۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۷۵۱۸۱۹
رئیس مرکز تخصصی تمهید

باید عملیات تفسیر تبدیل به دانش شود

باید عملیات تفسیر تبدیل به دانش شود
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به لزوم بهره گیری از اصول و مبانی مشخص در تفسیر و علوم قرآنی گقت: باید عملیات تفسیر تبدیل به دانش شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور رئیس مرکز تخصص تمهید در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه کتاب قرآنی سال که صبح امروز در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد با اشاره به این که اعتلای پرچم قرآنی در کشور، خواست رهبر معظم انقلاب، همه مومنین و اهالی قرآنی است اظهار داشت: اگر ما بتوانیم قرآن را در فضای علمی و تربیتی و حل چالش ها، راهبر قرار دهیم، باید توجهات ویژه ای به معارف قرآنی داشته باشیم.

وی افزود: دانش های قرآنی توسط الگوهای قرآنی تولید شدند؛ اما در آن مرزها باقی نمانده و توسعه آن به همه مرزها و مناطق را در بر می گیرد و امروز مرزهای دانش طبیعی در حال گسترش است.

رئیس مرکز تخصصی تمهید بیان داشت: علم در سراسر عرصه های بشر تبدیل به خواست و هنجار عمومی شده و تلاش می شود تا خواست ها در چارچوب دانش شکل گرفته و از تصمیمات شخصی صرف نظر شود.

وی با اشاره به گسترش فضای سایبری و مجازی و  انتشار علم توسط این فضا ابراز کرد: فضای مجازی و سایبری به سرعت در حال جایگزینی دانش طبیعی است و فضای سایبرینگ در تلاش است تا تسلط خود بر علم طبیعی را کاملتر کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ابراز کرد: قرآن کریم تنها منبعی است که می تواند بر تمام منابع علمی مسلط شده و پیروز شود و باید انسان های کاملی داشته باشیم که با تلقی های خوبی که دارند، با داشتن قدرت استخراج مسئله، قدرت دانش را استخراج کرده و به جهان ارائه دهند.

وی افزود: باید در حوزه قرآنی، عملیات تفسیر، تبدیل به دانش شود که این تبدیل شدن باید دارای مبانی، اصول و قواعدی باشد که این نیز نیازمند تولید دانش است و باید سبک های و نظریه های کاملاً روشنی داشته باشد.

رئیس مرکز تخصصی تمهید بیان داشت: بین تفسیر تخصصی و عمومی از قرآن تفاوت بسیار روشنی وجود دارد و باید پذیرفت که دانش و روش های آن، چنان مهم است که باید به وسیله مفسر قرآن به خوبی شناسایی شده و تفسیرهایی با رویکردهای اجتماعی و سیاسی و ... نوشته شود؛ و الا تفسیر مناسبی حاصل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به این که ما سال ها به دنبال طراحی نظا مطلوب اسلامی هستیم اظهار داشت: تازمانی که ما نتوانیم چهره مطلوب ایمان را در جامعه نشان دهیم به این هدف دست پیدا نخواهیم کرد؛ چنانکه در زمان پیامبر گرامی اسلام نیز وقتی به این مرحله نرسیده بودند، نتوانستند حکومت اسلامی مطلوب را شکل دهند. بنابراین باید طراحی نظام مطلوب با سرعت انجام شود.

ارسال نظرات