افراد به ریاست می‌رسند، اعتنایی به صاحب‌نظران و باتجربه‌ها نمی‌کنند، گفت: این افراد مخالفان رأی خود را تحقیر می‌کنند و تنها اطرافیان چاپلوس خود را قبول دارند که آنها را تصدیق می‌کنند.
 آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) در جلسه هفتگی شرح صحیفه سجادیه که عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در دعای هشتم صحیفه سجادیه بعضی از آسیب‌ها و مهلکات اخلاقی،  به عنوان خطرهای جدی مطرح شده که عمده این خطرات، درونی است و باید از شرّ آنها به خداوند پناه برد، اعتصام به حبل الله کرد و در کشتی نجات و دژ توحید و ولایت پناه گرفت تا از این خطرات مصون ماند.

وی افزود: در آیات قرآن کریم خداوند خطاب به مؤمنین می‌فرماید اگر درون خود را بسازید، دشمن بیرونی نمی‌تواند به شما زیانی وارد کند، همان‌طور که انسان از درون پوسیده می‌شود، کشور نیز به همین طریق است. اگر درون کشوری درست ساخته شد، هیچ خطری از بیرون آن را تهدید نخواهد کرد و وجود دشمن بیرونی آن را توانمند و قدرتمند می‌کند.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: انسان در مقابله با دشمن اقتدار پیدا کرده و واکسینه می‌شود. در مسائل مربوط به خودسازی، اشکالی که وجود دارد این است که ما عادت داریم همه را متهم ‌کنیم اما توجه نداریم که خودمان هم به ایرادات دیگران مبتلا هستیم.

بیرون کردن دیو نفس، نقش تام در سعادت بشر دارد

وی اظهار داشت: مؤمن باید بین خود و خداوند متعال بنا را بر این بگذارد که با سرمایه عمر، سعادت ابدی و ارزش‌های الهی را کسب کند و در نیل به ارزش‌های عرشی که درخور او است، تلاش کند. رفع مانع و بیرون کردن دشمن و دیو نفس بسیار مهم است و نقش تام در سعادت بشر دارد به همین علت امام سجاد(ع) این خطرات را به عنوان آسیب‌های مهلکی معرفی می‌کند که باید از شرّ آن به خداوند تبارک و تعالی پناه برد که یکی از آنها هم هیجانِ حرص است.

آیت الله صدیقی گفت: حرص در سوره مبارکه معارج این‌گونه معرفی شده که انسان نسبت به چیزی که به آن علاقه دارد دستپاچه و حریص است و آن را بی مرز، زود و به مقدار زیاد می‌خواهد؛ این عجله داشتن در کسب هواهای نفسانی و تمایلات درونی از هر طریق و به هر کیفیتی، نابود کننده انسان است زیرا سبب می‌شود انسان به دور از ملاحضات قانون، شرع، حرام، حلال و منافع جامعه هر کاری که دلش می‌خواهد بی محابا انجام دهد.

حرص پیغمبر برای هدایت امت، حرصِ ممدوح است

وی با بیان اینکه حرص دو بُعد دارد، عنوان کرد: یک بُعد حرص از سوی آیات و روایات ممدوح به حساب می‌آید و آن، شوق پیغمبر برای هدایت امتش است که برای رسیدن به این هدف بسیار بی‌قرار و ذوق زده بوده و راحتی خود را وقف آن کرده بود.

امام جمعه موقت تهران افزود: اگر هر یک از ما نیز نسبت به انسان‌ها دلسوزی عمیق داشته و از بی دینی و گناه دیگران ناراحت شویم قطعاً برای هدایت آنها تلاش خواهیم کرد و در راهنمایی آنها به سوی راه حق مؤثر خواهیم بود.

وی ابراز داشت: نوع دیگر حرص، حرص در شهوات و مسائل دنیوی است که از رذایل اخلاقی به حساب می‌آید و مهلک انسان است. انسان حریص تابع نفس خود است و چارچوبی برای آن ندارد و با انجام رشوه، ربا، معاملات حرام، شراب فروشی، قمار، دایر کردن فسادخانه همواره در مسیر رسیدن به مادیات، خود را به نابودی می‌کشاند.

آیت الله صدیقی اظهار داشت: انسان بالهوسی که برای عمل خود چارچوب ایمانی و شرعی نشناسد قطعاً به بدبختی و نکبت گرفتار می‌شود. خودشیفتگی و ترجیح نظر خود به نظر دیگران و ارزش نگذاشتن به شأن و فکر سایرین از دیگر نمونه‌های حرص و آز است.

برخی مسؤولان، اعتنایی به صاحب‌نظران و باتجربه‌ها نمی‌کنند

وی افزود: همان‌طور که وقتی شخصی به ریاست می‌رسد، نعوذبالله خود را در مقام خدایی می‌داند و اعتنایی به صاحب‌نظران و باتجربه‌ها نمی‌کند و مخالفین رأی خود را به واسطه الفاظی، تحقیر و توهین می‌کند و تنها اطرافیان چاپلوس خود را قبول دارد که او را تصدیق می‌کنند، به همین علت نیز منتقدین را از اطراف خود پراکنده می‌کند.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: خودپسندی برابر با خودپرستی و خودپرستی برابر با بدترین نوعِ بت‌پرستی است که نصیب انسان ذلیل و بدبخت می‌شود. اگر انسان در امور خود اعتدال داشته باشد، همین حرص موجب رشد و تعالی او می‌شود. علاقه به مقام، شخصیت و زندگی مرفه منشأ حرکت انسان است اما اگر این علاقه کنترل نشود و به هیجان تبدیل شود، سیلی است که سدّی در مقابل آن نیست، اما اگر برای آن سد و سیل بند ساخته شود، در مسیر درست حرکت خواهد کرد.

ثروت را مانند خون در رگ‌های جامعه به جریان بیاندازیم

وی در ادامه اظهار داشت: امیال درونی نیز مانند جویبارها اگر سدّ ایمان، عقل، قانون و شرع در مقابل آن باشد، هیجان نابود کننده نخواهد بود. اگر انسان آنچه در زندگی کفایتش می‌کند، به آن قانع باشد دیگر لازم نخواهد دید برای هفت نسل بعد از خود از مال حرام و حلال انباشته کند و سبب به وجود آمدن فاصله طبقاتی و فقر در جامعه شود.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: سعادت نهایی بشر در کلمه فلاح گنجانده شده است. در بسیاری از آیات قرآن کریم خداوند برنامه‌هایی سازنده در زمینه فلاح، آزادگی و رشد تا رسیدن به مقصد اعلی برای انسان ذکر کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد کنترل افزون طلبی در ثروت و مال بسیار سفارش شده که انسان سبب فقیر ماندن فقرا در فقر نباشد، استعدادها را نکشد و مال را به صورت خون در رگ‌های جامعه به جریان بیاندازد و موجب سکته اقتصاد جامعه نشود که عده‌ای از لاغری بمیرند و عده دیگر از چاقی خفه شوند. خداوند قول قطعی می‌دهد که اگر انسان نفسانیات خود را کنترل کند، هدایت یافته و رستگار می‌شود./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات