۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۷۶۰۶۴۰

یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی برگزار شد

یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی برگزار شد
«تبیین فرآیند نحوه تامین ابعاد دینی برنامه ها و دستورهای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجمع شورای تخصصی حوزوی» در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی برگزار شد. 

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ابراهیمی دبیر مجمع شورای تخصصی حوزوی، ضمن ارائه گزارش اجمالی از برنامه های شورای تخصصی حوزوی در سال ۱۴۰۳، فرآیند نحوه تامین ابعاد دینی برنامه های ستادهای چهارگانه و مرکز رصد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تبیین کرد.

وی با بیان این که بر اساس ماده۴۶ آیین نامه داخلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شورای تخصصی حوزوی به عنوان شورای مستقل ذیل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه و صاحب نظران و اندیشمندان حوزوی، پیشنهادات راهبردی را به شورای عالی و شورای معین ارائه نموده و مسولیت تأمین ابعاد دینی دستور جلسات ستادهای چهارگانه، مرکز رصد و شوراهای وابسته را بر عهده دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: برای تحقق این مأموریت در تعامل و هم افزایی با سایر بخش های دبیرخانه، کارگروه های تخصصی با حضور نخبگان حوزوی که هم در موضوعات مرتبط تخصص دارند و هم دارای فضل حوزوی و آشنا به مبانی حکمی و احکام فقهی هستند، تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی در ادامه بیان داشت: این کارگروه های مستقر در شواری تخصصی حوزوی که متناظر با میزهای موجود در ستادهای چهارگانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشند، در موارد ارجاعی از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسبت به ابعاد دینی موارد ارجاعی اظهار نظر نموده و نتایج آن به منظور بررسی و توجه عمیق تر و ذوابعادتر حسب مورد در سه کمیسیون مربوطه ی علمی تربیتی، فرهنگی اجتماعی و مسائل حوزه مورد مداقه بیشتر قرار می گیرد.

دبیر شورای تخصصی حوزوی افزود: برای اینکه مأموریت شورای تخصصی حوزوی به خوبی انجام پذیرد، برنامه‌های مصوب ستادهای چهارگانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ اعم از ستاد تعلیم وتربیت، فرهنگی و اجتماعی، علم و فن آوری و ستاد خانواده و زنان و نیز مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت شده و در دو سطح صرفا کارشناسی و یا در قالب یک طرح پژوهشی جهت تامین ابعاد دینی و تزریق نگرش حوزوی، در دستور کار معاونت های مربوطه در شورای تخصصی حوزوی و کمیسیون ها و کارگروه های متناظر قرار می گیرد.

وی افزود: با تمهیدات صورت گرفته در شورای تخصصی حوزوی، مقرر گردید نمایندگان این شورا از ابتدای صورتبندی مسئله و بررسی طرح در کمیته های پژوهش ستادهای چهارگانه و مرکز رصد حضور داشته باشند.

وی بر اهمیت بازآفرینی گزارشهای کارشناسی در قالب طرحنامه و مطرح سازی آن در کارگروههای تخصصی و ارائه در صحن شورای حوزوی تصریح نمود و اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۳، ۹۷ برنامه پیشبینی شده که در این میان حدود ۶۲ برنامه در قالب طرح پژوهشی است که در تلاش هستیم این برنامه ها با مشارکت و استفاده از ظرفیت مجموعه های حوزوی انجام شود.

دبیر شورای تخصصی حوزوی در ادامه اظهار داشت: تنها میز فعال در شورای حوزوی، میز مسائل حوزه است که مبتنی بر درخواست حوزه های علمیه و در راستای تأمین مطالبات و نیاز های حوزه و حوزویان در نظام حکمرانی علم و فرهنگ با حضور نمایندگان حقوقی و شخصیتهای حقیقی حوزوی تشکیل شده است.

دبیر شورای تخصصی حوزوی همچنین ضمن اشاره به محتوای برخی از طرحها، گزارشی اجمالی از آخرین مصوبات سال گذشته شورای تخصصی حوزوی ارائه نمود.

ارسال نظرات