۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۵۴۳۱۸۹
آیت الله غروی:

حوزه علمیه برای پاسخگویی به شبهات علیه دین تلاش کند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: دشمنان با استفاده از تمامی امکانات و ایجاد شبهات علیه دین اسلام گام بر می دارند؛ اما حوزه های علمیه باید در راستای مقابله و پاسخگویی متقن به آنان تلاش کنند.
آیت الله غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه شامگاه چهارشنبه، در جمع مدیران مدارس علمیه استان مرکزی، به شرح حدیثی از نهج البلاغه پرداخت و اظهار داشت: امام علی(ع) در سخنی خطاب به کمیل مردم را به سه گروه تقسیم می کند؛ گروه اول شامل عالمان الهی است که با علم خویش زندگی کرده و چراغی در راستای هدایت و روشنگری دیگران هستند.

آیت الله غروی با بیان اینکه عمل به دستورات الهی سبب حکمت انسان می شود، گفت: علم و دانش انسان عالم باید منجر به نور هدایتی برای او و سایر افراد شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: انسان عالم بر اساس معرفت خویش نسبت به خدا، جهان و معارف الهی حرکت کرده و زندگی می کند.

آیت الله غروی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، اظهار داشت: نگاه به عالم فاقد عمل فتنه است و او نمی تواند برای سایر افراد الگو و اسوه باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با توجه به فرموده امیرالمومنین به معرفی گروه دوم مردم پرداخت و بیان کرد: عالمان الهی و دانش آموختگانی که در مسیر نجات بوده و از علم خویش در راستای هدایت خود و دیگران بهره می برند، گروه دوم از مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: گروه سوم از مردم کسانی هستند که عالم و متعلم نیستند، با وزش باد به هر سو متمایل می شوند و تکیه گاه محکمی ندارند.

آیت الله غروی با اشاره به فرموده امام علی(ع) به منظور قیاس علم و مال، گفت: علم و دانش افراد را از آفت ها و آسیب هایی که انسانیت را تهدید می کند، حفظ خواهد کرد اما مال و ثروت باید از سوی انسان حراست شود تا از بین نرود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه علم نزد اهل آن است، اظهار داشت: با توجه به روایات افرادی که اهل دنیا هستند باید به دنبال مال بروند اما ثروت در پی اشخاص عالم است.

آیت الله غروی در رابطه با جایگاه رفیع عالمان دینی، بیان کرد: در بسیاری روایات از عالمان به عنوان دیدبان هایی یاد می شود که در حال رصد کردن رخنه های ایجاد شده از سوی شیاطین و سد راه های نفوذ هستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه برنامه های درسی کارشناسی شده حوزه های علمیه ایده آل نیست، اظهار داشت: امروزه زمینه های مناسبی در راستای رشد حوزه های علمیه فراهم شده است که طلاب باید با فراگیری مناسب دروس به تقویت آن یاری رسانند.

آیت الله غروی به فراگیری مناسب علوم مقدماتی صرف و نحو که کلید ارتباط با کتاب و سنت است تاکید کرد و گفت: دروس مقدماتی در پایه های اول باید جدی گرفته شده و تقویت شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امروزه تهاجم به اسلام، معنویت و دین به تمام معنا از سوی دشمنان اعمال می شود، بیان کرد: در این زمینه برخی از گرایشات معنویت از معنای خود دور شده و مسائل دیگری به نام دین معرفی می شود.

آیت الله غروی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه باید توطئه های شوم دشمن را خنثی کنند، گفت: دشمنان با استفاده از تمامی امکانات و ایجاد شبهات علیه دین اسلام گام بر می دارند؛ اما حوزه های علمیه باید در راستای مقابله و پاسخگویی متقن به آنان تلاش کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت اخلاق و تهذیب در مدارس علمیه، گفت: اخلاق و تهذیب شامل انجام واجبات، ترک محرمات، کنترل بر گوش، چشم، زبان، بیان، منش، رفتار و گفتار می شود./842/پ201/ب۲

ارسال نظرات