۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۵۹۸۴۹۱
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور:

مطالعات مسائل زنان در قرآن نیازمند بازبینی است

مطالعات مسائل زنان در قرآن نیازمند بازبینی است
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه مطالعات پیرامون زنان در قرآن نیازمند بازبینی است،گفت: قرآن کریم جایگاه زن را در اجتماع ارتقا داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور،درجمع علمای شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت یاد شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این حادثه زخم جهالت و اقدام به مزدی برخی از مزدوران را نمایان کرد و نشان داد اگر ما دیر بجنبیم و اقدامات لازم را به‌صورت به‌هنگام انجام ندهیم گرفتار حوادثی می‌شویم که دشمنان ما را شاد می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه قرآن کریم برای تشخیص صراط مستقیم شاخصه‌هایی را مشخص کرده است افزود: صراط مستقیم مسیر روشنی است و راه تشخیص دادن آن سخت نیست، به‌عنوان‌مثال اگر جریانی ادعا می‌کند در اقدامات دینی، فرهنگی و علمی خود مصلح است بر اساس قرآن کریم باید جامعه را به سمت عدالت و قسط ببرد و اگر این‌چنین نباشد این حرکت و جریان در صراط مستقیم نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور اظهار کرد: خداوند برای تشخیص دشمن نیز شاخصه‌های روشنی معرفی کرده است، یکی از راه‌های تشخیص دشمنان این است که توجه کنیم از اختلافات و مشکلات میان مسلمانان و کشورهای اسلامی چه کسی خوشحال شده و سود می‌برد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تشخیص درستی کار عواقب و آثار آن است، دشمنان از اتحاد ما قطعاً شاد نخواهد شد و حرکت دشمن‌شناسانه یعنی کاری که غیظ آن‌ها را برانگیزد، خداوند متعال پیرامون این مسئله می‌فرماید «محمد رسول‌الله والذین معهوا اشدا علی الکفار و رحما بینهم.»

وی تصریح کرد: شاخصه پیشرفتگی یک کشور این است که دشمن خود را به غیظ بیاورد، اسلام صراط مستقیم و راه مبین است، روشن است که اختلاف میان شیعه و سنی هر دو را زمین می‌زند، 8 جنگ صلیبی میان مسیحیت و اسلام ایجاد شد و هر دو جریان از این جنگ‌ها ضرر دیدند و ما باید ببینیم که چه کسانی از این جریان سود کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور عنوان کرد: کاری که علما باید در این عرصه انجام دهند این است که افرادی را که برای ایجاد تنازع و اختلاف تلاش می‌کنند را مدیریت کرده و از فتنه‌ها و اختلافات جلوگیری می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تشریح کرد: در آیاتی که در مستشهدات جریان تکفیری وجود دارد باید به نکاتی توجه داشته باشیم، در تفسیر باید بر کشف مراد صحیح خداوند متعال تسلط پیدا کنیم، قرآن کریم در طول 23 سال بر امت پیامبر اکرم(ص) وارد شد تا جریان پیشرفت مسلمانان را مدیریت کند و این قوانین الهی متناسب با آن شرایط بالفعل بود و ممکن بود که حکم برخی از آیات نسخ شود البته ما برخلاف برادران اهل سنت قائل به نسخ‌ تلاوت نیستم.

وی ابراز کرد: به‌‌عنوان مثال در قرآن کریم گاهی به جنگ و گاهی به صلح توصیه شده اما این آیات با توجه به محیط اجتماعی و فرهنگ زمان خود فعلیت پیدا کرده است، افتخار قرآن این است که مطالب کلی خود را حتی قالب مسائل یک جامعه معرفی می‌‌کند، قرآن آن قوم را موضوع تحول قرار داد و به ما فرمود که این مثال را بگیرید و در جامعه‌های دیگر پیاده کنید.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور بیان کرد: اینکه چرا آیات منسوخ قرآن کریم باقی ماند یک سؤال مهم است که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، استاد آیت‌الله معرفت که قرآن شناس معاصر و توانایی بودند بیان می‌کرد که این آیات نسخ مشروط شده است، یعنی آیه‌ای مانند«فاصفح الصفح الجمیل» برای جامعه‌ای که بسیار پیشرفته بوده و دشمن به جنگ وی آمده منسوخ اما برای اقلیتی که در جهانی خاموش در برابر مشرکان قرار گرفته‌اند فعلیت پیدا می‌کند، این یک نکته مهم علمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور افزود: تمام قرآن کریم به ما بیان می‌کند که در شرایط مختلف چه تصمیمی بگیریم، اسلحه به دست گرفتن و کشتن افرادی در اروپا به استناد آیه‌ای که در سوره توبه است صحیح نیست زیرا شرایط این آیه برای زمانی است که پیامبر اکرم(ص) مسلط بر اوضاع اسلامی است و برای جلوگیری از فتنه و تعرضات نظامی این کار را انجام داده است.

وی اظهار کرد: قرآن کریم همه مشرکان را که کافر ندانسته است، اهل‌کتاب اگر در برابر حق قرار گرفته و از ماهیت اهل کتاب بودن قرار بگیرد عنوان کافر بر وی اطلاق می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور خاطرنشان کرد: وهابیت بیان می‌کند که همه شیعه قائل به تحریف قرآن بوده و مرتد است، ابن تیمیه در مسئله قائلین به زیادت و اضافه شدن معوذتین بیان می‌کند که اگر کسی با دلیل قائل به اضافه شدن این دو سوره باشد مشرک نیست و در ادامه نیز بیان می‌کند که ازآنجایی‌که ابن مسعود با دلیل قائل به این امر بوده پس مرتد نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تصریح کرد: شیعه از کاری که حاجی نوری انجام داده به‌شدت بیزار است و علمای شیعه در نقاط مختلف علیه این فرد شوریدند، اما چه دست‌هایی در کار است که با تمسک به قول این فرد شیعه‌ها را مرتد نشان داده و علیه جان آن‌ها اقدام کنند.

وی در ادامه به بیان توضیحاتی پیرامون حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و گفت: مطالعات ما پیرامون زنان در قرآن به‌شدت نیازمند بازبینی است، وقتی کلمه ابن در جمله بنی آدم و بنی‌اسرائیل قرار می‌گیرد تحت چه عنوانی معنا می‌شود، آیا تنها پسران را شامل شده است یا زنان را نیز در بر می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تشریح کرد: در تفسیر آیه «احشروالذین ظلموا و ازواجهم»‌ در بسیاری از مواقع به این صورت معنا شده است که مردان ظالم و زنان آن‌ها را احضار کنید و به‌گونه‌‌ای معنا شده است که ظالم فقط مرد است و زن نیز همواره تابع است، چرا باید این آیه اینگونه معنا شود درحالی که زن زوج مرد و مرد زوج زن است.

وی با اشاره به آیه 71 سوره توبه ابراز کرد: قرآن کریم در این آیه جایگاه زن را به نحو مناسبی در اجتماع ارتقا داده و نقش اجتماعی به وی می‌دهد، ما باید در دیدگاه‌ها و مطالعات زنان در قرآن بازبینی داشته باشیم./998/د101/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات