۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۵۷۲۶۲۱
رسا گزارش می دهد؛

نگاهی به فعالیت های مدارس علمیه خواهران

حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور به برکت انقلاب اسلامی توسعه کمی و کیفی بسیار خوبی پیدا کرده اند به نحوی که هم اکنون ۶۵ هزار نفر در ۴۵۰ مدرسه مشغول تحصیل و فراگیری علوم دینی هستند.
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه‏ های علمیه شیعیان ، همواره کانون تعلیم و تربیت فرزانگانی بوده است که رسالت پاسداری از معارف اسلامی و انتشار آن را در طول اعصار و قرون بر عهده داشته ‏اند. دانشورزانی که با سلاح علم ، بیان وبنان ،  قلم و کلام به ابلاغ دین و احیا و اصلاح جوامع انسانی همت گماردند و واسطه فیض دریافت پیام خدا و کسب معرفت و بصیرت گردیدند.

این رسالت خطیر در ادوارگوناگون استمرار یافته  وهم اینک نیز  ، حوزه علمیه خواهران با پشتکار و استقامت مثال زدنی ،در مسیرفهم و تبلیغ و تحقّق دین و دفاع از ارزش‏های دینی و مبارزه با بدعت‏ها در کنار حوزه های علمیه برادران قرار گرفته  تا  زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج)‏ شوند.

تحصیلات دینی بانوان در ایران اسلامی، تا پیش از دهه چهل قرن سیزدهم شمسی به صورت فردی صرفا به برخی از بانوان - که غالباً ازوابستگان علمای بزرگ اسلامی بودند- اختصاص داشت و پس از سال  1341 که نهضت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه آغاز شد،حرکت ارزشمند تحصیل دینی بانوان در برخی از شهرهای کشور با عنوان مکتب مانند: مکتب توحید و مکتب علی علیه السلام در قم و مکتب نرجس سلام الله علیها در مشهد مقدس و... شروع شد.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و حضور ارزشمند بانوان در عرصه های علمی و اجتماعی، اقبال بانوان متدین به تحصیلات حوزوی بصورت چشمگیری افزایش یافت. تا اینکه در سال  1363 به دستور حضرت امام(ره) جامعه الزهراء سلام الله علیها در شهر مقدس قم تأسیس شد و مکتب های مختلف خواهران این شهر در آن ادغام شدند و از آن زمان برنامه آموزشی و تربیتی بانوان شکل دیگری به خود گرفت و به سوی تکامل و پیشرفت گام نهاد.

در سال 1375حدود یکسال پس از سفر پر خیر وبرکت مقام معظم رهبری مدظلهالعالی به شهر مقدس قم و ارائه رهنمودهای سازنده به مسئولان حوزه در جهت ساماندهی و توسعه همه جانبه حوزههای علمیه، شورای عالی حوزه علمیه قم طی مصوبهای «مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران» را به منظور ساماندهی وحمایت و پشتیبانی از مدارس علمیه خواهران کشور تأسیس کرد.

نظام آموزشی

نظام آموزشی ـ تربیتی حوزه های علمیه خواهران با حفظ اصول اساسی حوزه های علمیه تشیّع، متناسب با ویژگی های اختصاصی بانوان و نیازهای جامعه طراحی شده است. یكی از ویژگی های این نظام، طراحی آن در قالب مقاطع تحصیلی كوتاه مدت و هدفمند است كه اهداف كلان آن كه انتظار می رود در مقاطع و مراحل مختلف تحقق یابد بدین شرح است: تربیت خواهران دین شناس، صاحب نظر، متخلّق به اخلاق اسلامی، توانمند در تبلیغ، ترویج آموزه های دینی و دفاع از باورها و ارزش های مکتب حیات بخش قرآن و اهل بیت علیهم السلام تدریس، تحقیق، تألیف، مدیریت فرهنگی، پاسخگو به نیازهای علمی ـ معرفتی و اخلاقی بانوان نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران در سه مقطع تحصیلی طراحی شده است:

مقطع اول: سطح دو(كارشناسی)

این مقطع برای دو گروه از داوطلبان، با توجه به سطح علمی آنها، با برنامه تحصیلی مستقل، طراحی و اجرا می شود:

الف) برنامه تحصیلی ویژه داوطلبانی که با مدرک سوم راهنمایی وارد حوزه می شوند. این برنامه مشتمل بر266 واحد درسی است و حداقل در هفت سال اجرا می شود.

ب) برنامه تحصیلی ویژه داوطلبانی که با مدرک دیپلم و بالاتر وارد حوزه می شوند. این برنامه مشتمل بر 190 واحد درسی است و حداقل در پنج سال اجرا می شود. در این مقطع، امكان تحصیل به صورت حضوری (تم اموقت و پاره وقت) و نیمه حضوری وجود دارد.

به دانش آموختگان این مقطع پس از موفقیت در مراحل علمی، اخلاقی و مهارتی مدرک تحصیلی سطح دو(کارشناسی) اعطا می شود.

مقطع دوم: سطح سه (كارشناسی ارشد)

در این مقطع طلاب دروس حوزوی را در رشته ها و گرایش های مختلف بصورت تخصصی فرا می گیرند. در حال حاضر  12رشته در  50 واحد آموزشی در سراسر کشور اجرا می شود. به دانش آموختگان این مقطع مدرک تحصیلی سطح سه (کارشناسی ارشد) اعطا می شود.

تحصیل در این مقطع به شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری اجرا می شود.

مقطع سوم: سطح چهار آموزشی ـ پژوهشی(دكترا)

در این مقطع خواهران طلبه وارد عرصه ارائه نظریه علمی و تولید علم می شوند.

آشنایی با رشته های تحصیلی حوزه علمیه خواهران

رشته های سطح دو

    عمومی

    عمومی ویژه

رشته های سطح سه

    اخلاق و تربیت اسلامی

    تاریخ اسلام

    تبلیغ با گرایش حج

    تفسیر و علوم قرآنی

    فقه و اصول

    فلسفه اسلامی

    کلام اسلامی

    کلام اسلامی با گرایش امامت

    کلام اسلامی با گرایش مذاهب اسلامی

    کلام اسلامی با گرایش مهدویت

    مدرسی ادبیات عربی

    مطالعات اسلامی زنان

رشته های سطح چهار

    حکمت متعالیه

    فقه خانواده

    تفسیر تطبیقی

حوزه های علمیه خواهران در یک نگاه

تحصیل 65 هزار نفر

هم اکنون 65 هزار طلبه خواهر در سطوح مختلف در مدارس علمیه خواهران سراسر کشور مشغول فراگیری و تحصیل علوم دینی هستند.

450 مدرسه

تعداد مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور 450 مدرسه است.

17 رشته تحصیلی

طلاب خواهر حوزه های علمیه در مقاطع مختلف در 17 رشته تحصیلی مشغول تحصیل هستند.

فارغ التحصیلان

تاکنون 43 هزار طلبه نفر از مدارس علمیه خواهران فارغ التحصیل شده اند.

معرفی شورای سیاستگذاری

شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیّه خواهران در سال 1391 با پیشنهاد شورای عالی حوزه‌های علمیّه و تأیید مقام معظم رهبری تشکیل گردید.

اعضای این شورا جمعی از صاحب‌‌نظران حوزوی هستند که دو نفر از آنان از اعضای شورای عالی حوزه می‌باشند. اهداف این شورا سرپرستی و هدایت کلان حوزه‌های علمیّه خواهران از راه سیاست‌گذاری، تصویب اصول، ضوابط و برنامه‌های کلی و نظارت بر حسن اجرای مصوّبات و فرایند مدیریّت حوزه‌های علمیّه خواهران است.

اعضای شورای سیاست گذاری

اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران که کار هدایت کلان دو مرکز جامعه الزهرا و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران بر عهده آنان است را شخصیت های زیر تشکیل می دهند:

آیت الله مرتضی مقتدایی

آیت الله حسینی بوشهری

آیت الله علیرضا اعرافی

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی

حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد هاشمیان

حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور

حجت الاسلام والمسلمین رسول عبداللهی

خانم فریده مصطفوی

خانم فریبا علاسوند

خانم زهرا راستی

مدیریت ها

حوزه های علمیه خواهران از بدو تاسیس با اشراف و مدیریت مرحوم آیت الله شرعی اداره می شد. بعد از ارتحال ایشان حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی که در زمان حیات آیت الله شرعی جانشین وی به شمار می رفت، به مدت 8 سال عهده دار مدیریت حوزه های علمیه خواهران بود. حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور نیز از بهمن ماه 96 و با رای اعضای شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران به عنوان رییس جدید انتخاب شده است. /۹۲۴/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات