۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۵۱۲۴۱
با همکاری دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی؛

نشست جایگاه مردم در حکومت اسلامی از منظر رهبر انقلاب برگزار شد

نشست جایگاه مردم در حکومت اسلامی از منظر رهبر انقلاب برگزار شد
با همکاری دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی کرسی علمی ترویجی با موضوع جایگاه مردم در حکومت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی را برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پژوهشکده علوم انسانی اسلامی و معاونت پژوهش دانشکده الهیات و معارف دانشگاه قم با همکاری دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام کرسی علمی ترویجی با موضوع جایگاه مردم در حکومت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی را برگزار کرد.

در این نشست حجت الاسلام گرامی پور با اشاره به اینکه واژه مردم سالاری 679 مرتبه در بیانات رهبر معظم انقلاب  استفاده شده، اظهار داشت: واژه  مشروعیت 221 مرتبه و واژه مقبولیت 55 مرتبه در بیانات رهبر معظم انقلاب استفاده شده است؛ سه نظریه در ارتباط با نقش مردم در حکومت مطرح است که نظریه مقبولیت، نظریه مشروعیت و نظریه منتسب به آقا بینابین را شامل می شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشروعیت حکومت را  فقهی، سیاسی و اجتماعی برشمرد و گفت: مشروعیت سیاسی محل بحث نیست؛ زیرا همه می دانند مردم به حکومت اسلامی مشروعیت سیاسی می بخشند؛ سوال مهم این است که آیا رای مردم جزئی از مشروعیت فقهی است؟

همچنین حجت السلام عنایت الله رمضانپور در این نشست با اشاره به اینکه تبیین نگاه رهبر معظم انقلاب به جایگاه مردم نسبت به مشروعیت نظام کاملا واضح و شفاف نیست، اظهار داشت: کلام رهبر معظم انقلاب درباره مردم سالاری دینی ساده است ولی تحلیل علمی بیانات رهبر معظم انقلاب ساده نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تاکید براینکه دعوای نقش مردم در مشروعیت انحرافی است، تصریح کرد:  مسئله اصلی استفاده از قهر و غلبه در حکومت است؛ کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه واضح و روشن است؛ حکومت اسلامی با همراهی مردم پیش می رود و ابزاری برای قهر و غلبه به مردم نیست.

حجت الاسلام محمد قاسمی نیز در این نشست با تاکید براینکه رهبر معظم انقلاب بین عصر حضور و عصر غیبت معصوم علیه السلام در بحث مشروعیت تفاوتی قائل نیستند، تصریح کرد:  در مورد اکثریت جامعه ای که مشروعیت را ایجاد می کنند باید بررسی شود که چه جامعه ای مد نظر است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگر نظریه ای پذیرفته شود باید به لوازم آن ملتزم شد، تصریح کرد: اگر ولایت انتخابی شد باید پذیرفت که ولایت زمان‌بر است؛ حق ولایت بر مردم منطقه ای رأی نداده اند باید بحث و بررسی شود.

 

ارسال نظرات