۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۷۵۴۰۸۹
یادداشت؛

کسب استقلال اقتصادی، وظیفه شرعی است

کسب استقلال اقتصادی، وظیفه شرعی است
استقلال اقتصادی و پرهیز از وابستگی در اقتصاد یکی از آرمان‌های بزرگ تمامی جوامع آزاده است و یکی از اهداف مهم بعثت پیامبران ایجاد حکومت صالحان بوده و سعادت جامعه نیز در همین راستا قابل تحقق است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، یکی از اهداف مهم بعثت پیامبران ایجاد حکومت صالحان بوده و سعادت جامعه نیز در همین راستا قابل تحقق است؛ اما دشمنان دین با اتکا به قدرت و ثروت خود، پیوسته مانع تحقق اهداف پیامبران شدند؛ با توجه به نقشی که ثروت کفار در ایجاد مانع برای اهداف متعالی پیامبران داشته اندیشه دینی برای مقابله با استکبار اقتصادی طاغوت‌ها راهبرد‌های اقتصادی برای حفظ اقتدار در مقابل دشمنان دارد؛ استقلال اقتصادی در همه ابعاد فردی و سیاسی مورد تاکید اسلام قرار گرفته و همانگونه که ضعف اقتصادی جوامع توحیدی زمینه ساز سلطه دشمنان و مانع دستیابی به برخی اهداف متعالی است توانمندی اقتصادی موجب اقتدار و افزایش نفوذ سیاسی اسلام می‌شود؛ اندیشه دینی برای کسب استقلال و مقابله با فشار‌های دشمنان، استقلال مالی و توانمندی اقتصادی جامعه و حکومت اسلامی را از اولویت‌های مهم خود قرار داده است و تاکیدات رهبرمعظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، ریشه در تعالیم دینی و تجارب تاریخی دارد.

حضرت امام خمینی ضمن بیان اینکه استقلال اقتصادی وظیفه شرعی است، فرمودند: ما باید کوشش کنیم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بکنیم. حالایی که ما در مقابل یک همچه قدرت شیطانی واقع شدیم و او هم تهدید کرده است که ما همه کشور‌های دنیا را تجهیز می‌کنیم که در را به سوی شما ببندند، ما در عین حالی که اعتقادمان این است که حرفی است و واقعیت نخواهد پیدا کرد، لکن اگر ما یک درصد احتمال هم بدهیم باید قیام کنیم. باید غافل نباشیم از اینکه دشمن نمی‌تواند بکند. خوب، شاید یک وقت شد. برای آن روز شاید باید همه قشر‌های ملت؛ هر کس هر جوری که می‌تواند یک تولیدی بکند، که مثلًا باغدار‌ها می‌توانند تولید بکنند، دامدار‌ها می‌توانند تولید بکنند، و کشاورز‌ها می‌توانند تولید کنند، اشخاص می‌توانند کمک کنند به کشاورزها، کارخانه‌ها می‌توانند تولید کنند، کارخانه‌های خصوصی که زیاد بود در ایران، و مع الاسف از بین رفته بود و دارد می‌رود، اینها همه قیام کنند برای اینکه، یک مملکت را از این اقتصاد نجات بدهند.(1)

استقلال اقتصادی و دست یابی به خودکفایی و رهایی از وابستگی در اقتصاد یکی از آرمان‌های بزرگ تمامی جوامع آزاده است و کم و بیش تمامی دولت‌ها در کنار پیگیری اهدافی، چون رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها، توزیع عادلانه درآمد، استقلال اقتصادی و خود کفایی و عدم وابستگی را به عنوان هدف مهم در برنامه‌های کلان خود مورد توجه قرار می‌دهند، این امر به ویژه پس از جنگ جهانی دوم به عمده‌ترین دغدغه کشور‌های در حال توسعه تبدیل شده است؛ لذا سیاست‌هایی، چون اتکا به نیرو‌های داخلی و تقویت حس خودباوری و همینطور حرکت به سمت سیاست توسعه صادرات به عنوان اهرم‌های رشد اقتصادی توام با دستیابی به خودکفایی و استقلال اقتصادی مورد اهتمام اغلب کشورهاست.

تلاش برای دستیابی به حد معقولی از خودکفایی و برنامه ریزی اصولی برای نیل به استقلال اقتصادی توام با حضور قدرتمند در عرصه‌های جهانی از نگاه اقتصاد اسلامی یک ضرورت است چرا که بدون دسترسی به چنین جایگاهی زمینه و راه نفوذ بیگانگان در سرنوشت مسلمانان فراهم می‌شودکه اسلام چنین وضعی را رد می‌کند؛ نفی هر گونه سلطه بیگانگان بر مسلمانان اصلی است که در قرآن کریم صریحا به آن تاکید شده است: لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا؛ خداوند هرگز برای کافران راه تسلط بر مومنین قرار نداده است.

امام خمینی (ره) ریشه همه وابستگی‌ها را وابستگی اقتصادی عنوان کردند، تصریح کردند: اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند، وابستگی اقتصادی داشته باشد، همه جور وابستگی‌ها دنبالش می‌آید. وابستگی سیاسی هم ما پیدا می‌کنیم. وابستگی نظامی هم پیدا می‌کنیم. برای اینکه وقتی ما چیزی نداشته باشیم که استفاده ازش بکنیم، دستمان را دراز کنیم طرف امریکا. او می‌تواند به ما تحمیل کند همه چیز را. ما وقتی می‌توانیم که زیر بار او نرویم که در این قضیه قدرتمند باشیم. یک وقت او تشر بزند می‌گوییم نه، ما احتیاجی نداریم. حالا هم به او می‌گوییم که ما احتیاج خودمان را سلب می‌کنیم. خودمان می‌رویم سراغ کار. خدا زمین به ما داده، آب هم به ما داده، زمین‌های زیاد، زمین‌های موات زیاد، آب‌های هرزبرو، شط کارون همین طوری دارد هرز می‌رود، یا زمین‌های اطرافش هم همین طور مانده است زمین. باید همه دست به دست هم بدهند، و کار، کار الهی است، کاری است که عبادت است امروز. اطاعت امر خداست امروز کشاورزی، و باید این کشاورزی را تقویت کرد. هر کس هر جور می‌تواند باید تقویت بکند، به طوری که ان شاء الله ما از این گرفتاری خارج بشویم؛ و از سایر گرفتاری‌ها هم امیدوارم که خارج بشویم؛ گرفتاری فرهنگیمان، گرفتاری‌های سیاسی‌مان، همه‌شان را [حل]بکنیم.(2)

 

......................

(۱) صحیفه امام، ج‏۱۱، ص ۴۲۵-۴۲۷

(2) همان

ارسال نظرات