۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۵۷۶۱۳۱
مدیر حوزه علمیه خوزستان خبر داد؛

اجرای نخستین برنامه ۵ ساله تدوین شده افق ۱۴۱۴ در حوزه علمیه

حجت الاسلام بهرام پور گفت: امسال نخستین برنامه ۵ ساله تدوین شده برای افق ۱۴۱۴ در کنار برنامه جامع نظامات در حوزه علمیه اجرایی می شود.
حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خوزستان، در مسجد اعظم با ابراز امیداوری از اینکه نمادهای ولایت پذیری در اعمال، رفتار و تحصیل طلاب با توجه به تقارن حاصله با عید غدیر خم تلألؤ چند برابری داشته باشد، افزود: سال جدید را باید سال نظامات جامع حوزه نامگذاری کرد، به فضل الهی حوزه علمیه تحولات خوبی در عرصه های آموزشی، تهذیبی؛ زیرا در دوره مدیریت آیت الله اعرافی شاهد حرکت های جدی و گام های بلند حوزه به سوی هدفمند نظام شدن هستیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه از حدود 2 سال پیش معاونت های مرکز مدیریت با حضور کارشناسان متعدد به تدوین نظامات جامع حوزه در زمینه های آموزشی، پژوهشی، تهذیبی، تربیتی، اساتید، مهارت های مورد نیاز طلاب در حوزه و فارغ التحصیلان متقاضی انجام وظیفه در بخش های مختلف اجتماعی پرداخت، اظهار داشت: کار بررسی و تدوین نظامات جامع تقریبا به پایان رسیده و در ادامه به شورای عالی عرضه شد که شورا در مرکز مدیریت نظارت دقیقی انجام و پس از چندین ماه بررسی با حضور کارشناسان مربوطه، نظامات جامع را مصوب کرد که در سال تحصیلی جدید به جریان خواهند افتاد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه امسال نخستین برنامه 5 ساله تدوین شده برای افق 1414 در کنار برنامه جامع نظامات اجرایی می شود، تصریح کرد: تا سال 1414 بنا بر تدوین 4 برنامه 5 ساله خواهد بود البته برنامه مدنظر مرکز مدیریت حوزه ها علمیه قم برای چنین افقی آن است که حوزه علمیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک حوزه بالنده، پاسخگو، توانمند، مسؤولیت پذیر و برآورنده نیازهای جمهوری اسلامی و منطقه باشد.

حجت الاسلام با اشاره به اینکه در خود استان برای رسیدن به حد ایده آل و پاسخگویی به نیازهای استان به 40 سال زمان نیازمند هستیم، خاطرنشان کرد: در خوزستان ظرفیت های خوبی برای پاسخگویی حوزه ها به وجود آمده است، با وجود مدارس علمیه متعدد، تربیت اساتید فاضل و توانمند در کنار امکانات نسبت قابل قبول، می توان یک برنامه ریزی درون استانی برنامه 5 ساله اول تدوین کرد.

وی رسیدن به چنین اهدافی را نیازمند همکاری اساتید و پشتکار طلبه ها برشمرد و گفت: حضور بالنده در میان مردم و درک مسائل و مشکلات جامعه نیازمند حرکت جهادی طلاب از درون است؛ حرکتی که متناسب با جهاد کبیر و با بالا بردن توانمندی های مهارتی، تقویت بنیه علمی و تلاش برای پاسخگویی به نیازهای جامعه امکانپذیر خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: در جامعه ای که در آستانه ورود به دولت حجت بن الحسن(ع) است اگر خواهان حضور باشیم نه تنها ویژگی های خود بلکه باید ویژگی های جامعه را تغییر دهیم تا با ایجاد تحول در جامعه و آمادگی انسان ها به خواسته مهم خود دست پیدا کنیم.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه فتنه ها در پی نزدیکی با دولت کریمه پررنگ تر و بیشتر می شود، اظهار داشت: عوامل انگیزشی درونی و بیرونی برای خارج کردن انسان ها از مسیر اصلی است و طلاب به چنین جامعه ای مبتلا هستند، طلابی که پذیرای مسؤولیت هدایت و تحول جامعه و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی خواهند بود.

حجت الاسلام بهرام پور بیان داشت: به همان اندازه که انگیزش های درونی و بیرونی مردم را از مسیر اصلی منحرف می کند؛ حوزویان آماده، مهیا و توانمند، باسواد، دلسوز و مسؤولیت پذیر در چنین عرصه ای نقش ایفا کنند.

وی با بیان اینکه طلاب باید تحول را در خود ایجاد کنند، افزود: تحول از درون حوزه، اساتید، طلاب و خانواده های طلاب را برای موضع گیری صحیح در حوزه نیازمند هستیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه ده ها طلبه همزمان با آغاز سال تحصیلی خواهان رفتن به قم هستند، تأکید کرد: بساط تحول در حوزه ها پهن شده و صبر می طلبد، نیاز حوزه علمیه استان به تحول است و خالی شدن حوزه های ما از طلبه دیگر انگیزه ای برای ایجاد تحول نمی گذارد.

این مقام مسؤول یادآور شد: نخستین شرط تحول در حوزه ها آن است که طلبه ها، اساتید و حامیان و ارادتمندان به حوزه تحولی در خود ایجاد و با ما همراهی کنند و چنین تحولی جامه عمل نخواهد پوشید مگر اینکه تحولی در طلاب صورت گیرد که مردم به وضوح مشاهده کنند.

حجت الاسلام بهرام پور تحول در طلبه را سبب تقویت انگیزه در استاد و به عکس نشاط در استاد را سبب تحول در طلبه برشمرد و گفت: حوزه ها و طلاب شهرستان باید بالنده باشند تا ان شاء الله گام های بلندی برای چشم انداز 5 ساله اول برداریم./9456/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات