۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۳۶۳۲۶
نمایشگاه مطبوعات؛

توکلی: روشنفکران در مخالفت با اسلام و تشیع، اربعین را نشانه گرفته‌اند

عضو هیأت علمی دانشگاه معارف با بیان اینکه امام علی(ع) درباره اختلاس‌گران و مفسدان اقتصادی، سخت ترین مجازات ها را در پیش می‌گرفتند، گفت: فساد مالی بی سرو صداترین امری است که نظام اجتماعی را به نابودی می‌کشاند و مردم را نسبت به دولت‌ها بی اعتماد می‌کند.
کتاب جای پای زینب کتاب جای پای زینب نشست علمی اربعین نگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی اربعین نگاری (ضرورت و چگونگی سفرنامه نویسی راهپیمایی بزرگ اربعین) با محوریت کتاب «جای پای حضرت زینب(س) در اربعین» تألیف یعقوب توکلی عضو هیأت علمی دانشگاه معارف و پژوهشگر تاریخ اسلام ظهر امروز در تالار گفت‌وگو واقع در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات برگزار شد.

در این نشست علمی توکلی با اشاره به تاریخ زیارت اربعین، گفت: زیارت اربعین سنتی است که در بعضی روایات، تاریخ آن را به زیارت جابربن عبدالله انصاری و عطیه کوفی در روز اربعین منسوب می‌دانند.

وی با بیان اینکه مسأله زیارت امام حسین(ع) مخصوصاً در روز اربعین در میان شیعیان امری پذیرفته شده است، عنوان کرد: حدود ۱۵۰ سال بعد از واقعه عاشورا امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را از نشانه‌های شیعیان معرفی کرده است.

پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه اظهار داشت: متأسفانه در بحث زیارت اربعین، بازواکاوی و آثار مستقل زیادی به جز چند اثر مانند سیاه پوشی در سوگ ائمه نور وجود ندارد که به اندازه کافی به بحث اربعین بپردازند.

حتی اگر از آسمان داعشی ببارد ما به زیارت اربعین می‌‌آییم

وی ابراز داشت: طی ۵۰ سال اخیر که زیارت اربعین به ثبت تاریخی رسیده است، شیعیان به کرّات توسط صدام و رژیم بعثی عراق مورد حمله قرار گرفتند که همبن موضوع سبب شد تا این زیارت، سال‌های متمادی به صورت پنهانی انجام شود اما پس از سقوط صدام این حرکت عاشقانه و خودجوش خوشبختانه جهش یافته و از چند هزار نفر به ۲۴ میلیون نفر رسید و اجتماع اربعین را به یک اجماع جهانی بی نظیر در طول تاریخ تبدیل کرده است.

توکلی با اشاره به چگونگی تألیف کتاب جای پای حضرت زینب(س) در اربعین، گفت: این کتاب حاصل گزارش پیاده روی از نجف تا کربلا است که نوع مواجهه مردم، عزاداری‌ها، نوع عَلَم‌ها، سینه زنی، اشعار، شمایل‌ها، دسته جات، موکب‌ها را در ذهن خواننده کتاب تداعی می‌کند.

وی با بیان اینکه کتاب جای پای حضرت زینب(س) در اربعین، به شرح حضور هیئات از اقوام و ملیت‌ های مختلف در این پیاده روی عظیم می‌پردازد، عنوان کرد: از مهمترین و مصمم ترین هیئات، هیأت شیعیان شرق عربستان است که پشت لباس آنها نوشته «حتی اگر از آسمان داعشی ببارد ما به زیارت اربعین می‌‌آییم».

اربعین دیوار چند صد ساله‌ ظلم را فرو ریخت و فاصله بین اقوام و ملت‌ها را کنار زد

پژوهشگر تاریخ اسلام ابراز داشت: ماجرای اربعین به عنوان یک اتفاق بزرگ، دیوار چند صد ساله‌ ظلم را که دشمنان اسلام ساخته بودند،  فرو ریخت.

وی افزود: زیارت اربعین فاصله بین اقوام و ملت‌ها را کنار زد و فاصله بین شیعیان ایران و عراق را به گونه‌ای پر کرد که نه تنها از این به بعد هیچ عراقی حاضر نشود با یک ایرانی بجنگد بلکه افکار همه در خدمت عقلانیت شیعه قرار گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه معارف بیان داشت: همدلی با امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) سبب همدلی و هم زبانی شیعیان عراق و لبنان و بحرین و حتی سنی‌های آمریکایی شده با از میان برداشتن اختلافات و فاصله‌های عرضی این مهم را فراهم کرده تا همه شیعیان در روز اربعین بر سر یک سفره کنار هم بنشینند.

وی افزود : متأسفانه روشنفکرانی که در حوزه مخالفت با اسلام و تشیع و ایران هستند اربعین را نشانه گرفته و مورد حمله قرار می‌دهند.

فساد مالی بی سر و صداترین امری که نظام اجتماع را به ورطه نابودی می‌کشاند

در بخش دیگر این نشست توکلی با اشاره به هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا، گفت: با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهراف امام حسین(ع) از قیام عاشورا مبارزه علیه ظلم بود، همه ما در هر مسؤولیت و مقامی با تأسی به سیره امام حسین(ع) موظفیم از حق مظلوم دفاع کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه امام علی(ع) درباره اختلاس‌گران و مفسدین اقتصادی که به حق مردم تجاوز می‌کردند سخت ترین مجازات ها را در پیش می‌گرفتند، گفت: فساد مالی بی سر و صداترین امری است که نظام اجتماع را به نابودی می‌کشاند و مردم را نسبت به دولت‌ها بی اعتماد می‌کند./966/۲۰۱/ح

ارسال نظرات