۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۸۰۷۴۷
آیت الله نوری همدانی:

فقر موجود در جامعه نتیجه عمل نکردن به دستورات اسلام است

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این‌که در اسلام فقر وجود ندارد، گفت: اگر فقری در جامعه به وجود آمده، نتیجه عدم عمل به احکام اسلام است.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در دیدار با جمعی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این‌که کمیته امداد از یادگارهای درخشان امام راحل است، اظهار داشت: کمیته امداد مرکزی بسیار مهم و درسی بزرگ برای مسؤولان و متمکنان است که افراد ضعیف جامعه را از یاد نبرده و در اولویت کاری خود قرار دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که در اسلام فقر وجود ندارد، گفت: اگر فقری در جامعه به وجود آمده، نتیجه عدم عمل به احکام اسلام است.

وی ادامه داد: اسلام برنامه زندگی انسان‌ها را طوری تنظیم کرده است که با عمل به دستورات آن، فقری در جامعه به وجود نمی‌آید، از این‌رو دین اسلام انفال را در اختیار رهبران اسلامی جامعه قرار داده است تا با بهره‌برداری صحیح از آن فقر را از جامعه بزدایند.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان کرد: به طور کلی منظور از انفال، معادن است، هر مکانی که معدن وجود داشته باشد، باید تحت نظر پیامبر، امام و جانشین امام قرار گیرد، تمام معادن، دریاها، اراضی موات، جنگل‌ها، معادن و هر زمینی که مالک معین ندارد، جزء انفال قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: باید بهره‌برداری صحیحی بر اساس برنامه کاملی در این باره انجام شود تا از منابع ثروت برای اداره جامعه استفاده شود، در این صورت، هیچ فقیری در سطح جامعه باقی نمی‌ماند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که فقر یک امر عارضی است، گفت: در جامعه امروز افرادی فقیر وجود دارند که محتاج کمک مردم هستند که بایستی به صورت برنامه‌ریزی شده به آنها کمک رسانی کرد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: کمیته امداد یک شجره طیبه و بنای بسیار بزرگی است که افراد بزرگی در آن برای خدمت به مردم گام بر‌می‌دارند تا فقر، مشکلات اقتصادی و تنگی معیشت ریشه کن شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی مطرح کرد: در اسلام چند نکته درباره افراد فقیر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، نخست این که با نظر احترام نسبت به فقرا نگاه شود، اگر کسی بخواهد با نگاه تحقیر به فقرا نگاه کند، گناهی بزرگ مرتکب شده است.

وی تأکید کرد: به فرموده پیامبر(ص) کسانی که نسبت به فقرا احساس تحقیر داشته باشند و خود را جدای از این طبقه جامعه بدانند، مسلمان نیستند، باید توجه داشت که تأکید دین اسلام بر تقوای افراد است نه ثروت آنها، از این رو هر کس در مسیر تقوا بیشترین گام را بردارد، نزد خداوند محبوب تر است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بر اساس موازین اسلامی همه مردم باید در رفاه باشند، اظهار داشت: وظیفه مسؤولان است که جامعه را طوری اداره کنند که همه در رفاه زندگی کنند، نباید مسأله معیشت و مشکلات اقتصادی سبب نگرانی جامعه شود، جای امید است که با حرکت‌های سازنده کمیته امداد در این راه، مشکلات مردم حل شود./876/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات