۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۴۱۴۴۷
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

عدم انحصار موقعیت ژئوپلیتیک ایران/ بندر شهید بهشتی چابهار دروازه ملل است

آخوندی با بیان این که بندر شهید بهشتی چابهار دروازه ملل است، گفت: ایران به عنوان کشوری با ثبات در منطقه که بیشترین نقش را در صلح دارد به کشورهای منطقه اجازه می‌دهد تا از این بندر عبور کنند.
آخوندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، عباس آخوندی، امروز در مراسم توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که در سالن همایش‌های منطقه آزاد چابهار برگزار شد، گفت: ما در این پروژه بسیار بزرگ چند مسأله را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نام بندر شهید بهشتی چابهار را باید دروازه ملل گذاشت، اظهار داشت: ایران به عنوان کشوری با ثبات در منطقه که بیشترین نقش را در صلح دارد به کشورهای منطقه اجازه می‌دهد تا از این بندر عبور کنند؛ ما برقراری ارتباط با همه همسایگان را شعار خود قرار داده و اصل ما اتصال شبکه ریلی کشور به ریل آسیایی و نیز شبکه بزرگراه‌ها به شبکه بزرگراهی آسیایی است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در موقعیت ژئوپلیتیک ایران انحصاری نداریم، عنوان کرد: ما با افزایش خدمات خود سعی می‌کنیم تا رقابت کنیم و انحصار نداشته باشیم؛ از این رو از مزیت‌های رقابتی خود بهره می‌بریم.

آخوندی با اشاره به استفاده کریدورهای مختلف از بندر شهید بهشتی چابهار ابراز داشت: ما در هفته گذشته کریدور جنوب به غرب را در گرجستان تعریف کردیم؛ هم کریدور جنوب به شمال و هم کریدور جنوب به غرب می‌توانند از طریق این بندر ارتباط برقرار کنند و به دریا متصل شوند.

وی بیان کرد: در آغاز بهره برداری اسکله، با کشور هندوستان همکاری داشتیم؛ آنها در فاز اول 85 و در فاز دوم 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند؛ البته همکاری و ارتباطات ما مهم‌تر از این مبالغ است.

وزیر راه و شهرسازی به خط راه آهن استان اشاره کرد و گفت: توسعه ارتباطات این بندر و اتصال آن به مرکز با خط ریلی چابهار، ایرانشهر، زاهدان، زابل بیرجند یک اقدام استراتژیک است؛ همچنین ارتقای سطح سرویس جاده چابهار به زاهدان که 40 کیلومتر آن وضعیت خوبی ندارد و کل جاده باید دوبانده شود در دستور کار قرار دارد؛ ضمن اینکه بنا به تقاضای وزیر تجارت پاکستان تلاش می‌کنیم تا چابهار را به گوادر متصل کنیم.

آخوندی اظهار داشت: ایجاد منطقه پتروشیمی و فولاد در چابهار در راستای پشتیبانی از تولید در حال انجام است؛ ما باید تولید خود را بار و بعد صادر کنیم، ما از نقطه حمل بار تا آخرین نقطه مقصد تمام امکانات لوجستیکی را فراهم می‌کنیم و سعی می‌کنیم تا با رقابت با بنادر جهان در ارائه خدمات از جهت کیفیت شرایط خوبی داشته باشیم./831/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات