۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۰۷۲۸۲

راهکارهای تحول در نظام آموزشی حوزه در کلام استاد بهجت پور

راهکارهای تحول در نظام آموزشی حوزه در کلام استاد بهجت پور
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: حوزه انقلابی باید بتواند به خوبی جریان جامعه پردازی و جریان حکمرانی دینی را شکل داده و مستقر کند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر سابق حوزه علمیه خواهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اظهار داشت: حوزه انقلابی حوزه ای است که نقش راهبرانه خودش را در پیشبرد انقلاب اسلامی به نحو شایسته ای ایفا کند؛ انقلاب ما در حال گسترش است و به تدریج به جریان کنشگر منطقه ای تبدیل شده است اما توطئه هایی علیه انقلاب وجود دارد که در آغاز با یک ادبیات علمی محتوایی وارد می شوند و به سرعت فاز ساختار شکنانه به خود می گیرند که حوزه علمیه باید مقابله کند.

وی در ادامه افزود: لازم است حوزه انقلابی قدرت خود را متناسب با توسعه امواج انقلاب افزایش داده و نقش ایفا کند؛ اصلی ترین مسأله در توسعه نظام اسلامی متحول شدن علوم اسلامی است به گونه ای که علوم اجتماعی و انسانی متناسب با ساخت یک جامعه متحول شود و به مسائلی بپردازد که در ساخت انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد.

مدیر مؤسسه التمهید با اشاره به ضرورت جامعه پردازی در جریان حکمرانی دینی گفت: حوزه انقلابی باید بتواند به خوبی جریان جامعه پردازی و جریان حکمرانی دینی را شکل داده و مستقر کند و به مسائلش رسیدگی کند؛ این کار نباید منحصر به چند طلبه در پژوهشکده ها باشد باید در متن حوزه چنین چیزی برای انقلاب بجوشد و نمی شود دیگر طلاب ما با علوم اجتماعی و پدیده های این چنینی آشنا نباشند.

وی با اشاره به ضرورت شناخت انقلاب های جهانی اظهار داشت: اگر بخواهیم طلبه به خوبی در تراز انقلاب اسلامی عمل کند لازم است انقلاب های جهانی، مراحل آنها و آسیب های انقلاب آشنا باشند و نمی توان توقع داشت جریانات جهانی را به طلبه نگوییم و بعد از او بخواهیم به خوبی عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: مسأله بزرگ ما تألیف کتاب نیست بلکه تدوین برنامه هایی است به تناسب رشد امواج انقلاب؛ اگر قرار است تحول در حوزه رقم بخود در به طور مدوام باید رصد ها انجام شود و مراقب صورت بگیرد که ساختارهای حوزه کند و سنگین نشود و همچنین ریسک پذیری را در نظام آموزش بالا ببرد؛ لازم است سیاستگذاران اجازه دهند در مسیر تحول تیم مدیریتی حوزه ابتکار عمل داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر اجازه ابتکار عمل داده شود تحولات خوبی اتفاق خواهد افتاد و به طور طبیعی در پی تحول کتاب ها عوض می شوند و برخی از درس ها از اهمیت افتاده و موارد لازم به جایش می نشیند.

خبرنگار: علی نژاد

ارسال نظرات