۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۴۶۰۰۵

تأکید وزیر ارشاد بر گسترش موقوفات فرهنگی و هنری

صالحی گسترش موقوفات فرهنگی و هنری را مورد تأکید قرار داد و گفت: این تفکر غلط است که خیال کنیم حوزه فرهنگ و هنر تنها عرصه ای هزینه‌بر است.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در شورای اداری استان آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به تاریخ، هویت و تمدن آذربایجان اظهار داشت: آذربایجان نه تنها سر ایران و حافظ مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی بوده است، بلکه همواره مرزبان افکار و اندیشه های دینی ملت بود.

وی با اشاره به این‌که سراسر تاریخ ایران مدیون مردم آذربایجان و تبریز است، خاطرنشان کرد: امروز ویژگی های منطقه آذربایجان موجب شده که مردم این دیار در تمامی امور کشور اثرگذاری مستقیم داشته باشند، آذربایجان با میراث کهن خود قطب ایران‌نما است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که توسعه و نمایش فرهنگی ایران را در آذربایجان می توان به نمایش گذاشت، گفت: آذربایجان در گذشته تاریخ و هم امروز نقشی اساسی در بقا، رشد و توسعه داشته و دارد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که رویداد مهم تبریز 2018 مزیت های بزرگی برای کشور و منطقه آذربایجان دارد، افزود: فرهنگ استان می تواند به اقتصادی و صنعتی استان کمک مضاعف داشته باشد، بنابر این باید از ظرفیت های موجود در این عرصه استفاده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تلاش می کنیم با تعامل فعال و خلاق در راستای اهداف و برنامه های تبریز 2018 گام برداریم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تفاهم نامه ای با استانداری آذربایجان شرقی در طول سه سال به دنبال تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فرهنگ و هنر این منطقه خواهد بود.

وی بر تقویت استارت آپ های مردمی حوزه فرهنگ و هنر را مورد تأکید قرار داد و افزود: مجموعه های مردم نهاد فعال و خلاق متعددی در حوزه فرهنگ فعال هستند که اگر مورد توجه و حمایت قرار گیرند، زمینه توسعه در دیگر عرصه ها فراهم خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمایش مزیت نسبی در استان با رویکرد فرهنگی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: منابع انسانی و زیرساخت های لازم برای ارایه یک بسته میان مدت در موضوعات مختلف فرهنگی نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسؤولان استانی قرار گیرد.

صالحی گسترش موقوفات فرهنگی و هنری را مورد تأکید قرار داد و گفت: این غلط است که خیال کنیم حوزه فرهنگ و هنر تنها عرصه ای هزینه‌بر است، از این رو باید به فکر اقتصاد فرهنگ و هنر باشیم، راه اندازی صندوق های حمایتی و توسعه ای در این عرصه ضرورت دارد.

وی با بیان این‌که متأسفانه فهم کاملی در نظام بانکی کشور نسبت به اقتصاد فرهنگ و هنر وجود ندارد، افزود: چرخه مالی و اقتصادی این عرصه و ارزش افزوده حاصل شده در این جریان‌ها کمتر از حوزه صنعت نیست، قوانین بانکی برای حمایت از فعالان فرهنگ و هنر باید تسهیل شود.

وزیر ارشاد با رد این تفکر که فرهنگ حاشیه اقتصاد کشور است، گفت: بسیاری از سالن‌ها و اماکن موجود در ادارات، سازمان و نهادها تقریبا بدون استفاده باقی مانده اند، سؤال اینجاست که به چه میزان از این اماکن برای توسعه فرهنگی استفاده می شود؟/۹۳۵/پ203/ب1

ارسال نظرات