۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۷۶۲۸۳

مرکز فقهی ائمه اطهار در کشف و باز آفرینی آموزه های اسلام همت گذاشته است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: این مرکز فقهی با بررسی آثار دینی در کشف و باز آفرینی آموزه های اسلام همت گذاشته است.
محمدمهدي مقدادي معاون پژوهش مرکز فقهي ائمه اطهار


محمد مهدی مقدادی، معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: بخش پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیش از یک دهه است که با فراهم آوردن امکانات و بسترهای مناسب، ایجاد کتابخانه تخصصی و سامان دهی گروه های پژوهشی در تبیین مسائل فقهی و پاسخ دهی به پرسش های فقهی جدید کوشیده و به تدوین پژوهش های دقیق و جامع در کشف و باز آفرینی آموزه های اسلام ناب همت گماشته است.

وی ایجاد گروه پژوهشی فقه پزشکی در این مرکز را در راستای این اهداف عنوان کرد و ادامه داد: از رهاوردهای این گروه کتاب های ارزنده ای چون المبسوط فی فقه المسائل المعاصره، المسائل الطبیه در 2 جلد، تلقیح مصنوعی (به زبان فارسی و عربی)، احکام پزشکان و بیماران مطابق با فتوای مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) است.

مقدادی افزود: در همین راستا کتاب تغییر جنسیت از منظر فقه و حقوق در حال انتشار و تقدیم به جامعه علمی کشور است ، این اثر حاصل تلاش حجت الاسلام محمد مهدی کریمی نیا، مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) می باشد.

وی در ادامه گفت: مساله تغییر جنسیت به عنوان یک پدیده نوظهور پزشکی پرسش های فراوانی در پی داشته است، چه با پیشرفت دانش پزشکی و تکنولوژی جراحی این امکان فراهم آمده که جنسیت افراد از مؤنث به مذکر و برعکس تغییر یابد و این امر نه تنها در مورد بیمارانی چون دو جنسی ها صورت می گیرد، بلکه در مورد افراد سالم نیز قابل انجام است. از این رو احکام و آثار فقهی و حقوقی این مساله جای مطالعه و تحقیق بسیار دارد.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار اظهار داشت: موضوع شناسی دقیق و مطالعه ابعاد تغییر جنسیت، بررسی اقسام آن و پرداختن به مسائلی چون اختلال هویت جنسی و علت شناسی این پدیده، بررسی فقهی مساله خنثی، تبیین دیدگاه حقوقی ایران و سایر کشورها، بیان تفصیلی مبانی فقهی جواز یا عدم جواز تغیر جنسیت و نقد و تحلیل ادله و همچنین مطالعه کامل آثار تغییر جنسیت در روابط زوجین و اولاد در نهایت جمع بندی و ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب از ویژگی های قابل ذکر این اثر در دست چاپ است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات