۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۳۸۵۱۲
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

مسلمین باید ویژگی های پیامبر اسلام را در زندگی خود عملیاتی کنند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حریص بودن نسبت به هدایت مردم و مهربان بودن با مؤمنان از ویژگی پیامبر اکرم(ص) است، گفت: ما نیز باید به پیروی از پیامبر گرامی اسلام(ص) نسبت به هدایت جامعه به ویژه جوانان اهتمام جدی بورزیم.
حجت الاسلام آقاتهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که امشب در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه در قرآن کریم و روایات بسیار بر مسأله انتخاب الگوی رفتاری تأکید شده است، گفت:‌ پیامبر اکرم(ص) بهترین الگوی رفتاری بشریت هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از آن جایی که پیامبر اکرم(ص) بهترین الگوی رفتاری بشریت هستند، علمای بزرگ دین در این زمینه کتب «سنن النبی(ص)» را به نگارش درآورده اند تا مردم به راحتی با خلق و خوی پیامبر اسلام(ص) آشنا شوند.

وی با بیان اینکه در قرآن حدود 19 ویژگی برای پیامبر اسلام(ص) معرفی شده است، اظهار داشت:‌ یکی از ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) «نرم خویی» است؛ برخی افراد درشتخو هستند که این صفت بسیار ناپسند است؛ بارها دیده شده است که برخی منبری ها و یا برخی مسؤولان نسبت به پاسخ دادن سؤالات مردم از خود رفتاری مناسب نشان نمی دهند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به آیه شریفه «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ» عنوان کرد: انسان نباید قاطعیت را با درشت‌خویی اشتباه بگیرد، چراکه انسان می تواند با نرم خویی جواب دیگران را با قاطعیت بدهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «حریص بودن نسبت به هدایت مردم و مهربان بودن با مؤمنان» دومین ویژگی پیامبر اکرم(ص) است، ابراز داشت: ما نیز باید به پیروی از پیامبر گرامی اسلام(ص) با دیگران اینچنین رفتاری داشته باشیم و نسبت به هدایت جامعه به ویژه جوانان اهتمام جدی بورزیم؛ می توانیم این کار را از خانواده خودمان شروع کنیم و بعد از اینکه در وجودمان نهادینه شد به جامعه و دیگران نیز تعمیم دهیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه والدین به مسأله دوست و همنشین فرزندانشان بیان کرد: همانطور که نسبت به جان فرزندانمان حساس هستیم باید نسبت به ایمانشان نیز حساس باشیم و بدانیم که دوست و همنشین بد جان و ایمان فرزندمان را نابود می کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در غرب و شرق عالم موجود نیست، گفت: جامعه همانند کشتی است و همه ما بر آن کشتی سوار هستیم؛ همانطور که اگر یک نفر کشتی را سوراخ کند، همه غرق می شوند، باید باور کنیم که گناه یک نفر نیز می تواند جامعه را به سوی نابودی بکشاند؛ بر این اساس نباید به هنگام مشاهده یک گناه در جامعه بگوییم «به من ربطی ندارد»، چون جامعه حریم خصوصی نیست و ضروری است که اگر کسی در جامعه گناه کرد، او را امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که در مسائل جامعه باید ابتدا خود را به جای دیگران بگذاریم، سپس هر رفتاری را که انتظار داریم با دیگران داشته باشیم؛ بنابراین مسؤولان باید خود را به جای زلزله زدگان ببینند و سپس با آنها همان رفتاری را کنند که خودشان انتظار دارند.

وی ابراز داشت: جای تعجب است که با وجود این وضعیت نابسامان مناطق زلزله زده، برخی مسؤولان درگیر دعواهای سیاسی خودشان هستند؛ مسؤولان باید نسبت به رفتار خودشان دقت داشته باشند، زیرا مردم و کارکنان زیردستی آنها اولین چیزی که مشاهده می کنند، رفتار و اعمال مسؤولان است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به تواضع و مردمی بودن پیامبر اکرم(ص) عنوان داشت: حضرت به حرف های همه مردم گوش فرا می دادند و همواره میان مردم قرار داشتند و سعی در حل مشکلاتشان داشتند؛ بنابراین مسؤولان امروزی جامعه نیز باید این رفتار را الگوی خود قرار داده و نسبت به مردم بی توجه نباشند.

استاد حوزه علیمه قم در پایان یادآور شد: در خانواده و روابط میان زن و شوهر نیز باید طرفین خودشان را جای همدیگر بگذارند و انتظارات خودشان را برآورده کنند و از خودخواهی بپرهیزند؛ به بیان دیگر زوجین باید زمینه سعادت دنیوی و اخروی خود را فراهم آوردند و بدانند که اگر اینگونه رفتار نکنند به یقین فرزندانشان به خوبی تربیت نخواهند شد./841/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات