۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۹۵۵۶۵
امام جمعه اردستان:

علوم حوزوی مصداق علم نافع است

علوم حوزوی مصداق علم نافع است
اصفهان - حجت الاسلام دهشیری با بیان اینکه هر علمی برای انسان نافع نیست، گفت: علومی که در حوزه علمیه ارائه می‌شود مصداق علم نافع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسن دهشیری امام جمعه اردستان، صبح امروز در آیین تکریم و معارفه مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب کبری(س) اردستان، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: باید از صبح که بیدار می‌شویم باید در این اندیشه باشیم که یکی از چهار جهت زندگی را در پیش داشته باشیم.

وی ادامه داد: نخست اینکه عالم باشیم و به دنبال تولید علم باشیم، کسی که عالم است هر روز در حال تولید علم است، دوم اینکه متعلم باشیم، یعنی در تلاش باشیم برای آموختن باشیم، هرکسی در هر مرحله‌ای که باشد به آموختن نیاز دارد.

حجت الاسلام دهشیری خاطرنشان کرد: سومین جهتی که می‌توانیم داشته باشیم مستمع بودن است، یعنی حرفهای بزرگان و علما را بشنویم، اگر کسی از این سه حالت هم دور بود باید حداقل دوست دار علما و بزرگان و علم و اندیشه و محافل علمی باشد.

امام جمعه اردستان با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در روایت خود می‌فرمایند مبادا از دسته پنجم باشید، اظهار کرد: دسته پنجم کسانی هستند که نه عالم، نه متعلم، نه مستمع و نه دوست دار علم و دانش هستند و در مسیر هلاکت حرکت می‌کنند، نقطه مقابل این هلاکت رستگاری و به سعادت رسیدن است که مربوط به چهار دسته‌ای است که ذکر شد.

وی با اشاره به اینکه علم ارزش دارد اما هر علمی با ارزش نیست، تصریح کرد: علمی که نافع باشد دارای ارزش است، در تعقیبات نماز می‌گوییم خدایا به تو پناه می‌بریم از علمی که سودی ندارد و نفعی نمی‌رساند، آن علمی برای انسان مفید است که نافع باشد و خداوند متعال به حضرت داوود فرمود علم نافع را یاد بگیر و ایشان سؤال کرد علم نافع چیست؟ خداوند فرمود علمی که معرفت تو را به جلال و عظمت و بزرگی من زیاد بکند.

حجت الاسلام دهشیری ادامه داد: در میان علوم و دانش‌های بشری که سفره بسیار گسترده‌ای دارد آن چیزی که مطمئنا می‌توان گفت علم نافع است، علوم آل محمد(ص) است که در حوزه‌های علمیه و دینی ارائه می‌شود، این علم را باید با قصد قربت آموخت نه اینکه به دنبال یادگیری آن برای مسائل مادی باشیم.

امام جمعه اردستان علوم حوزوی را مصداق علم نافع عنوان کرد و گفت: همه کسانی که خود را خادم این علوم می‌دانند از رستگاران هستند و ما هم که از محبان این دستگاه هستیم امیدوار هستیم در مسیر سعادت و رشد قرار بگیریم.

وی به وجود دو حوزه علمیه خواهران و برادران در شهرستان اردستان اشاره کرد و افزود: از نظر تعداد طلاب، حوزه علمیه خواهران اردستان طلاب بیشتری را جذب کرده و فارغ التحصیلان خوبی داشته و خروجی بسیار خوبی هم در سطح جامعه داشته است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات