هدف از استفاده علوم انسانی باید شکوفایی فطرت انسان باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قاسم ترخان عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چهارشنبه شب در همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به فطرت از نگاه علامه و برآیند آن در علوم انسانی گفت: علوم انسانی بر پیش فرض های بسیاری از نوع معرفت شناختی، جهان شناسی و انسان شناسی و مسائل دیگر مبتنی است.
وی افزود: مسأله فطرت از جمله پیش فرض های انسان شناختی مهم در اندیشه اسلامی است که در دو جهت چیستی و برآیند ها پژوهش عمیقی را می طلبد، اگر چه مباحث فراوانی در باب فطرت از سوی دانشمندان اسلامی به ویژه حکما و مفسران ارائه شده است اما پراکندگی این مباحث و نپرداختن به آن به عنوان مبنا درعلوم انسانی از نواقص پژوهش در این عرصه است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه فطرت و برآیند آن در معرفت شناختی، غایت شناختی و روش شناختی اظهار داشت: بر اساس دیدگاه مرحوم علامه انسان موجودی فطرتمند است به این معنا که از ساختمان ویژه و جنبه ثابتی برخوردار است که دین الهی با آن هماهنگ و بر اساس آن نازل شده است.
وی ادامه داد: علامه اگرچه به بخشی از امور فطری تصریح نکرده است اما بر اساس مشی وی امور فطری را می توان به گونه ای جامع در سه حوزه بینش، گرایش و توانش دسته بندی کرد.
حجت الاسلام ترخان ابراز داشت: بر اساس چنین نگاهی، فطرت می تواند مانند منبعی برای معرفت و معیاری برای سنجش آن و تنها راه حل چالش نسبیت در علوم توصیفی و هنجاری از حیث معرفت شناختی باشد.
وی عنوان کرد: همچنین در این دیدگاه تکامل فطرت تنها یا مهم ترین غایت علوم انسانی از حیث غایت شناسی معرفی می شود و همراهی نقل در کنار عقل و تجربه را برای شناخت انسان از حیث روش شناسی ایجاب می کند؛ بر اساس نظریه فطرت باید هدف علوم انسانی را شکوفایی فطرت بدانیم./1323/پ۲۰۳/ج