روزه از راهکارهای مهم اخلاص و ترک شهوت رانی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام اصفهان برگزار شد، گفت: بهترین راه به دست آوردن خلوص معرفت است.
وی در ادامه مبحث شب های گذشته افزود: تاکنون چندین مورد از راهکار های عملی معالجه شهوت را بیان کرده ایم، راهکار بعدی تقلیل شهوت در هنگام غلبه آن است، انجام این مورد مابین مرز حرام و حلال قرار دارد چرا که انسان در مورد فعل حرام اجازه ندارد که انجام آن را تقلیل بخشد و در هر صورت مرتکب فعل حرام خواهد شد ولو که به آن حرام عادت داشته باشد.
آیت الله مهدوی ادامه داد: عادت به فعل حرام مانند عادت به سیگار نیست که در طول زمان مصرف آن را کم کند و در نهایت استفاده از آن را به صفر برساند، آن چه برای معتاد به گناه تجویز می شود ترک تمام آن فعل حرام است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: گفته می شود که ترک عادت موجب مرض است ولی در مورد عادت به حرام صدق نمی کند و دین در این مورد با انسان همراهی نکرده است چرا که رفق خداوند در نزول حکم و تکلیف افراد است و شخصی که مثلاً ده سال نماز قضا دارد باید قضای همه اش را به جا بیاورد و آن را خود شخص برای خویش به وجود آورده است نه خداوند، عادت به شهوت را هم باید یک جا همه اش را ترک کرد چون خود انسان عادت به آن پیدا کرده است و تکرار فعل حرام سبب عادت او شده است.
امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: اگر شخصی در زمان حال دچار عمل حرام شده است کم تر انجام دادن آن عمل بهتر از انجام تمام آن است، راهکاری که گفته شد مربوط به قبل از وقوع فعل حرام نیست و مربوط به هنگام وقوع آن است، شخصی که قصد خوردن شراب را دارد به او می گوییم که اجازه انجام این فعل حرام را ندارد ولی در حین انجام عمل و وقوع حرام به او می گوییم که کم تر مصرف کند و این بهتر است تا مصرف بیشتری داشته باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در مسأله امر به معروف و نهی از منکر اگر می توانیم جلو یک شخص را در انجام حرام بگیریم این کار را انجام دهیم ولو بدانیم که بعد از رفتن ما دوباره به کار خودش ادامه دهد و این قلیل کردن حرام غیر از اجازه به وقوع آن است.
وی افزود: انسان اجازه یک نگاه حرام را ندارد ولی وقتی مرتکب آن می شود در مقام جلوگیری هرچه می تواند جلوی آن را بگیرد سود کرده است، کسی که قبل از شهوت رانی می خواهد اجازه انجام آن و یا تقلیل آن را بگیرد به او می گوییم نه، ولی شخص در حال انجام حرام اگر نصفش را هم می تواند ترک کند این کار را انجام دهد.
آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می فرمایند، زمانی که شهوت بر تو غلبه پیدا کرده است تو هم بر آن غلبه پیدا کن با اختصار، یعنی با مختصر کردن شهوت؛ سراغ شهوت اصلاً نباید رفت ولی وقتی هم که شخص زورش به آن نمی رسد و مرتکب می شود نصفش را هم ترک کند راهکار خوبی برای معالجه او است.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: راهکار بعدی که می گوییم تحصیل اخلاص است، داشتن قلب خدایی و این که کاری به تعریف و دیدن یا ندیدن دیگران نداشته باشیم همان اخلاص است و علت این که راهکار معالجه شهوت است این است که فرمانده شهوت ران هوای نفس او است و از آن تبعیت می کند ولی انسان خالص فرمانده اش خداوند است و لذا شهوت رانی نمی کند.
آیت الله مهدوی گفت: در هنگام شب نور ستارگان پیدا است ولی در روز به خاطر وجود نور خورشید دیگر ستارگان دیده نمی شوند، کسی هم که برای خداوند خالص است فقط نور خداوند در دلش روشن است و به اندازه ای که نور خورشید هست ستارگان دیده نمی شوند، تا وقتی که نور خداوند در دل متوسط باشد نورهای دیگر نیز گاهی بر ما غلبه پیدا می کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: روزه از راهکارهای مهم اخلاص است و از راهکارهای مهم مقابله با شهوت نیز هست، روزه نور خداوند را در دل روشن می کند و سبب می شود که فرمانده خویش را فقط خداوند قرار دهد؛ بهترین راه به دست آوردن خلوص معرفت است.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اذعان کرد: امام علی می فرمایند، کسی می تواند هوای نفس خویش را کنار گذارد که خالص باشد و چگونه کسی می تواند تحصیل اخلاص کند درحالیکه هوای نفس بر او غلبه دارد، روزه بدن شخص را ضعیف تر می کند و در نتیجه قوه اش در شهوت نیز کمتر می شود، حضرت فاطمه(س) فرمودند خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص را در وجودتان تثبیت کند، روزه به شخص کمک می کند تا هوای نفس خویش را کنار گذارد./867/پ203/ب1