۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۹۲۲۲۹
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

مبلغان به ابزار و فنون تبلیغی مجهز باشند

مبلغان به ابزار و فنون تبلیغی مجهز باشند
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری فراگیری مهارت های تبلیغی را مهمترین اصل تبلیغی دانست و گفت: مبلغ باید به ابزار و فنون تبلیغی مجهز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه چهارشنبه شب در جمع طلاب مدرسه علمیه امام هادی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن تشویق طلاب به فراگیری مهارت های تبلیغی مهمترین اصل تبلیغی را ارتباط گرم و صمیمی با مخاطب دانست و خاطرنشان کرد: یک مبلغ حتما باید به ابزار و فنون تبلیغی مجهز باشد و در راستای به کارگیری آن فنون باید بداند، بهترین روش در ثمربخشی امر تبلیغ ایجاد ارتباط موثر و صمیمی با مخاطب است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری میان اصول تربیتی با اصول ترمیمی منجر به تربیت فرق قائل شد و تاکید کرد: مبلغان باید بدانند میان تربیت و ترمیم فرق است، در تربیت باید ضمن سختگیری و طاقت فرسا بودن شرایط از خوف و رجاء به یک اندازه استفاده شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود، اما در اصول ترمیمی استفاده ار خوف و رجاء توأمان توصیه نشده چون مخاطب مانند کسی است که آسیب دیده است و باید فقط به او امید داد و از رجاء استفاده کرد.

مدرس اصول و مبانی تبلیغ بهترین راه ارتباطی را تایید یکی از نقاط مثبت مخاطب دانست و خاطرنشان کرد: شاید موثرترین راه ارتباطی با مخاطب تایید یکی از نقاط مثبت وی در جهت همراه شدن با او باشد و در ادامه راه استفاده از فرصت ها و تبدیل آنها به احسن وجه و در نهایت قدم سوم اصل تخریب است برای از بین بردن قبائح اخلاقی در ذات مخاطب، اما اصل جاری تربیتی در جامعه کنونی متاسفانه تخریب محض است و کارساز نخواهد بود.

وی ضمن توصیه به مبلغان در جهت دقت بکارگیری اصول تربیتی و ریزبینی در عمل گفت: مبلغان باید در نگاهشان به عموم مخاطبان خوش بین باشند، در انتخاب و بکارگیری اصول تربیتی دقیق باشند و در نهایت قضاوت هایشان توأم با ریزبینی و موشکافی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری یکی از تمرینات لازم مقدماتی در اصول تربیتی را تمرین برقراری ارتباط با مخاطب دانست و افزود: یک مبلغ خوب ضمن مجهز بودن به اصول و مبانی تبلیغ باید مهارت برقراری ارتباط با مخاطب را نیز داشته باشد، ظرفیت ها را شناسایی کند، در جهت جذب از تاثیر و نفوذ کلام بهره مند باشد و در نهایت به تکثیر مخاطب آگاه بپردازد.

تبلیغ اسلام وظیفه ای خطیر و نیازمند صبر است

وی خوش بینی و صبوری در مقابل حرف و حدیث های عرفی را از اصیل ترین مشخصه های یک مبلغ معرفی کرد و گفت: کسی که می خواهد مبلغ اسلام شود باید بداند این راه به آسانی وصول نمی شود، سختی و سستی های خودش را دارد و در این راه باید صبور باشد.

استاد حوزه علمیه افزود: مهارت های ایجاد و ارتباط موثر نوع مهارتی است که در آن مبلغ با رعایت برخی آداب می تواند در جهت جذب مخاطب اقدام کند و جاذبه داشته باشد، مبلغ باید نقطه مشترک میان موضوع و مخاطب و شرایط را در امور تبلیغی رعایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در پایان بهره مندی از تلاش، تفکر، توکل و توسل ضمن تعاون را موجبات توفیق الهی ذکر کرد./811/پ202/ب1

ارسال نظرات