۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۷۵۱۲۱۸
اخبار انتخابات (۱۲)؛

از زمان نهایی شدن لیست نامزدهای انتخاباتی تا تحلیل رای اعتراضی روحانی

از زمان نهایی شدن لیست نامزدهای انتخاباتی تا تحلیل رای اعتراضی روحانی
در این بسته خبری به بررسی لیست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس، حل مشکل غیررقابتی بودن در حوزه‌‌های انتخابیه خبرگان، لیست شورای وحدت اصول گرایان، وحدت جبهه انقلاب برای معرفی نامزدهای اصلح در شهر قم و تحلیل رأی اعتراضی مد نظر آقای روحانی پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مشارکت حداکثری در انتخابات همواره مسئله اول هر انتخاباتی بوده است. رهبرانقلاب نیز 4 راهبرد اصلی در انتخابات پیش رو را اینگونه تبیین فرمودند: سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت.

جریان های سیاسی با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات نیز چند وقتی است فعالیت های خود را جدی تر دنبال می کنند. از این رو گروه رصد خبرگزاری رسا در این بسته خبری به بررسی لیست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس، حل مشکل غیررقابتی بودن در اکثر حوزه‌‌های انتخابیه خبرگان، لیست شورای وحدت اصول گرایان، وحدت جبهه انقلاب برای معرفی نامزدهای اصلح در شهر قم و تحلیل رأی اعتراضی مد نظر آقای روحانی پرداخته است.

از زمان نهایی شدن لیست نامزدهای انتخاباتی تا تحلیل رای اعتراضی روحانی

لیست نامزدهای خبرگان فردا نهایی می‌شود

شورای نگهبان لیست نامزدهای نهایی انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری را فردا (پنج‌شنبه 19 بهمن) به وزارت کشور ارسال خواهد کرد و ستاد انتخابات وزارت کشور نیز علی‌رغم تعطیلی، فردا نتیجه اعتراض به رد یا عدم احراز صلاحیت کاندیدای خبرگان را به اطلاع نامزدها خواهد رساند.

گفته‌شده؛ برخی نامزدهای خبرگان که نسبت به رد صلاحیت خود معترض بوده و اعتراض خود را به شورای نگهبان ارسال کرده بودند، احراز صلاحیت شده‌اند.

مشکل غیررقابتی بودن در اکثر حوزه‌‌های انتخابیه خبرگان رفع شد

مشکل غیررقابتی بودن در اکثر حوزه‌های انتخابیه مجلس خبرگان رهبری بنا به احراز صلاحیت برخی نامزدها و همچنین تغییر حوزه انتخابیه توسط برخی کاندیدا، رفع شده و تا امروز بخش قابل‌توجهی از حوزه‌های انتخابیه خبرگان رقابتی شده است.

از زمان نهایی شدن لیست نامزدهای انتخاباتی تا تحلیل رای اعتراضی روحانی

متکی: در فهرست شورای وحدت همه سرلیست هستند

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت با اشاره به ارائه فهرست مستقل از سوی شورای وحدت اصول گرایان خاطرنشان کرد: دیشب تلویزیون متاسفانه خبر را خوب منعکس نکرده است ما گفته بودیم که شورای وحدت لیست مستقل خود را تنظیم می‌کند ولی صدا و سیما آمده و گفته که ما با هیچکس ائتلاف نخواهیم کرد و چنین چیزی ما نگفتیم.

سخنگوی شورای وحدت در ادامه با اشاره به برنامه شورای وحدت برای انتخابات پیش‌رو تصریح کرد: ما به دنبال فهرست مستقل هستیم و در قسمت دوم هم در رابطه با ائتلاف و وحدت، فعلا پاسخ نمی دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما دیروز جلسه شورای عالی وحدت را داشتیم و تصمیم این شورای عالی این بود که شورای وحدت فهرست مستقل خود را ارائه دهد.

متکی در پاسخ به این سوال که سرلیست شورای وحدت برای انتخابات چه کسی خواهد بود گفت: در فهرست شورای وحدت همه افراد فهرست ما، سر لیست هستند.

از زمان نهایی شدن لیست نامزدهای انتخاباتی تا تحلیل رای اعتراضی روحانی

وحدت جبهه انقلاب برای معرفی نامزدهای اصلح قطعی شد

در آستانه مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) وحدت جبهه انقلاب برای معرفی نامزدهای اصلح قطعی شد.

شنیده می شود ۱۲ تشکل‌‌ رسمی و فعال استان قم به زودی نامزدهای اصلح جبهه انقلاب را رسما معرفی خواهند کرد.

از زمان نهایی شدن لیست نامزدهای انتخاباتی تا تحلیل رای اعتراضی روحانی

۱۰ حزب با امضای میثاق نامه‌ای به جبهه شریان پیوستند

دومین جلسه هم اندیشی جمعی از احزاب و گروه‌های سیاسی با حضور ابوالقاسم جراره (دبیرکل شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی) برگزار شد.

در این جلسه با رویکرد تاکید بر شاخص به جای شخص و سهمیه و حمایت از جریان نوپا و جدیدی که در قالب «شریان» به راه افتاده، دبیران کل و نمایندگان احزاب حاضر با امضای میثاق نامه‌ای، رسما به «جبهه شریان» پیوستند.

پیش از این، احزاب و جمعیت‌های «مجمع شاهد»، «دفاع از قانون اساسی و ایثارگران»، «اصلاح اسلامی»، «دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی» و «فرزندان انقلاب اسلامی» به صورت رسمی پیوستن خود به «جبهه شریان» را اعلام کرده بودند و روند پیوستن احزاب و گروه‌های سیاسی به «شریان» ادامه دارد.

جامعه حامیان کشاورزان ایران اسلامی، جمعیت انسجام، جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی، جمعیت ورزشکاران کشور و مجمع اتحادیه نیروهای انقلاب اسلامی (مانا) دیگر احزابی هستند که در جلسه‌ اخیر میثاق نامه پیوستن به جبهه شریان را امضا کردند.

بر خلاف فضاسازی ها با ائتلافی قاطع حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری و حاج حسن مالکی نژاد در این فهرست نهایی قرار گرفتند.

از زمان نهایی شدن لیست نامزدهای انتخاباتی تا تحلیل رای اعتراضی روحانی

انتخابات استندآپ کمدی نیست!

محمدصادق جوادی‌حصار، از اعضای حزب اعتماد ملی در مصاحبه با ایلنا و در پاسخ به این سؤال که  منظور از رأی اعتراضی –که روحانی گفته است- چیست؟ اظهار کرد: یعنی در یک شهری مثل تهران به یک جوان متخصص تأیید صلاحیت شده که هیچ شهرتی در مسائل سیاسی ندارد، اتفاق‌نظر به وجود آمده و به او رأی دهند. خودش هم می‌داند که رأی به خود او نیست چون مردم او را نمی‌شناختند که به او رأی دهند. رأی هدفمند به این شخص و چنین اشخاصی حکایت از این دارد که برگزارکنندگان انتخابات در شیوه خود، یعنی رد صلاحیت‌ نیروهای منتقد خود ناکام ماندند و مردم اگر امکان رای دادن به نیروهای موردنظر خودشان را نداشته باشند، به نیروهای مطلوب جریان برگزارکننده انتخابات هم رأی نمی‌دهند و نخواهند داد.

از این رو، اظهارات جوادی‌حصار به وضوح هرچه‌تمامتر میزان ناپختگی سیاسی در اردوگاه اصلاحات را عیان می‌کند... زیرا انتخابات، استندآپ‌کمدی نیست که مردم مشارکت کنند و از لج فلان جریان یا آن دستگاه حکومتی، رأی بدبدهند.

از  سوی دیگر، چه اینکه اثر رأی بد از مشارکت نکردن هم بدتر است؛ اثبات مسئله این است که نتیجه یک انتخابات با هر میزان مشارکتی لازم‌الاتباع است و نهاد انتخابی با رأی همه مشارکت کنندگان و پشتوانه قانونی خود تشکیل خواهد شد. ولی اگر مشارکت کنندگان به جای رأی خوب، رأی بد را به صندوق انداخته باشند و به جای انتخاب اصلح و افراد صاحب کارنامه؛ به غریبگان بی‌کارنامه و یا ناصالحان رأی داده باشند آنگاه منتخبین روزهای تیره و تاری را در منصه انتخابی خود برای مردم رقم خواهند زد. (همچنانکه تجربیات تلخی در این زمینه داشته و داریم)

رأی اعتراضی که آقای روحانی به آن اشاره کرده است نیز اگرچه توضیحات خود ایشان را لازم دارد اما از رویکرد عقلانی و مشارکت‌جوی رئیس‌جمهور سابق اینطور برمی‌آید که منظور وی رأی دادن به  صلحای مشارکت‌جو که البته نزدیک به روحانی و لاریجانی هستند بوده است نه دور ریختن رأی و یا لجبازی و رأی دادن به آدم‌های بی‌نام و نشان و فاقد کارنامه!

بماند که جوادی‌حصار توضیح نداده اگر قرار بود مردم صرفا به آدم‌های بی‌نام و نشان رأی بدهند پس جریانات سیاسی و احزاب چه کاره‌اند و چرا بوجود آمده‌اند؟!

گفتنی است، جبهه اصلاحات اخیراً بصورت رسمی اعلام کرد که انتخابات 1402 را تحریم می‌کند و لیست و نامزد معرفی نمی‌کند.                

میثم صدیقیان
ارسال نظرات