۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۷۵۸۸۸۱
نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد؛

ضرورت رعایت موازین اسلامی از سوی قضات

ضرورت رعایت موازین اسلامی از سوی قضات
اصفهان – حجت الاسلام والمسلمین حسینی با تأکید به مرور روزانه حدیث شریف امیرمومنان(ع) به شریح قاضی از سوی قضات، گفت: این حدیث هم یک هشدار و هم یک بشارت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان کاشان با بیان اینکه مردم کاشان تکریم شده امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستند، گفت: برای همین است که امام باقر(ع) فرزند خود علی ابن باقر(ع) به عنوان سفیر خود به منطقه کاشان اعزام کرد.

وی در ادامه خطاب به فعالان در دستگاه قضایی اظهار داشت: قدر خود و جایگاه خود را بدانید، چرا که شغل قضاوت شغل خداوند است و این منصب بعد از خداوند به پیامبر اکرم(ص) می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: اگر به خدا ایمان داشته باشیم، قضاوت پیامبر اکرم(ص) را با زبان و قلب خود خواهیم پذیرفت در غیر این صورت مسلمان نخواهیم بود.

وی با تأکید به مرور روزانه حدیث شریف امیرمومنان(ع) به شریح قاضی از سوی قضات دستگاه قضائی ادامه داد: این حدیث هم یک هشدار و هم یک بشارت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه کار قضاوت کار پیامبر اکرم(ص) است، گفت: قضاوت دادگستری در واقع در جایگاه پیامبر اکرم(ص) و امام زمان(عج) نشسته اند و تنها انتظار از شما این است که موزاین را رعایت کنید. 

وی به برخی نکات عهدنامه مالک اشتر اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت در نامه ۵۳ به مالک اشتر می‌نویسد، در انتخاب قاضی برای حکم و قضاوت بین مردم با فضیلت‌ترین افراد از بین خود را انتخاب کند.

نماینده ولی فقیه در کاشان توانایی در امر قضاوت را نخستین ویژگی قاضی دانست و با بیان اینکه قاضی باید چنان با صلابت باشد که طرفین دعوا جرات پیشنهاد رشوه را نداشته باشند، گفت: قاضی نباید لغزش باشد و اگر متوجه اشتباه خود شد اشتباه خود را انکار نکند و خودش را در پرتگاه طمع قرار ندهد.

وی ادامه داد: قاضی نباید قضاوت سطحی داشته باشد و اگر شبهه‌ای بود بیشتر احتیاط کند و بیشتر به دنبال استدلال و حجت باشد و از کثرت مراجعه کننده خسته نشود و صبر او در کشف حقایق دعاوی از همه بیشتر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: اگر برای قاضی حقیقت کشف شد در صدور حکم قاقطع باشد و تعریف و مدح بیجا اورا فریب ندهد و تشویق هم او را به سوی ناحق متمایل نکند.

نماینده ولی فقیه در کاشان با سفارش به رئیس دادگستری برای رسیدگی به کار قضات، اظهار داشت: رئیس دادگستری در جای مالک نشسته است و به کار قضات خود باید خیلی رسیدگی کند./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات