۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۵۴۱۲۰۶
کدخدایی:

طرح انتشار نام متهمان جرایم اقتصادی تأیید نشد/ شورای نگهبان رایزنی سیاسی نمی کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک نهاد حقوقی است و بنا ندارد با رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی کار خود را پیش ببرد.
عباسعلی کدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ظهر شنبه 11 آذر در نشستی رسانه‌ای، با گرامیداشت هفته وحدت گفت: در روزهایی قرار داریم که بخشی از مردم کشور با حادثه زلزله مواجه شده‌اند که لازم است با آنها همدرددی کنیم.

وی ضمن تبریک روز مجلس،  به مصوبات اخیر شورای نگهبان و بررسی طرح انتشار نام متهمان جرایم اقتصادی اشاره کرد و عنوان داشت: به موجب این طرح مقرر شده بود در جریان محاکمه مجرمین قبل از اتمام دادرسی و اثبات جرم نام آن ها منتشر شود که مغایر اصل 165 قانون اساسی شناخته شد.

وی ادامه داد: طرح استفساریه ماده 105 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به موافقتنامه نیس و لوکارنو و طرح عضویت رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برخی از شوراهای عالی از سوی شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی نیز مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی تصریح کرد: طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم – تعزیرات و مجازات های بازدارنده) به دلیل این که اشکالات قبلی علیرغم اصلاح به عمل آمده در مجلس همچنان باقی است، خلاف شرع بوده و رد شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: همچنین طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا، طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، طرح تقویت بسیج مستضعفین و لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین ایران و آذربایجان خلاف شرع و قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی همچنین گفت: درباره دو نامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز نظر شورای نگهبان برای این هیات ارسال شده است.


وی در بخش پرسش و پاسخ درباره موضوع عضو منتخب(زرتشتی) شورای شهر یزد گفت: شورای نگهبان از تمامی نظرات در بخش گفتگویی استقبال می‌کند و در خصوص عضو منتخب شورای شهر یزد نیز این باب گفت‌وگو باز است؛ باید توجه داشت که شورای نگهبان به هیچ عنوان نهادی سیاسی نیست و در قالب یک نهاد حقوقی آماده دریافت نظرات از تمامی طیف‌ها است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: در حوزه انتخابات هم همیشه عرض کرده‌ایم که آماده گفت‌وگو هستیم اما نباید از این گفت‌وگوها تلقی لابی‌گری سیاسی شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره تایید صلاحیت یک نماینده مجلس در انتخابات مجلس یازدهم که هفته پیش اتهامی دروغ درباره نسبت خویشاوندی یا یک متهم مالی به یکی از مراجع عظام تقلید وارد کرده بود، گفت: شورای نگهبان بنا ندارد از هم اکنون درباره پذیرش یا رد صلاحیت افرادی که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی هستند ارائه نظر کند.

وی همچنین درباره رد طرح تقویت بسیج مستضعفین با توجه به تشکیل حشدالشعبی و تدوین قانون تشکیل آن در عراق و سوریه خاطرنشان کرد: ایراد شورای نگهبان در جهت تقویت بسیج است و شرایطی که شورای نگهبان برای رد آن ذکر کرده در جهت اصلاحات بعدی خواهد بود ال موجب تقویت بسیج شود چون باید در چارچوب اختیارات فرماندهی کل قوا باشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درمورد روند بررسی طرح جامع انتخابات در این شورا نیز تصریح کرد: این طرح همچنان در دستور کار ما است و در حال بررسی آن هستیم و هر زمان که به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و کار بررسی آن در پژوهشکده و جلسه شورای نگهبان به اتمام رسید آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا تعریف رجل سیاسی در آینده تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: قوانین انسانی می‌تواند با شرایط و اقتضائات زمان تغییر کند اما تلاش می‌کنیم که بتوانیم مصوبه‌ای جامع داشته باشیم تا در آینده و در طول زمان کمتر دچار تغییر شود.

وی درباره عملکرد مجلس دهم نسبت به مجلس نهم نیز یادآور شد: به طور کلی انتظار بیشتری از مجلس داریم تا دقت بیشتری نسبت به مصوبات داشته باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در باره رد عضویت ایران در پیمان شانگهای از سوی فقهای شورای نگهبان و مخالف دانستن این عضویت با شرع مقدس، گفت: با توجه به وضعیت منطقه جنوب شرق آسیا این موضوع مطرح شد و آقایان فقها به دلیل وضعیت میانمار آن را رد کردند البته آقایان درباره پیمان های دیگر نیز در زمان‌های مختلف نظر داشتند اما مجبور به اعلام این نظر شده‌ایم./۸۵۶/پ
۲۰۱/ق

ارسال نظرات