۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۵۳۸۰۱۱
مدیر حوزه علمیه مازندران:

مطالعه و تحقیق در حوزه علمیه به فرهنگ تبدیل شده است

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مطالعه و تحقیق همواره یکی از سفارش های مهم علمای دینی به طلاب و روحانیان بوده است، گفت: طلاب حوزه های علمیه هیچ گاه خود را جدای از کتاب نمی بیند و مطالعه کتاب دینی یکی از مهم ترین برنامه های روزانه طلاب حوزه های علمیه است.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در بازدید از نمایشگاه کتاب استان در ساری در جمع خبرنگاران  با مهم ارزیابی کردن جایگاه کتاب و مطالعه در جامعه اسلامی گفت: دستگاه ها و متولیان فرهنگی باید تلاش کنند تا فرهنگ مطالعه در کشورمان نهادینه شود.

وی با بیان این که امروز آنطور که شایسته است فرهنگ مطالعه در جامعه ما نهادینه نشده است، افزود: پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان بیان کننده عدم فراگیری مناسب این مسأله در متن جامعه است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که توجه به کتاب و مطالعه باید مستمر و همیشگی باشد، خاطرنشان کرد: باید موانعی که موجب پایین ماندن سرانه مطالعه کتاب در کشورمان شده از سوی متولیان بخش فرهنگی کشور از میان برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که مطالعه مستمر اثرات مطلوب بسیاری برای جامعه در پی خواهد داشت، افزود: مطالعه مستمر کتاب موجب افزایش سطح آگاهی مردم در حوزه های مختلف خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مطالعه بینش علمی و فرهنگی جامعه را در برابر مسائل گوناگون افزایش خواهد داد، تصریح کرد: با مطالعه می توان به یک درک صحیح از مسائل پیرامونی دست پیدا کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی بسترهای رشد و تقویت فرهنگ مطالعه در کشور کاملاً فراهم است، خاطرنشان کرد: دستگاه های فرهنگی کشور می توانند با یک برنامه ریزی هدفمند سرانه مطالعه در جامعه افزایش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید براین که برنامه ریزی ها در حوزه کتاب باید به گونه ای باشد که این کالای فرهنگی به عنوان یکی از اقلام ضروری و مورد نیاز خانواده های ایرانی تبدیل شود، تصریح کرد: علیرغم تلاش های صورت گرفته در این حوزه، اما هنوز کتاب به عنوان یک کالای ضروری در سبد فرهنگی خانواده ها جای نگرفته است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که باید این موانع احتمالی از میان برداشته شود، گفت: محتوا بخشی به تألیفات صورت گرفته و همچنین ارائه یارانه های لازم برای علاقه مندان به کتاب می تواند زمینه گرایش مردم به ویژه نسل جوان به سمت مطالعه را فراهم کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که متأسفانه به دلیل پیشرفت روزافزون تکنلوژی و نرم افزارهای فضای مجازی میزان تمایل مردم به کتابخوانی در کشور کاهش پیدا کرده است، افزود: باید مشوق ها و جذابیت های لازم به منظور گرایش مردم به کتاب و کتابخوانی در کشورمان بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری از کتاب و مطالعه به عنوان یکی از بهترین راه های افزایش اطلاعات عمومی یاد کرد و گفت: اگربتوانيم مردم را با كتاب وكتابخواني تشويق وترغيب كنيم توانسته ايم گامی مثبت در جهت پيشرفت جامعه برداريم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که ضعف فرهنگی یکی از مهم ترین مشکلات جوامع بشری است که بسیاری از کشورها از این مضوع رنج می برند، افزود: بهترین راه حل مشکلات فرهنگی در هر جامعه تقویت فرهنگ کتابخوانی است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که ساختن یک جامعه پویا و بانشاط نیازمند ذهن فعال و خلاق هر شهروند است، خاطرنشان کرد: اگر تلاش شود بسترهای لازم برای رشد فرهنگ کتابخوانی و توجه به این کالای مهم فرهنگی در کشور فراهم شود به حتم جامعه ای بانشاط بالا خواهیم داشت.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که ذهن و روح هر انسانی نیاز به تغذیه دارد، گفت: کتاب می تواند بهترین غذای ذهن و روح انسان باشد و به حتم با تقویت مطالعه ذهن از حالت خمودگی و انفعال خارج خواهد شد و به پویایی می رسد.

وی با ابراز نگرانی از کاهش ساعت های مطالعه در کشورمان، آن را هشداری برای کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: مسؤولان فرهنگی کشور باید به این آسیب و خطر مهم فرهنگی توجه کنند چون عواقب جبران ناپذیری برای جامعه در پی خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که کاهش ساعت مطالعه در جامعه قطار توسعه و پیشرفت کشور را کند خواهد کرد، گفت: هر جامعه ای برای توسعه همه جانبه نیازمند تقویت مطالعه است، چون خواندن کتاب از انجماد فکری جلوگیری خواهد کرد و کشور را همواره در مسیر پیشرفت سوق خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری در بخش دیگری از سخنان خود به توجه ویژه علما و بزرگان دینی ما به تحقیق و مطالعه اشاره کرد و با بیان این که مطالعه در حوزه از دیرباز یک فرهنگ بوده است، افزود: امروز طلاب مدارس علمیه بیشترین ساعات خود به مطالعه و تحقیق اختصاص می دهند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران همچنین با بیان این که مطالعه و تحفیق سنت حسنه علمای بزرگ حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: این فرهنگ ارزشمند امروز نیز در حوزه های علمیه نهادینه شده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مطالعه و تحقیق همواره یکی از سفارش های مهم علمای دینی به طلاب و روحانیان بوده است، تصریح کرد: طلاب حوزه های علمیه هیچ گاه خود را جدای از کتاب نمی بیند و مطالعه کتاب دینی یکی از مهم ترین برنامه های روزانه طلاب حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که اسلام به عنوان یک دین عالم‌گیر به کتاب و کتابت عجین شده است، افزود: مهم ترین معجزه الهی نیز کتابی ارزشمند است که مبنای زندگی بشر قرار گرفته است و به همین دلیل همواره در تشویق و ترغیب امر کتابخوانی و گسترش آن در جامعه تأکید داشته است./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات