۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۶۵۱۴۳۶
منبرهای مجازی؛

چند نکته قرآنی درباره انفاق و همبستگی اجتماعی

چند نکته قرآنی درباره انفاق و همبستگی اجتماعی
مدیر مدرسه علمیه آل یاسین قم جامعه بی تفاوت نسبت به فقرا را جامعه بدور از ارزش های الهی دانست و انفاق را مهم ترین جلوه همبستگی اجتماعی خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسنعلی صبور مدیر مدرسه آل یاسین قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا به تبیین اصل مهم انفاق بر اساس منابع قرآنی و روایی پرداخت.

وی از انفاق به عنوان یکی از عوامل مهم و مؤثر در همبستگی اجتماعی یاد و تاکید کرد که جامعه اسلامی جامعه بی تفاوت نسبت به دیگران و سرنوشت هم نوعان نیست.

آنچه در ادامه می خوانید بخش نخست سخنان حجت الاسلام صبور در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از جمله مسائل زیبایی که دین مبین اسلام به آن پرداخته، مساله انفاق است، در اهمیت انفاق همین بس که بیش از هشتاد آیه قرآن به این موضوع پرداخته است؛ روایتی از حضرت رسول(ص) وارد شده که می فرمایند« کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» یعنی شما امت پیامبر(ص) شما شیعیان مولا علی(ع) نمی توانید نسبت به همدیگر بی تفاوت باشید.

خداوند حفظ کند وجود حضرت آیت الله جوادی را که می فرمایند دین ما دین به من چه و به تو چه نیست، ما نمی توانیم نسبت به هم بی تعهد و بی تفاوت باشیم، انفاق معنایش همین است که حس مسؤولیت نسبت به یکدیگر داشته باشیم.

در انفاق چند نکته قرآنی وجود دارد؛ نکته اول که خدای متعال در قرآن اشاره می فرماید «ومما رزقناکم ینفقون» یعنی مالی که در اختیار شما قرار گرفته مالک آن من هستم؛ حال از آن مالی که در اختیار تو قرار گرفته به دیگران ببخش؛ نسبت به مردم جامعه خود تعهد نشان بدهید و از مال و رزق و روزی که خدای متعال شامل حال شما کرده به دیگران انفاق کنید.

نکته دوم که در سوره بقره آمده است، خداوند می فرماید "مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ" مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند به مانند دانه‌ای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد، و خداوند از این مقدار نیز برای هر که خواهد بیفزاید، و خدا را رحمت بی‌منتهاست و (به همه چیز) داناست.

نکته ای که باید عرض کنم این است که انفاق باید برای خدا باشد، انفاقی که برای خدا نباشد ارزشی ندارد، بعد می فرماید ارزش مالی که انفاق می شود نابود نمی شود، اتفاقا مال شما رویش دارد خدا می فرماید «كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ».

بذل مال یکی از گونه های انفاق است، یکی از گونه ها نیز بذل جان است که ما در هشت سال دفاع مقدس به بهترین شکل این نوع انفاق را داشتیم؛ بهترین نوع انفاق در بذل جان را حضرت اباعبدالله الحسین(ع) داشتند که نه تنها وجود نازنین خودشان بلکه فرزند ششماهه خود را به میدان نبرد کربلا آوردند و جان خود و فرزند نازنین شان را تقدیم خدای متعال کردند.

 

تعداد بازدید : 8
حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
ایران اسلامی با عنایت الهی و مجاهدت مردم در مدیریت کرونا خوش درخشید.
0
0
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
طرح منابر مجازی از سوی رسا اقدامی رو به جلو در مدیریت دینی کرونا بود.
موفق و موید باشید
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
در شرایط فعلی جامعه ما که با ویروس کرونا در حال دست و پنجه نرم کردن است، ما به این روحیه و همکاری و همدلی، بیش از هر زمان نیاز داریم.
0
0