۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۷۵۱۱۰۹

این طلبه، مردم را پای کار آورد تا محله آباد شود+عکس

این طلبه، مردم را پای کار آورد تا محله آباد شود+عکس
امام محله مهدی آباد برای حل مشکلات معیشتی، اشتغال، مسکن، درمان نیازمندان و اعتیاد، همه تلاش خود را به کار بسته است تا با پای کار آوردن مردم و ورود جدی جوانان و نوجوانان به عرصه‌ تصمیم‌گیری و اجرای امور، موجب پیشرفت محله شوند.

حجت‌الاسلام غیاثوند در مسجد امام حسن مجتبی(ع) مهدی‌آباد در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز به‌عنوان امام محله مشغول فعالیت است. او معتقد است برای شکل‌گیری و پیشرفت جامعه‌ اسلامی، تربیت نیروهای نوجوان و جوان بسیار تعیین کننده و کلیدی است. بنابراین شورای نوجوانان و جوانان و همچنین مرکز تخصصی فرهنگی را در مسجد تأسیس کرد تا نوجوانان و جوانان محله علاوه بر انس با ارزش‌های اسلامی، با ارزش‌های انقلاب نیز آشنا شوند و ضمن بصیرت افزایی و دشمن‌شناسی، مسئولیت‌پذیر تربیت شوند.

در این راستا تشکیل هیأت عزاداری نوجوانان،‌ برگزاری دعای ندبه، برگزاری اردوهای زیارتی بصیرتی و تفریحی، ایجاد گروه خادمین مسجد از جمله فعالیت‌های شورای نوجوانان و جوانان مسجد برای تحقق این اهداف است.

خیریه‌ای که گره‌گشای مشکلات محله است

حجت‌الاسلام غیاثوند در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر به وجود آمدن رزمایشی برای کمک همدلانه به نیازمندان و افرادی که در اثر شیوع کرونا ‌دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شده‌ بودند، در ایام کرونا در ماه رمضان، مرکز نیکوکاری و خیریه‌ای به اسم «کریم آل عبا» برای خدمت به افراد کم‌بضاعت و نیازمند با کمک دانشجویان و طلاب تأسیس کرد. او می‌گوید: «مرکز تخصصی فرهنگی هم در ذیل آن با کمک جوانان منطقه مشغول به فعالیت است. طبخ و توزیع غذا در مناسبت‌ها و پخش بین نیازمندان، توزیع میوه و شیرینی برای شب عید و شب یلدا، تهیه گوشت گرم و مرغ، تهیه بخاری و کولر برای نیازمندان، طرح رایگان نان و رایگان کردن نانوایی‌ها با کمک اهالی، پرداخت اجاره منزل، پول آب برق گاز برای نیازمندان،‌ تهیه جهیزیه برای خانواده‌های کم‌بضاعتی از دیگر اقدامات این مرکز خیریه است.»

تهیه گوشی هوشمند و روپوش برای تحصیل دانش‌آموزان

این امام محله برای کمک به تحصیل دانش آموزان کم‌بضاعت علاوه بر تهیه بسته لوازم‌التحریر و اقلام مورد نیاز آموزشی، به تهیه روپوش مدرسه و اهدای چند گوشی هوشمند در ایام تحصیل مجازی دانش‌آموزان هم اقدام کرد.

این مسجد در مناسبت‌های مذهبی همچون اعیاد شعبانیه و عید غدیر و مراسم شب‌های قدر در پارک‌ها، بوستان‌ها و خیابان‌های سطح شهر برنامه‌های فرهنگی برپا می‌کند. این امام محله می‌گوید: «در ایام ماه مبارک رمضان هر شب تعداد قابل توجهی در نماز اول وقت مغرب و عشاء حضور پیدا می‌کنند و پس از آن نیز با افطاری از آن‌ها پذیرایی می‌شود.»

برپایی سفرهای زیارتی به همت مسجد برای اهالی

غیاثوند می‌گوید: «در ایام فاطمیه کسی به سیاه‌پوشی سطح شهر توجه نمی‌کرد بنابراین با کمک شورای نوجوان و جوانان مسجد، این کار را کردیم.. ایستگاه صلواتی در ماه محرم و اعیاد شعبانیه راه‌اندازی شد که تماماً به دست جوانان و نوجوانان اداره می‌شود. تنها در ده شب محرم بیش از شصت الی هفتاد میلیون تومان در این ایستگاه هزینه کردیم و مردم نذری دادیم.

هر ساله از سوی مسجد کاروانی برای شرکت در مراسم اربعین به کربلای مقدس اعزام می‌شوند. کاروان زیارتی مشهد نیز در هر ماه اعزام دارد و در کنار این‌ها به صورت هفتگی نیز کاروان برای قم و جمکران برپاست. حجت الاسلام غیاثوند اعتقاد دارد زیارت معصومین و اماکن مقدس مذهبی از نشانه‌ها و لوازم وفاداری به آرمان‌های و ارزش‌های ائمه(ع) و به‌جای آوردن حق ولایت آن‌هاست.

نوسازی و تجهیز مدرسه محله با کمک مردم

این امام محله توجه ویژه‌ای به حل و فصل مسائل و برطرف کردن مشکلات محله دارد. به همین جهت ابتدا به شناسایی مشکلات و آسیب‌های محله اقدام کرد و سپس برای رفع آن با کمک مردم چاره اندیشیده اند. او می‌گوید: «با این بررسی‌ها، مدرسه محله، نوسازی و تجهیز شد. همچنین برای رفع مشکل اعتیاد با کمک خانواده‌های افراد مبتلا، در یک دوره مدت سه ماهه اقدام به ترک آن‌ها از این پدیده خانمان سوز ‌می‌کنیم و با فراهم کردن زمینه اشتغال، تلاش شده که زندگی‌شان به روال عادی برگردد.»

تعمیر سقف و ایزوگام، ساخت دستشویی خانه‌های افراد نیازمند از جمله اقدامات عمرانی صورت گرفته است. تعدادی از خانه‌های این محله آتش گرفته بودند که به‌صورت کامل بازسازی، گچ کاری و رنگ شدند. علاوه بر آن وسایل ضروری منزل همچون تلویزیون، یخچال، بخاری و غیره برای آنها تهیه شد.

۲۰۰ جوان روستا شاغل شدند

از دیگر اقدامات این امام محله تأمین هزینه عمل جراحی و تأمین دارو به کمک خیرین برای مدد جویان است. غیاثوند می‌گوید: «تاکنون به بیش از ۴۰ بیمار رسیدگی شده است که در برخی موارد داروهایی خارجی گران‌قیمتی هم نیاز داشتند که تحت پوشش بیمه نبود و هزینه چند میلیونی داشت. همچنین برای نیازمندانی که امکان تهیه ودیعه منزل مسکونی نداشتند، از ۱۵ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان پرداخت شد.»

توجه به اشتغال اهالی محله از دیگر دغدغه‌های این حجت‌الاسلام غیاثوند به آن توجه ویژه دارد؛ به‌گونه‌ای که تاکنون به‌واسطه تلاش‌های او بیش از ۲۰۰ نفر به کارخانه‌ها و کارگاه‌ها جهت اشتغال معرفی شده‌اند.

منبع: فارس
ارسال نظرات