۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۵۷۳۷۸۰

۱۷ مرداد؛ سالروز گرامی داشت قداست قلم و رسالت خبرنگار

۱۷ مرداد و روز خبرنگار بهانه و فرصتی برای مرور رسالت خبرنگار و نقش آفرینی این قشر در عرصه های مختلف جامعه بوده، رسالتی که از آن به عنوان چشم بینا و گوش شنوا یاد شده است، فرصتی برای گرامی داشت قداست قلم و صبر و رسالت خبرنگاران در عرصه خبر و اطلاع بخشی و روشنگری است.
شهید صارمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، ۱۷ مرداد، سالروز شهادت اولین خبرنگاری است که خون خود را فدای نگاشتن کرد، خون خبرنگاری که مرکبی برای قلم شد و برای همیشه ماندگار...

خبرنگاری ادامه کار و راه انبیا است، قلم خبرنگار مقدس و رسالت خبرنگار در آگاهی بخشی به جامعه خطیر است، قلم در دست یک خبرنگار امانت الهی است و باید در راه حق، اصلاح و هدایت جامعه و روشنگری به نگارش دربیاید.

نگاشتن قلم در جبهه ایستادگی حق علیه باطل، تقویت و تحکیم بخشی به ارزش ها و هدایت جامعه به سمت معنویت، اعتلای فرهنگ، تقویت روحیه خودباوری و اتکا به نیروهای داخلی در حل مشکلات اقتصادی جامعه امروز، جلوگیری از فساد و تلاش در جهت کم کردن آسیب های اجتماع از رسالت های مهم خبرنگار است.

قلم خبرنگار باید در راستای امنیت و صلاح جامعه بنگارد، خبرنگار و قلمش دارای عزمی راسخ و صبری بلند است، قلم خبرنگار پاسدار ارزش ها و صبر خبرنگار پشتوانه استقامت و ایثار در وادی خبر است.

زندگی نامه خبرنگار شهید محمود صارمی

شهید محمود صارمی، در سال 1347 در یکی از روستاهای شهرستان بروجرد از توابع استان لرستان متولد شد، از آن جايي كه خانواده به كار كشاورزي مشغول بودند و پدر خانواده براي يافتن كار راهي كشور كويت مي‌شد پس لازم بود كودكان از همان سال هاي نخستين زندگي دوشادوش خانواده مشغول به كار شوند و محمود هم از اين قاعده مستثني نبود.

دوره ابتدايي را در همان روستا به پايان رساند و برا ي ادامه تحصيل روانه شهرستان بروجرد شد و در منزل خواهرش سكونت داشت، پس از شر كت در كنكور سراسري و پذيرفته شدن در رشته جغرافيا به تهران مهاجرت كرد.

خانواده محمود نیز به شهر مهاجرت كردند و پس از گذراندن چند ترم از طريق بسيج دانشجويي دانشگاه تهران راهي جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل گرديد و مدت 17 ماه را در آن جا گذراند.
با بازگشت به دانشگاه به ادامه تحصيل پرداخت.

محمود صارمی در سال 1370 مشغول به همكاري با خبرگزاري جمهوري اسلامي شد و در سال 1371 در حالي كه به تحصيلات خود در مقطع كارشناسي ارشد ادامه مي‌داد، ازدواج کرد و سرانجام در تاريخ 1375به عنوان مسؤول دفتر خبر گزاري جمهوري اسلامي در مزار شريف افعانستان انتخاب شد و دو سال بعد، در تاريخ 17/5/1377 به دست گروه طالبان در نهايت مظلوميت به شهادت رسيد.

17مرداد ماه هر سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روزخبرنگار است، خبرنگاری که شب و روز در عرصه خبر قلم می زند و می نگارد تا شاید یک روز همچون 17 مرداد قدران زحمات بی منتش باشند، 17 مرداد بهانه ای است تا خبرنگاران گوشه ای از درد و دل ها و نگفته های خود را به زبان بیاورند تا شاید مورد توجه قرار گیرد...

خبرنگار یک واژه نیست، خبرنگاری رسالتی تاریخی و خطیر در جامعه و شخصیتی است جریان‌ساز که دارای قدمتی به بلندی عمر آدمی است، یک خبرنگار در طول سال های متمادی در عرصه خبر لحظات تلخ و شیرین و زشت و زیبای زندگانی بشر و اتفاق های خوب و بد جامعه را به نگارش درآورده است، خبرنگاری رسالتی به معنای حیات بخشیدن به جامعه بر دوش دارد.

خبرنگاری شغلی سخت و زیا‌ن‌آور بوده که قشر خبرنگار را با مشکلات روحی و روانی همراه می سازد و از شغل های پر خطر جهان بوده که تحت فشارهای روانی قرار می گیرد و در مقابل کمبود درآمد ماهانه و عدم توجه به مسائل معیشتی این قشر زحمت کش که در عرصه قلم شب و روز ندارند، بزرگ ترین دغدغه آنان است.

خبرنگاری معنایی فراتر از یک شغل دارد، رسالت خبرنگاری دارای لذتی وصف ناشدنی است و اینکه هر روز بر مسائل و مشکلات حرفه خبری افزوده می شود دردآور است و موجب می شود طعم شیرین خبرنگاری را برای قشر خبری جامعه تلخ کند، اگر به مسائل و مشکلات خبرنگاران اهمیت داده شود هیچ چیزی نمی تواند شیرینی و لذت حرفه خبری را از بین ببرد.

خبرنگاران ما منتظر گرامی داشت 17 مرداد که آن هم در برخی شهرها آنگونه که باید حق آن ادا نمی شود و تبریک و تقدیرهای فرمالیته نیستند، خبرنگار نیاز به توجه دارد، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی یک خبرنگار بزرگ ترین لطف در حق آنان و بزرگ ترین گرامیداشت روز خبرنگار می تواند باشد، هر سال خبرنگاران مطالبه گر حق خود هستند و هر سال مسؤولان بی تفاوت نسبت به آن می گذرند...

ن والقلم و مایسطرون« ن، و سوگند به قلم و آنچه به سبب قلم (و يا با قلم) مى‌نويسند»

رسالت خبرنگار، قداست قلم و صداقت خبر است، قلم خبرنگار حرمت دارد، بهای قلم صیانت از آن است، خبرنگار رسالتی خطیر در عرصه قلم و آنچه می نگارد دارد، یک خبرنگار تمام تلاش خود را می کند که نیازهای خبری جامعه را تأمین کند. 

انعکاس واقعیت ها، جلب اعتماد مردم، بیان مشکلات و مطالبات مردم دیگر رسالت های خبرنگاری است، خبرنگاری شغلی شرافتمندانه است که در کنار سختی ها و مشکلات خود، در سایه نگاشتن و انعکاس واقعیت ها موجب آبادانی در جامعه، ساختن راه جدید و رفع مشکلات و دغدغه ها در زمینه های مختلف می شود.

چه خوب است که قلم خبرنگار برای یک بار هم که شده دردها و مشکلات عرصه خبر و خبرنگاری را به نگاشتن در بیاورد و مسؤولان حمایت از خبرنگار را نه تنها در روز خبرنگار بلکه به صورت جدی و با احترام به قلم و آنچه می نگارد جدی بگیرند و به نتیجه برسانند، به راستی چه کسی مسؤول رفع مشکلات خبرنگاران است؟!    

امروز قلم خبرنگار درد دارد، نگاشتن خبرنگاران همراه با خون دل خوردن و تحمل سختی ها به امید رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی است، خبرنگار همیشه از درد و رنج مردم و جامعه و مشکلات نهادها و ارگان ها می نویسد، امروز می خواهد از درد خود و هم نوعان خود بنوسید و به زبان بیاورد.

قلم خبرنگار همواره قامت راست می کند تا دردی از دردهای جامعه کم شود و حقی به صاحبش برگردد و با بیان واقعیت های جامعه به دنبال روشنگری و بصیرت بخشی است، خبرنگار چشم بینا و گوش شنوای جامعه است.

امروز قلم خبرنگار قد علم کرده است و گوش شنوا و چشم بینایی برای درک مشکلات و دغدغه های وادی خبر و خبرنگاری می خواهد، خبرنگار در راه وادی عشق قلم می زند و چشم داشتی به حق و حقوق نداشته و ندارد.

آیا می توان نسبت به مسائل و مشکلات مالی و معیشتی خبرنگار بی تفاوت بود و زحمات یک خبرنگار را نادیده گرفت؟! کم لطفی مسؤولان و متولیان امر موجب شده خون قلم به جوش بیاد و یک بار هم که شده از دردهایی بگوید که بی توجهی و کم لطفی و جیره بندی خبر بر آن افزوده است. 

و اما...

یک خبرنگار وجدان بیدار و دیده بان جامعه است و به عنوان امانتدار مردم با وجود همه سختی ها و دغدغه ها خبرنگار همواره می نویسد، صادقانه و با عزم راسخ می نویسد تا نقش خود را در ساختن کشوری آباد و فرهنگی غنی ایفا کند.

قلم خبرنگار پاسدار ارزش هاست و هیچ مشکلی نمی تواند کوچکترین ضربه و آسیبی به رسالت کار خبرنگار وارد سازد، خون شهید صارمی بهای قلم شد و امروز این قلم با نوشتن در راه حق و ایستادگی برای حفظ و تقویت ارزش ها راه شهید صارمی و شهدا را ادامه می دهد./9451/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات