۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۴۴۸۶۸
مدیر ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی:

امام حسن عسکری زمینه را برای پیروی شیعیان از امام زمان فراهم کردند

حجت الاسلام فرازی نیا گفت: امام عسکری(ع) در اوج اختناق حکومت عباسی شبکه راویان حدیث را چنان تقویت کردند که زمینه را برای اطاعت از امام غائب(ع) فراهم کنند.
حجت الاسلام فرازی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عباس فرازی نیا شامگاه دوشنبه در سخنرانی مذهبی بارگاه منور رضوی که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ایام ولادت امام حسن عسکری(ع)، به بیان نکاتی پیرامون سیره آن حضرت پرداخت.

مدیر ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی گفت: امام حسن عسکری(ع) حسب ظاهر به خاطر ظلم بنی عباس و به خاطر تبعید شدن، به حج واجب هم مشرف نشدند و از همین روست که یکی از توصیه ها به حجاج این است که یک طواف یا یک عمره عوض امام حسن عسکری انجام دهند و این یکی از اعمالی است که خیلی زود حاجات انسان را برآورده می کند.

وی افزود: این امام همام در فرمایشاتشان توجه شیعیان را به شهر قم جلب کردند و به جناب «احمد بن اسحاق اشعری قمی» از سهم امام مبلغی را پرداخت کردند و فرمودند «به قم برو و در کنار قبر حضرت معصومه(س) مسجدی بساز که توجه شیعیان و پیروان مکتب اهلبیت(ع) به قم جلب شود؛ چرا که قم عش آل محمد(ص) است. در وجه تسمیه شهر قم نیز از امام صادق(ع) روایت داریم که فرمودند «اهل قم در آستان ظهور فرزندم، حضرت مهدی(عج) قیام خواهند کرد و به همین دلیل قم نامیده شده است.»

حجت الاسلام فرازی نیا یادآور شد: امام عسکری(ع) تکمیل کننده سنت حسنه ای از جدشان، امام رضا(ع) در موضوع مهدویت بودند. امام رضا(ع) در سه سال پایانی عمر مبارکشان هرگاه در محضرشان یادی از آخرالزمان می شد، بر می خاستند و دست مبارکشان را روی سرشان می گذاشتند و می فرمودند «اللهم عجل لولیک الفرج» و بدین وسیله شیعیان را متوجه حضرت مهدی(عج) می کردند.

مدیر ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی گفت: امام جواد(ع) نیز در روایتی می فرمایند «شیعیان ما بدانید که فرزند من، مهدی(عج)، آن امامی است که انتظار او واجب است و اگرچه در زمان ما هنوز متولد نشده اما ما دعاگوی او و منتظر روز ظهور و فرجش هستیم.» بعد از امام جواد(ع)، فرزندشان امام هادی(ع) نیز فرمودند «هرگاه صحبت از فرزند ما، حضرت مهدی(عج) می شود، ایشان را به اسم صدا نزنید و ایشان را حجت بخوانید.»

وی اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) ما شیعیان را متوجه وجود امام زمان(عج) کرده و فرمودند «در نسل من امامی وجود دارد که نام او همنام جدم پیامبر خدا(ص)، کنیه اش مانند ایشان ابوالقاسم است و اوست که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد.»

حجت الاسلام فرازی نیا افزود: امام رضا(ع) برای ترویج مفهوم مهدویت، غربت و رنج زمان را به جان خریدند و به پایتخت مشرق زمین آن زمان، خراسان آمدند تا زمینه ترویج نام و یاد امام زمان(عج) را ایجاد کنند. امام جواد(ع) از زابل تا شامات نماینده گذاشتند؛ امام هادی(ع) نیز این شبکه وکالت را تقویت کردند و امام عسکری(ع) هم در اوج اختناق حکومت عباسی شبکه راویان حدیث را چنان تقویت کردند که در زمان ایشان هیچ منطقه شیعه نشینی وجود نداشت، مگر این که وکیلی از جانب ایشان در آن منطقه حضور داشت تا زمینه را برای اطاعت از امام غائب(ع) فراهم کنند./820/پ202/ب1

ارسال نظرات