۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۴۱۷۳۸
رییس جمهور در کنفرانس وحدت اسلامی:

وحدت تنها راه پیشرفت امت اسلام است/ پایه های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته است

رییس جمهور وحدت را تنها راه پیشرفت امت اسلام عنوان و تصریح کرد که پایه های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته است.
وحدت تنها راه پیشرفت امت اسلام است/ پایه های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته است حسن روحانی رییس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز(14آذرماه) در سی‌و‌یکمین کنفرانس وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت ایام میلاد رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: با توجه به اینکه در هفته وحدت حضور داریم این هفته را به مسؤولان، علما، مسلمانان و ملت ایران تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: امسال این کنفرانس در شرایطی آغاز به کار کرده است که ما با دو حادثه شیرین و تلخ مواجه هستیم، بخش شیرین آن پیروزی کشورهای منطقه و ارتش‌های آن بر تروریسم است، مردم لبنان، عراق و سوریه و همه کسانی که در مبارزه با تروریسم از این کشورها حمایت کردند خوشحال و سرافراز هستند که پایه تروریسم در منطقه فرو ریخته است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: امروز بسیاری از نقشه‌ها تروریسم برای منطقه نقش برآب شده و مسلمانان و کشورهای منطقه باید مبارزه خود با تروریسم را ادامه بدهند، کسانی هم که در مبارزه با تروریسم تمام تلاش خود را کردند در اصل به همه دنیا کمک کردند.

رییس جمهور یادآور شد: این تروریسم برای اروپا و آمریکا هم یک تهدید بود و کسانی که علاقمندان به صلح و آرامش هستند باید از رزمندگان صف مقاومت ممنون و متشکر باشند، البته اینطور نیست و به جای اینکه از دولت‌های که با تروریسم مبارزه کردند تشکر کنند به فکر تهدید و توطئه علیه این دولت‌ها و کشورها هستند.

وی افزود: سال پیش در همین کنفرانس خوشحال بودیم زیرا حلب از دست تروریسم‌ها آزاد شده بود، در همان کنفرانس به شما عرض کردیم که در آینده پیروزی‌های بعدی نیز در راه است، امسال هم شاهد پیروزی‌های مختلف در جبهه مقاومت بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: بخش تلخ ماجرا در جایی است که برخی کشورهای منطقه و مسلمان منطقه نزدیکی خود را به رژیم صهیونیستی بی‌پروا اعلام می‌کنند، اگر این کشورها در گذشته در خفا این کار را می‌کردند در زبان منکر آن بودند، این عمل هم آنقدر زشت و قبیح بود که هیچ مقام حکومتی توان آن را نداشت که بگوید اسرائیل دوست و همکار ما است.

رییس جمهور ادامه داد: امروز متاسفانه تلاش می‌کنند این منکر بزرگ را به معروف تبدیل کنند، البته مسلمانان جهان نخواهند گذاشت این نقشه شوم به نتیجه برسد، علما، نخبگان، فرهیختگان و جوانان مسلمان هرگز معضل صهیونیسم و اشغال سرزمین فلسطین را فراموش نخواهند کرد و آرزو مسلمانان آزادی قدس شریف است.

وی بیان کرد: در کنار همه توطئه‌هایی که امروز در منطقه از سوی استکبار و صهیونیسم می‌بینیم برخی از آنها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اینکه چه کسی تروریسم را به جان کشورهای منطقه می‌اندازند را هم می‌دانند، اینکه چه کسی القاعده را چه کسی تشکیل داد یا اینکه چگونه طالبان را در منطقه پخش کردند برای همگان مشخص است، همه ما می‌دانیم که چه کسی به تروریسم سلاح و کمک مالی کرد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: کسانی که تروریسم را تشکیل دادند خود نیز از این گروه شوم نیش خوردند، برخی از نکات این توطئه شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد، اولین اقدام شوم در منطقه از سوی تروریسم "فرصت‌سوزی" بود، همه گفتند که آثار تمدنی و تاریخی در منطقه نابود شده و خون بسیاری از مردم بی‌گناه ریخته شده است اما در این شرایط کسی متوجه نیست که در این وضعیت آشوب؛ عراق و سوریه تا چه اندازه از پیشرفت و توسعه بازماندند.

حجت السلام والمسلمین روحانی ابراز داشت: بعد از انقلاب هروقت ایران با پیشرفت روبرو بوده دشمن همیشه سعی کرده است ما را در تنگنا قرار دهد تا فرصت توسعه ما بسوزد، وقتی ما مرحله‌ای از پیشرفت را در کشور پشت سر گذاشتیم جنگ هشت سال را بر ما تحمیل کردند، بعد از جنگ مجدد با آغاز توسعه ایران، جنگ انرژی هسته‌ای را به راه انداختند، امروز هم وقتی می‌بینند ایران در مسیر توسعه راه افتاده به دنبال ایجاد آشوب در منطقه هستند.

وی افزود: سوریه به زودی از تروریسم پاک می‌شود و نیروهای خارجی از این کشور بیرون خواهند رفت و کشور عراق بیش از گذشته در آینده متحد خواهد بود و عراق توسعه‌یافته‌ای را خواهیم دید، یمن نیز در آینده از دست متجاوزین بیرون می‌آید و جوانان می‌توانند به آزادی بیندیشند، با همه‌ این امر ما نباید از فرصت‌سوزی که برای توسعه در حال از بین رفتن است غافل شویم، ما می‌دانیم که بعد از آشوب و جنگ چند دهه می‌گذرد تا به حال عادی برگشت، فرصت‌سوزی اولین اقدام دشمن در منطقه بود و آنها نگذاشتند عراق و سوریه به پیشرفت فکر کنند.

رییس جمهور تاکید کرد: عراق در حدود 40سال است که درگیر است، امروز باید از دشمن پرسید چرا فرصت پیشرفت از کشورهای منطقه را گرفتید، اسرائیل و آمریکا باید پاسخگو این فرصت‌سوزی باشند، چرا سلاح و بمب در این کشورها را تقسیم می‌کنند و چرا مردم و کودکان را می‌کشند، با این اوضاع می‌خواهند مسلمانان به آنها احترام هم بگذارند و با آنها دوست باشند؟ استکبار و صهیونیسم به عنوان ثمره شوم در منطقه موضوع "فرصت‌سوزی" را به وجود آورد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: "بذر اختلاف" دومین اقدام استکبار در منطقه ما است، بذر اختلاف بین شیعه و سنی، کرد و عرب، علوی و سنی را چه کسی به وجود آورده است، آیا آثار مخرب این اختلافات و نزاع‌ها به راحتی از بین می‌رود، در قرن بیستم و بیست و یکم استکبار بذر اختلاف را در منطقه کاشت و بین شیعه و سنی اختلاف را به وجود آورد.

وی ادامه داد: شیعه و سنی دو راه برای رسیدن به یک هدف هستند، شیعه و سنی در طول تاریخ با هم برادر بودند و با استعمار انگلستان در عراق و شبه جزیره مبارزه کردند، اقوام مختلف و مذاهب مختلف با هم مشکلی نداشتند و از قرآن یاد گرفته بودند چگونه با هم برخورد کنند.

رییس جمهور یادآور شد: دشمنی‌ها از بین خواهد رفت و نزاع‌ها بخشیده خواهد شد و جنگ‌ها نیز پایان می‌رود اما کینه‌ای که با خون‌های ریخته شده در بین اقوام مختلف مانده است سال‌ها زمان می‌برد تا خوب شود، شما عالمان و فرهیختگان و حوزویان و دانشگاهیان اهل سنت و همه‌ مذاهب وظیفه دارید زخم‌های استعمار و استکبار را التیام ببخشید.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به چالش سوم منطقه تصریح کرد: موضوع سوم "خراب کردن چهره اسلام" در دنیا است، اگر به ایران، عراق، سوریه، بحرین، یمن و لبنان خیانت کردید همه ما جبران می‌کنیم، اما خیانت به چهره اسلام را نمی‌توان برتابید، در شرایطی که همه جوانان در غرب می‌توانستند به سوی اسلام بیایند و از آن لذت ببرند را با یک چهره مخدوش در دنیا نشان دادند.

وی خاطرنشان کرد: تمام عالمان نویسندگان و به خصوص رسانه‌های اسلامی بار سنگینی بردوش دارند، یکی از وظایف سنگین امروز ما ترویج و دعوت اسلام واقعی به دنیا است، ما باید این دعوت را به خوبی انجام دهیم و خسارت صهیونیسم را جبران کنیم، ما چه راهی امروز برای توسعه داریم، تنها راه ما وحدت است البته وحدت، اتحاد و توسعه جزء با میانه‌روی اماکن‌پذیر نیست، با خشونت و ترور به مقصد تمدن نوین اسلامی نخواهیم رسید.

رییس جمهور توضیح داد: وحدت به این معنا که پیروان مذهب همه در یک مسیر باشند نیست، وحدت یعنی همه مذاهب مورد احترام هم باشند و در یک مسالمت‌امیزی با هم زندگی کنند، همه مذاهب باید به دور یک میز بنشیند، تعریف از وحدت به این معنا که یک زبان واحد در دنیای اسلام حاکم باشد نیست، همه‌ زبان‌ها مورد احترام است و ما به دنبال یکی کردن همه قبایل نیستیم، ما می‌خواهیم با همه زبان‌ها اقوام و مذهب در کنار هم باشیم.

وی اضافه کرد: اختلاف نظر ممکن است وجود داشته باشد اما در اصول اخلاقی و توحید و نبوت یکی هستیم، همه‌ این اعتقادات ما را به وحدت دعوت می‌کند، بت‌پرست‌ها هیچ‌وقت با هم وحدت نمی‌کردند زیرا بت‌های آنها با هم فرق می‌کرد، توحید؛ خدای واحد را برای همه ما تداعی می‌کند و به دنبال خود وحدت و یگانگی و اشتراک را به وجود می‌آورد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ما به زبور، تورات و انجیل احترام می‌گذاریم، همه‌ نژادها مربوط به خداوند یکتا است و ما مثل صهیونیسم‌ها دین خود را مختص به یک نژاد خاص نمی‌دانیم، وحدت به این معنا است که همه‌ ما در مبارزه با استکبار و استعمار و استثمار در کنار هم باشیم، وحدت به این معنا است که در مقابله با تجزیه کردن کشورهای اسلامی در کنار هم متحد باشیم.

حجت السلام و المسلمین روحانی افزود: مبارزه امروز فلسطین در مقابل استکبار همان مبارزه نفی سبیل است، وحدت به معنای در کنار هم قرار گرفتن برای مبارزه با تروریسم است، امروز چگونه ما در مقابل تروریسم منطقه که منطقه را فراگرفته بود ایستادیم، مرجعیت در کنار دولت قرار گرفت و شیعه و سنی در کنار هم قرار گرفتند و تواستند در عراق و سوریه مبارزه کنند و اگر این وحدت نبود بخش عظیمی از سوریه و عراق در دست تروریسم بود، ما باید در کنار هم قرار بگیرم، ما برای میانه‌روی و اعتدال در کنار هستیم.

رییس جمهور بیان داشت: خشونت فکری و عملی باید از منطقه ما به دور شود، اعتدال و میانه‌روی از خردورزی شروع می‌شود، خداوند جایی که می‌خواهد مسلمانان را گواه بر همه نشان دهد آنها را ملت معتدل نام می‌برد، ما باید امت وسط بمانیم و نباید بگذاریم ما را به راست و چپ و یا مسیرهای انحرافی بکشانند، سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) همیشه اعتدال است، دین اسلام دین اعتدال است، اسلام همیشه بهار است و اعتدال در همه‌ احکام آن جاری است.

وی ادامه داد: اسلام جایی به ما می‌گوید بجنگید که تجاوز به کشور شما شده است و با عنوان جهاد می‌خواهد به میدان نبرد بروید، برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید اخلاق و وحدت را زمینه کار کرد، ما باید با وحدت اسلامی راه را برای پیشرفت اسلامی ادامه بدهیم، تردیدی نداریم که اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم خدا هم ما را یاری خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: در کلام آخر از همه اندیشمندان و علما جهان اسلام می‌خواهم تشکر کنم، ما در عمل به اسلام شاهد برادری و اخوت میان مسلمانان بودیم، در شرق و غرب ایران برادری و وحدت موج می‌زند و این در سایه اقدامات علما سنی و شیعه ما شکل گرفته است، اگر وحدت بشود امنیت به وجود می‌آید و ایران نمونه واقعی آن است، استان سیستان و بلوچستان و چابهار ما امروز با وحدت به راه‌های اقتصادی تبدیل می‌شود و ما مسلمانان اگر بخواهیم موفق باشیم باید راه تعامل، اعتدال و  وحدت را در پیش بگیریم، اگر کشورهای دوست در منطقه تعامل نمی‌کردیم امروز بوکمال، حلب و سوریه ای آزاد نشده بود./816/پ۲۰۰/ق

ارسال نظرات