۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۷۲۴۳۰
اسماعیلی:

تفاوت‌ها نباید به اتحاد و انسجام مسلمانان ضربه بزند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در تنوع اندیشه و عقیده افکار ظلمانی از اندیشه‌های نورانی مشخص می‌شود، گفت: تفاوت‌ها نباید به اتحاد و انسجام مسلمانان ضربه بزند.
اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو شواری نگهبان، شب گذشته در نشست هفتگی تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: شرط تحقق حق و پیروزی اهل حق این است که با هم همراه و هم دل باشند.

وی افزود: خداوند تکوینا همه انسان‌ها را متفاوت و مختلف خلق کرده و تشریحا همه آنها را به داشتن اتحاد و الفت دعوت می‌کند تا مردم به خواست خودشان نسبت به هم الفت داشته باشند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام علی(ع) بزرگ‌ترین منادی ایجاد اتحاد و انسجام در امت پیامبراکرم(ع) بودند، ابراز کرد: حضرت امیر شاگرد قرآن کریم است از این رو کسی را مجبور به داشتن اتحاد و انسجام نکردند.

عضو شواری نگهبان با اشاره به اینکه اختلاف و تفاوت بین همه انسان‌ها وجود دارد و غیر قابل تغییر است، بیان داشت: اگر بین مردم اختلاف و تفاوت وجود نداشته باشد دیگر اتحاد و انسجام معنا نخواهد داشت قرآن و نهج البلاغه از مسلمانان خواسته‌اند با وجود همه تفاوت‌ها در کنار هم و با هم باشند؛ بنابراین وجود تفاوت در اندیشه و عمل افراد و تنوع افکار و عقیده در یک جامعه مایه رحمت و برکت است.

اسماعیلی ادامه داد: اختلاف و تنوع ایده‌ها مایه رشد جامعه می‌شود زیرا در کثرت ایده‌ها است که انسان سره و ناسره را از هم تشخیص می‌دهد. تنوع افکار نباید مایه ترس و وحشت جامعه شود زیرا در سایه افکار ظلمانی است که ارزش اندیشه‌های نورانی مشخص می‌شود؛ بنابراین تنوع افکار باید موجب اندیشه کردن شود نه نزاع و اختلاف بین مسلمانان.

وی با بیان اینکه مسلمانان حق ندارند تفاوت‌ها را وسیله‌ای برای نزاع قرار دهند، گفت: مسلمانان باید تلاش کنند به شیوه مناسب ازتفاوت‌ها بکاهند تا بهم نزدیک شوند و اگر این امر میسر نشد باید در برابر نظر مخالفان مدارا کنند اما اگر بین مسلمانان اختلاف ایجاد شد این نزاع و اختلاف را باید به محضر پیامبر و یا کسانی که می‌توانند آن اختلاف را رفع کنند، ببرند تا این اختلاف حل شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مسلمانان باید نهایت تلاش خودشان را انجام دهند تا مواضع فکری و عملی برادارن دینی خودشان را به حق نزدیک کنند، عنوان کرد: حضرت فرمودند: همه باید از آن راهی بروند که خداوند گفته است؛ بسیاری از دعوت‌ها دعوت به نفس است نه دعوت به رب.

عضو شواری نگهبان با بیان اینکه انسان‌ها سه دسته هستند، گفت: دسته نخست اهل استدلال و اندیشه هستند باید با این افراد با استدلال سخن گفت، دسته دوم اهل احساسات بوده و قبیله گرا هستند بنابراین برای موعظه آنها باید عاطفی برخورد کرد، دسته سوم افراد لجبازی هستند که با حق لج بازی می‌کنند و اهل جنگ و جدال هستند این افراد را باید با کلام خودشان ساکت کرد؛ بنابراین با هر دسته از افراد باید مطابق خودشان رفتار شود تا اختلاف در جامعه کم شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه انسان باید با دشمنان و دوستان جدال احسن داشته باشد، اظهار داشت: جدال احسن آن است که انسان خود عامل چیزی باشد که درباره آن بحث می‌کند؛ بنابراین اگر برای حلال خدا دو مسلمان با هم بحثشان شد نباید به یکدیگر ناسزا بگویند بلکه با بیانی نیکو باید یکدیگر را قانع کنند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات