۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۵۸۰۹۷
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

ضرورت ارتباط مستمر مدیر حوزه با پژوهشگران

ضرورت ارتباط مستمر مدیر حوزه با پژوهشگران
حجت الاسلام شریعتی گفت: مدیریت حوزه علمیه باید در قالب برنامه منظم با پژوهشگران و استعدادهای برتر نشست داشته باشد؛ دغدغه های آنها بشنود و به مشکلات شان رسیدگی کند.

حجت الاسلام غلام محمد شریعتی استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: هرچند در سال های اخیر اقدامات خوبی در جهت ارتقای سطح مطالعات پژوهشی مسئله محور در حوزه صورت گرفته است و آثار ارزشمندی نیز در حوزه های مختلف علوم انسانی تولید شده است با این همه حوزه به چشم انداز مطلوب و قابل انتظار در عرصه پژوهش دست پیدا نکرده است.

حجت الاسلام شریعتی افزود: البته برخی از مشکلات فعلی ناشی از شرایط سخت اقتصادی است که در یکی دو سال اخیر بر جمهوری اسلامی تحمیل شده است و در نتیجه این شرایط، بسیاری از نهاد ها و مراکز پژوهشی با کمبود بودجه لازم روبرو هستند با این وجود مشکلات دیگری نیز وجود دارد که نهادهای پژوهشی و تصمیم گیری حوزه باید نسبت به آنها توجه جدی داشته باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه به رغم گام های برداشته شده و کارهای صورت گرفته اهتمام به مسئله پژوهش در حوزه آن گونه که بایسته است وجود ندارد، عنوان کرد: ظرفیت های خوبی به لحاظ نیروی انسانی در حوزه وجود دارد اما به دلیل نبود ساماندهی مناسب، چشم انداز مطلوب و تعهد لازم، از آنها هیچ استفاده بهینه صورت نمی گیرد.

وی عدم برخورداری بخشی از پایان نامه های مقطع ارشد یا دکتری و سطح سه و چهار حوزه از سطح کیفی قابل انتظار را از مشکلات عرصه پژوهش دانست و اظهار داشت: برخی از مراکز و نهاد های علمی و پژوهشی فاقد یک چشم انداز و هدف مشخص در تولید علم اند و در نتیجه برنامه ریزی دقیق برای ساماندهی و مدیریت فعالیت های پژوهشی در راستای تولید علم، که در قالب پایان نامه و رساله انجام می شود، صورت نمی گیرد و طبعا دغدغه و وسواس لازم برای انتخاب موضوعات و مسائلی مورد تحقیق و پژوهش نیز وجود ندارد و در نتیجه موارد متعددی را شاهد بوده ایم که کارهای انجام شده تکراری یا موازی کاری بوده است.

حجت الاسلام شریعتی افزود: از سوی دیگر برخی از کسانی که به عنوان راهنما انتخاب می شوند به دلیل مشغله زیاد یا نداشتن فرصت کافی و تعهد لازم با دانش پژوه همکاری نمی کند؛ بدیهی است که بدون راهنمای لازم و فقدان تجربه پژوهشی برایند سعی و تلاش یک دانش پژوه یا طلبه از سطح مطلوبی برخوردار نخواهد بود.

این استاد حوزه علمیه گفت: البته با همه مشکلات موجود برخی از نهادهای های آموزشی و پژوهشی، صادقه و با تعهد لازم برای ساماندهی نظام پژوهشی حوزه در راستای تولید علم همواره سعی و تلاش کرده و می کنند و ما زحمات و خدمات بی شائبه و بی دریغ آن عزیزان را قدرشناسی می کنیم و ارج می نهیم.

وی با تاکید بر اهمیت نظارت جدی و کافی بر مراکز و نهادهای پژوهشی حوزه اعم از سطوح اجرایی و تصمیم گیری و غیره توسط مدیریت حوزه علمیه، عنوان کرد: این کار از طریق تأسیس یک نهاد برتر پژوهشی که بر همه مراکز و آثار تولید شده نظارت داشته باشد بهتر قابل انجام است.

حجت الاسلام شریعتی اظهار داشت: نهادهای پژوهشی نباید در فضای بسته عمل کنند؛ بلکه باید برای شناسایی نیروها و استعدادهای برتر درحوزه پژوهش اقدام جدی به عمل آورند.

این پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: مدیریت محترم کلان حوزه علمیه باید در قالب برنامه منظم با پژوهشگران و استعدادهای برتر نشست داشته باشد و دغدغه های آنها بشنود و به مشکلات شان رسیدگی کند./1350/ت302/ف

ارسال نظرات