۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۵۳۹۶۲۸
آیت الله یزدی:

وقف باید مطابق نیاز روز جامعه و با قصد قربت انجام شود

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توجه ائمه، علما و بزرگان دین به موضوع وقف را نشان دهنده اهمیت آن دانست و گفت که وقف باید مطابق نیاز روز جامعه و با قصد قربت انجام شود.
آیت الله یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی در همایش یاوران وقف که پیش از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی آموزشی امامزاده سیدعلی(ع) برگزار شد با اشاره به جایگاه وقف در اسلام عنوان کرد: وقف از کارهای خیری است که در روایت بر آن تأکید شده است.

وی افزود: انسان تا زنده است می تواند توشه آخرت خود را جمع کند و این فرصت پس از مرگ از دست می رود مگر از سه راه که یکی فرزند صالحی است که بعد از او کار خیر انجام می دهد، دیگری کتابی که مردم از آن استفاده می کنند و همچنین وقفی که برای مردم انجام داده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امیرمؤمنان(ع) اولین واقف اسلام هستند و ائمه ما نیز موقوفاتی را در زمان حیات پر برکت خود داشته اند و همچنین علما، بزرگان و متدینین ما نیز وقف های بسیاری را انجام داده اند که این موضوع نشان دهنده اهمیت وقف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین شرایط واقف خاطرنشان کرد: فردی که وقف انجام می دهد، باید عاقل، بالغ و مختار باشد و از روی فکر، اعتقاد و اراده خود چیزی را وقف کند و اگر این وقف با قصد قربت باشد، عبادت الهی محسوب می شود.

آیت الله یزدی اضافه کرد: در بحث موقوفات مربوط به امامزاده ها نیز رهبر انقلاب تأکید کرده اند که بقاع متبرکه و امامزاده ها به قطب های فرهنگی تبدیل شوند و از ظرفیت آنها استفاده های فرهنگی شود.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید سازمان اوقاف و امور خیریه که در نظام اسلامی متولی این مسائل است؛ از این ظرفیت ها استفاده تبلیغی و فرهنگی و آموزشی کنند و علاوه بر دعا، مناجات و زیارت، مسائل دینی، فرهنگی و احکام نیز به زائران آموزش داده شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این موضوع آغاز شده است و در بیشتر موقوفات، روحانیان آشنا به مبانی اسلامی به عنوان متولی مشغول به فعالیت هستند و استفاده های فرهنگی بسیار خوبی از این ظرفیت ها می شود.

آیت الله یزدی ابراز کرد: ما در زیارت امامزاده ها به دلیل مقدس بودن و محترم بودن؛ آنها را وسیله ای قرار می دهیم و از خداوند می خواهیم که به سبب آنها حاجات ما را بدهد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: باید در موضوع وقف توجه کرد که وقفی انجام شود که در جامعه امروزی بتوان از آن استفاده کرد./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات