۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۵۳۹۰۹۰
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت وقف برای حمایت از علم و دانش

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در شرایط فعلی نیازمند موقوفاتی برای حمایت از علم و دانش در حوزه و دانشگاه هستیم به همین دلیل باید فرهنگ سازی در این زمینه گسترش یابد.
حجت الاسلام رضا صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رضا صادقی امشب در همایش قرآنی نورالثقلین که در سالن اجتماعات فرمانداری شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: دستورات قرآنی و سخنان اهل بیت(ع) مهمترین منابع ما برای عمل به موقوفات و اداره اماکن موقوفه است به همین دلیل همه ما وظیفه داریم این بیانات را بررسی و باآگاهی کامل نسبت به آنها درباره موقوفات تصمیم گیری کنیم.

وی ادامه داد: ترویج سنت حسنه وقف یکی از مهمترین معروفاتی است که باید در جامعه به دیگران گوشزد شود زیرا این سنت حسنه زمینه ماندگاری مال و نام افراد و برخورداری افراد زیادی در طول تاریخ از اموال موقوفه را فراهم می‌کند، افراد زیادی در شهرهای مختلف موقوفاتی انجام داده‌اند که اکنون پس از گذشت چندین قرن هنوز منشأ برکات زیادی هستند که یکی از نمونه‌های آنها موقوفه احمد رستم در اصفهان مربوط به یکهزار و 120 سال قبل است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان کرد: بهترین انسانها در هرزمانی کسانی هستند که با درک درست از موقعیت زمانه بهترین و شایسته‌ترین کارها را انجام دهند، افرادی مانند شهید همت در دوران دفاع مقدس و شهید حججی در دوران ما از افرادی هستند که به درستی نیاز زمانه را درک کردند و بهترین عمل را متناسب با آن انجام دادند.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: واقفان نیز از جمله کسانی هستند که با درک درست از نیاز زمانه و مطالبات مردمی اموال خود را وقف کرده و اجازه می‌دهند تا خیر اموالشان به افراد دیگری به جز خود و نزدیکانشان برسد، واقفان در حقیقت مؤمنان زیرکی هستند که با صرف اموالی که در هرشرایط دیگری نابود می‌شوند امکانی را فراهم می‌کنند که صدقه جاریه‌ای ایجاد و همگان از برکات وجودی آنان استفاده کنند.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی باید نیت‌های اوقاف تغییر و به سوی نیازهای جامعه هدایت شود، در حال حاضر نیازمند موقوفاتی برای حمایت از علم و دانش و پروژوهش در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستیم بنابراین باید فرهنگسازی در این زمینه گسترش پیدا کند و تا افرادی که قصد وقف مال خود را دارند با نیازهای واقعی جامعه نیز آشنا شوند و از سوی دیگر کسانی که در این مسیر پیشگام می‌شوند نیز باید مورد تشویق و حمایت قرار گیرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار کرد: یکی از جنبه‌های مهم دیگری که لازم است موقوفاتی برای ان انجام شود فعالیتهای قرآنی و آموزش نهج البلاغه است، متأسفانه در حال حاضر قرآن کریم از این نظر در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است زیرا در حالی که موقوفات زیادی برای روضه خوانی و سایر امور شرعی وجود دارد موقوفه‌ای برای آموزش قرآن و ترویج معارف الهی آن یا وجود ندارد یا بسیار اندک است.

حجت الاسلام صادقی اذعان کرد: متأسفانه برخی افراد به جای آنکه برای ترویج فرهنگ وقف تلاش کنند با بیان سخنانی سعی دارند تا دیگران را از این عمل منصرف کنند، برخی افراد اینگونه القا می‌کنند که اگر اموالی وقف شد اداره اوقاف مالک آنها خواهد شد در حالی که واقف می‌تواند فرزندان و اولاد حود را متولی اداره امور موقوفه کند از سوی دیگر اسناد هر موقوفه نیز به نام همان موقوفه اخذ می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: در طول تاریخ نیمی از موقوفات از سوی بانوان انجام شده است، بانوان تأثیر بسیار زیادی در توجه دیگران به امور دینی و شرعی از جمله وقف دارند و می‌توانند با تشویق دیگران به این امور زمینه ساز اجرای ان شوند از سوی دیگر بسیاری از بانوان شخصاً با وقف اموال خود منشأ خیر و برکت شده‌اند./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات