۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۶۶۶۱۷
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تشریح کرد؛

دلایل تعدد زوجات پیامبر اسلام

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بررسی امتیازات خاصه نبی گرامی اسلام پرداخت و گفت: سنت‌شکنی، تکریم جایگاه زن و تأمین منافع کیان نظام اسلامی از اساسی‌ترین دلایل اعطای برخی از این امتیازات به ساحت نبی گرامی اسلام(ص) بوده است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در محفل سخنرانی آیین ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی نکات تفسیری آیه 50 تا 54 سوره احزاب پرداخت و اظهار داشت: 5 آیه (50 الی 54 سوره احزاب) به بیان اوصاف ویژه به شخصیت رسول گرامی اسلام (ص) است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که در مبانی تفسیری و تحلیلی گاهی برخی نکات کلید فهم محسوب می‌شود، گفت: پیامبر اکرم (ص) از سوی خداوند متعال آخرین نبی و برای مردم به رسالت رسید بر این اساس هیچ امتیازی را برای خود نسبت به مردم قائل نبود تا جایی که در هجرت، جریان محاصره اقتصادی شعب ابی‌طالب و ساخت مجلس و تمام تاریخ نبی گرامی اسلام (ص) همیشه امتیازات پیامبر اکرم (ص) سطح پایین‌تر از (حتی سطح) مردم داشتند، این در حالی است که خداوند متعال در قران کریم امتیازات ویژه‌ای به رسول گرامی اسلام (ص) داده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این‌که امتیازات خاصه رسول اکرم (ص) حتی اگر از سوی مؤمن درک نشود چون متکی بر حکمت الهی است باید در برابر آن تسلیم بود، ابراز داشت: اختصاصات پیامبر گرامی اسلام چهار چیز است، به این معنا که چهار امتیاز است که فقط مختص شخص نبی گرامی اسلام (ص) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این‌که برخی از امور بر پیامبر اکرم (ص) حرام شد درحالی‌که بر عموم مباح بود، عنوان داشت: حوزه واجبات، مباحات و فضائل و کرامت سه حوزه دیگر از اختصاصات رسول گرامی اسلام است.

وی ادامه داد: ازدواج زنان پیامبر حرام است این در حالی است که بر عموم امت اسلام چنین حکمی بار نیست همچنین نماز شب، عید قربان، مسواک کردن بر پیامبر اکرم (ص) واجب بود درحالی‌که برای امت اسلام مباح است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه به بیان کرامات خاصه نبی گرامی اسلام (ص) پرداخت و با بیان این که کسی حق ندارد ایشان را به اسم مورد خطاب قرار دهد، گفت: حتی در قران کریم خود خداوند حضرت رسول اکرم (ص) را با اسم خطاب نکرده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ادامه به برخی از مباحات خاصه نبی گرامی اسلام (ص) اشاره کرد و افزود: بر پیامبر اسلام (ص) مباح است برای تأمین منافع کیان دین و نظام اسلام بیش از چهار زن اختیار کند.

وی ادامه داد: قبل از اسلام تعدد زوجات حصر نداشته است این در حالی است که اسلام برای آن حصر تعیین کرد، بر این اساس منتقدان به این نکته حتماً توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی عوامل تربیتی را یکی از عوامل خاصه ازدواج رسول گرامی اسلام (ص) با همسران متعدد عنوان کرد و گفت: آزاد کردن برده‌ها و کنیزها به بهانه ازدواج زمینه آزادی آنان را فراهم می‌کرد.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که تکریم جایگاه زن یکی از دلایل ازدواج رسول گرامی اسلام (ص) بیان‌شده است، اظهار داشت: گاهی اوقات برای شکستن سنت‌ها نبی گرامی اسلام (ص) اقدام به ازدواج داشته است چنانکه در جریان زینب برای حذف یک عقیده جاهلی با همسر زید که پسرخوانده پیامبر اکرم (ص) بود ازدواج کرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ادامه به بیان متن آیات 50 تا 54 سوره احزاب پرداخت و گفت: زنان معمولی، کنیزها، دخترعموها، دخترعمه‌ها، دختران دایی، دختران خاله (آنان که مسلمان مؤمن، مسلمان و با پیامبر هجرت کرده‌اند) و زنانی که برای تو خود را خالص کرده‌اند (خود به تو برای علاقه معنوی دارند پیشنهاد ازدواج می‌دهند) هفت دسته از زنانی هستند که پیامبر اکرم (ص) می‌تواند بر اساس دستور خداوند متعال با آنان ازدواج کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این‌که در میان ایرانی‌ها تعدد زوجات تا حدودی دارای قبح است، گفت: اگر کسی دو همسر دارد باید حدود عدل الهی را حفظ کند، این در حالی است که حفظ حدود عدل بین زنان از سوی خداوند برداشته شد.

وی ادامه داد: خداوند مجوز گروه هفتم از زنان (که خود پیشنهاد ازدواج با پیامبر می‌داند) در آیه 52 و 53 خداوند را از رسول اکرم (ص) برداشت است چراکه هجوم زنان برای چنین امری بیش‌ازحد زیاد شده بود چراکه همه مجذوب شخصیت معنوی رسول گرامی اسلام بودند./837/پ202/ب1

ارسال نظرات