۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۳۸۲۳۳
به همت مدرسه عالی انوار طاها؛

جایگاه مرجحات غیر منصوصه در باب تعادل و تراجیح بررسی می‌ شود

جایگاه مرجحات غیر منصوصه در باب تعادل و تراجیح بررسی می‌ شود
معاون پژوهش مدرسه عالی انوارطاها از برگزاری نشست علمی جایگاه مرجحات غیر منصوصه در باب تعادل و تراجیح با حضور آیت الله محمدی قائینی خبرداد.

حجت الاسلام احمد ابراهیمی معاون پژوهش مدرسه عالی فقه و اصول انوارطاها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری سلسله نشست های کارورزی استنباط مدرسه عالی فقه و اصول انوارطاها خبرداد و گفت: این نشست ها با هدف ایجاد انگیزه در بین طلاب و اساتید برگزار می‌ شود.

وی اظهار داشت: این نشست ها در جهت طرح و بیان اندیشه های اساتید و علما در قالب نشست های کارورزی استنباط برگزار می‌ شودو تا کنون 28 نشست در این راستا برگزار کرده ایم که ثمرات خوبی هم داشته است.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که نشست 29 مدرسه، روز پنج شنبه این هفته 17 بهمن ماه از ساعت 9 صبح برگزار می‌ شود، خاطرنشان ساخت: این نشست با موضوع جایگاه مرجحات غیر منصوصه در باب تعادل و تراجیح روایات توسط آیت الله محمد محمدی قائینی استاد درس خارج حوزه علمیه قم برگزار می شود.

وی اضافه کرد: یکی از مباحث بنیادی در فرایند اجتهاد، که تاثیر عمیقی در دیدگاههای فقیه نسبت به مسائل شرعی دارد، توجه به مرجحات و سیر مراتب آن و جواز تعدی از موارد منصوصه به غیر منصوصه است.

معاون پژوهش مدرسه عالی انوارطاها یادآور شد: در تعارض بین روایات، مرجحات باب تعارض مورد توجه فقها قرار گرفته که مرجحاتی از قبیل موافقات با کتاب، موافقت با سنت، مخالفت با عامه از موارد اهم و منصوص است.

وی با بیان این که در بین مرجحات غیر منصوصه باید بین مرجحات صدوری و جهتی تفصیل داد، ابراز داشت: در تعدی از مرجحات منصوصه مرحوم شیخ آن را پذیرفته ولی مرحوم آخوند علاوه بر اینکه اصل لزوم ترجیح را منکر می شوند، تعدی از آنها را نیز صحیح نمی دانند.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: از همه علاقه مندان به مباحث فقهی و اصولی دعوت می‌ کنیم تا در این نشست حضور پیدا کرده و در این بحث و بررسی شرکت فعال داشته باشند./1330/ج

ارسال نظرات