تأثیر نماز بر اعتدال اجتماعی/ استقلال طلبی پیام اصلی عبادات
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد امین خراسانی در جلسه اخلاق عمومی با اشاره به اینکه انسان باید در قیام نماز انتصاب، اسقرار، استقلال و اعتدال را رعایت کند، گفت: این چهار مورد رموزی دارد که اگر انسان به آنها توجه کند در ساختار شخصیت معنوی او می تواند بسیار اثرگذار باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه مراد از «انتصاب» را اینگونه توصیف کرد: انتصاب در لغت به معنای راست قامت بودن و دوری از خمیدگی بوده و در اصطلاح به معنای میل نداشتن به دنیا، باطل، لذات دنیوی، دشمنان خدا و غیر حق است؛ به بیان دیگر، انتصاب به معنای سر تسلیم در برابر باطل خم نکردن است.
وی افزود: درست است که نماز به عنوان طاعت شخصی تلقی می شود، اما باید دانست که این فریضه الهی جامع همه شئونات اجتماعی و سیاسی است.
آیت الله امین خراسانی خاطرنشان کرد: از امیرمؤمنان(ع) پرسیده شد «علت نهادن پای راست بر پای چپ به هنگام نشستن در نماز چیست» حضرت(ع) در پاسخ فرمودند «به معنای این است که خدایا باطل را بمیران و حق را احیا کن»؛ این نمونه بارز اثبات پیام های سیاسی اجتماعی نماز است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر انسان پیام های سیاسی اجتماعی نماز را دریابد به یقین در طول زندگانی خویش در مسیر الهی حرکت می کند و منحرف نمی شود.
وی با اشاره به «استقرار» در قیام نماز ابراز داشت: این شرط قیام نماز نیز به ما می آموزد که انسان همواره باید در عرصه های مختلف اعم از مواضع داخلی و بین المللی باید دارای موضع اسلامی باشد.
آیت الله امین خراسانی اضافه کرد: فردی که پیام سیاسی اجتماعی آداب نماز را فرا بگیرد، امکان ندارد در طول زندگی دچار آسیب های روحی و روانی شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه پیام سیاسی اجتماعی «استقلال» در نماز را اینگونه بیان کرد: این بدان معنا است که کشور باید در نظام سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره متکی به غیر نباشد، بلکه همواره سعی کند مستقلانه عمل کند.
وی تصریح کرد: در جامعه ای که همه خواهان استقلال باشند، امکان نفوذ در حاکمیت برای سرسپردگان به بیگانه وجود نخواهد داشت.
آیت الله امین خراسانی یادآور شد: مراد از اعتدال در نماز این است که انسان در زندگانی خویش همواره توازن و تعادل را حفظ کرده و از افراط و تفریط پرهیز کند؛ اگر ما این اصل را درک کنیم در همه زمینه ها به ویژه عرصه خانواده نه تنها نسبت به وظایفمان سهل انگاری نخواهیم کرد، بلکه در تربیت، تقسیم اموال، تقسیم محبت و غیره میانه روی می کنیم و مرتکب ظلم نمی شویم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم اعتدال رفتاری را برترین اخلاق معرفی کرد و گفت: اخلاق به معنای پرهیز از افراط و تفریط در دو قوه غضب و شهوت است؛ کسب فضائل اخلاقی مبتنی بر این است که انسان بتواند از افراط و تفریط دوری کند و راه میانه روی را در پیش بگیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان به پیام های سیاسی اجتماعی نماز توجه داشته باشد از خواب غفلت بیدار خواهد شد و در بزنگاه های مهم زندگی بهترین رفتار ممکن را از خود بروز خواهد داد./841/پ۲۰۲/س