۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۷۶۲۸۹۳

بیانیه گام دوم انقلاب و توجه به جوانان

بیانیه گام دوم انقلاب و توجه به جوانان
جوانان در بیانیه گام دوم به عنوان موتور محرک انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند و مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت نسل جوان از آنان خواسته‌اند که با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و استعداد‌های خود کشور را به سمت پیشرفت و تعالی هدایت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که توسط مقام معظم رهبری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد تأکید ویژه‌ای بر نقش جوانان در پیشبرد اهداف انقلاب دارد و این بیانیه که به نوعی نقشه راه برای آینده کشور محسوب می‌شود و جوانان را به عنوان محور اصلی تحول و پیشرفت معرفی می‌کند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه‌ای است که با قلم مقام معظم رهبری و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۹۷ به جامعه ابلاغ شد تا علاوه بر نگاه به دستاورد‌های انقلاب اسلامی به عنوان یک نقشه راه برای رسیدن به چشم انداز‌های اسلامی عمل کند.

تبیین چشم‌انداز‌های آینده و توصیه درباره آینده انقلاب اسلامی در هفت موضوع علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی مورد تاکید بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قرار گرفته است و اگرچه مخاطب این بیانیه امت اسلامی است؛ اما هسته اصلی مخاطبان در این بیانیه را جوانان تشکیل داده‌اند و این مهم تا جایی پیش می‌رود که بعد‌ها رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از مشکلات به تشکیل یک دولت جوان انقلابی و حزب اللهی توصیه می‌کند.

توجه به جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب

دلیل اصلی بروز و ظهورِ توجه به جوانان، دورانی است که پشت سر گذاشته‌ایم و دورانی است که در حال آغازش هستیم و کل جریان انقلاب در این چهل سال توانسته است خود را تثبیت کند و بعد از تثبیت، زمانِ «بُروز مجدد انقلاب اسلامی» است و بناست که تاریخ بشریت یک‌بار دیگر پوست‌اندازی کند.

جوانان؛ موتور محرک انقلاب

جوانان در بیانیه گام دوم به عنوان موتور محرک انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند و مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت نسل جوان از آنان خواسته‌اند که با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و استعداد‌های خود کشور را به سمت پیشرفت و تعالی هدایت کنند و تأکید کرده‌اند که جوانان باید با ایمان و انگیزه در تمامی عرصه‌ها از جمله علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فعال باشند.

نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب بسیار مهم و راهبردی است و بدون استفاده از ظرفیت‌های آن کشور راه پیشرفت را طی نخواهد کرد. رهبری به‌خوبی و ظرافت کامل به نقش مهم جوانان در پیشبرد اهداف جامعه اشاره و جوانان را مهم‌ترین سرمایه کشور معرفی کرده است تا با حضور تأثیرگذار جوان در نظام مدیریتی کشور تحول شگرفی در تمام عرصه‌ها به وجود آید.

آنچه از کلیات بیانیه گام دوم انقلاب مشخص است بخش اعظم بار دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی بر دوش جوانان است و آنها هستند که باید شانه زیر بار مسئولیت‌ها در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های اخلاقی و معنویت و عدالت داده و انقلاب را به آرمان‌های خود نزدیک کنند. از همین رو درک و فهم آنچه در این بیانیه از جوانان خواسته شده و تأمل بر آنها همراه با تلاش برای طراحی راهبرد، رویکرد و تکنیکی برای تک‌تک وظایف مهم است.

تحقیق و توسعه؛ کلید موفقیت

یکی از نکات برجسته در این بیانیه اهمیت تحقیق و توسعه است، مقام معظم رهبری از جوانان خواسته‌اند که در حوزه‌های علمی و فناوری پیشگام باشند و با نوآوری و خلاقیت کشور را به سمت خودکفایی و استقلال علمی سوق دهند و ایشان تأکید کرده‌اند که جوانان باید با تلاش و پشتکار، موانع موجود را پشت سر بگذارند و با دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین ایران را به یکی از قدرت‌های علمی جهان تبدیل کنند.

توجه به جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب

آنچه رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کرده است، چشم امید برای تحقق بیانیه گام دوم خصوصاً به جوانان است، وظایفی است که رهبر انقلاب بر عهده جوانان گذاشته‌اند؛ البته قطعاً این موارد فقط به عهده جوانان نیست و همه کنشگران انقلاب اسلامی و در همه سطوح بایستی برای تحقق آنها تلاش کنند.

برخی از مواردی که در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده است عبارتند از: دور کردن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران، جهاد برای ساختن ایران اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی، صیانت و حفاظت از انقلاب اسلامی و عظمت آن، جلوگیری از سلطه دوباره‌ی قلدران جهان بر کشور، تلاش برای استقرار عدالت و همچنین تلاش برای کاهش فاصله بین باید‌ها و واقعیت‌ها، رفع محرومیت، درس گرفتن از گذشته، بهره‌برداری از دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب، ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور، تلاش برای بسط اخلاق معنویت در کشور.

اقتصاد مقاومتی؛ راهبردی برای آینده

در بخش دیگری از بیانیه به اهمیت اقتصاد مقاومتی اشاره شده است، مقام معظم رهبری از جوانان خواسته‌اند که با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بومی، اقتصاد کشور را تقویت کنند و ایشان تأکید کرده‌اند که جوانان باید با روحیه جهادی و کارآفرینی به مبارزه با مشکلات اقتصادی بپردازند و با ایجاد اشتغال و تولید ملی کشور را از وابستگی به منابع خارجی نجات دهند.

طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، جوانان برای انجام مسئولیت بزرگ و وظایف محوله در راستای اجرای بیانیه گام دوم باید شاخصه‌هایی داشته باشند و در صورت داشتن چنین شاخصه‌هایی است که اجرای بیانیه گام دوم توسط جوان ممکن خواهد شد، این شاخص‌ها عبارت‌اند از: مؤمن و انقلابی، دانا و کاردان، پرانگیزه، مسئولیت‌پذیر، آماده تلاش جهادی، سرعت عمل و ابتکار، دارای روحیه و نگاه انقلابی، در میدان و پای‌کار، محقق و اندیشمند.

مقام معظم رهبری در میان ویژگی‌های ذکر شده در بالا ۵ ویژگی را از بقیه شاخصه‌ها مهم‌تر دانسته و همواره در سخنرانی‌های خود این ویژگی‌ها را بیان می‌کنند. این ویژگی‌ها عبارتند از، مهم‌ترین ویژگی که جوان باید به آن دست یابد تقواست باوجوداین صفت در جوان، او بزرگ‌ترین سرمایه را برای رسیدن به موفقیت‌های دنیوی و اخروی خواهد داشت.

تحصیل علم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها است که جوانان باید به دنبال آن باشند. رهبری در این‌باره می‌فرمایند: جوان‌ها امروز باید سه نکته را دنبال کنند؛ یکی از این سه نکته تحصیل علم است عزیزان من! از تحصیل علم ذره‌ای فروگذار نکنید و آن را قدر بدانید. علم می‌تواند، زندگی شخصی شمارا، ملت شما و جهان را به شکل مطلوب بسازد همان‌طور که می‌تواند جهان را ویران کند، سومی ویژگی جوان مؤمن و انقلابی، بصیرت داشتن و آگاهی داشتن نسبت به مسائل سیاسی داخل و خارج کشور است. این موضوع با توجه به پیچیده‌تر شدن اوضاع در جهان ضرورتی مضاعف پیدا می‌کند ضرورتی که شاید در ابتدای انقلاب کمتر احساس می‌شد.

توجه به جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب

جوان مؤمن و انقلابی نسبت به عرصه‌های گوناگون کشور احساس مسئولیت دارد و خود را نسبت به اوضاع و اتفاقات کشور بی‌تفاوت نمی‌بیند. در این رابطه رهبری به دو مقوله مهم «عمل به‌اندازه و عمل به هنگام» اشاره می‌کنند؛ البته باید توجه داشت که رفتار‌ها و اعمال انقلابی و مؤمنانه نیز باید در چارچوب کشور انجام گیرد و بروز حرکتی به‌دوراز این موازین صحیح نخواهد بود و رهبر انقلاب نیز در مواردی نسبت به این موضوع تذکراتی به جوانان انقلابی داده‌اند که موردتوجه و اهتمام آنان قرارگرفته است.

فرهنگ و هنر؛ ابزار‌های نرم قدرت

فرهنگ و هنر نیز از دیگر حوزه‌هایی است که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده است مقام معظم رهبری از جوانان خواسته‌اند که با ترویج فرهنگ اسلامی و انقلابی به مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان بپردازند و ایشان تأکید کرده‌اند که جوانان باید با استفاده از ابزار‌های هنری و فرهنگی پیام انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان برسانند و نقش مؤثری در تبیین ارزش‌های انقلاب ایفا کنند.

حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی

مقام معظم رهبری همچنین از جوانان خواسته‌اند که در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حضور فعال داشته باشند و ایشان تأکید کرده‌اند که جوانان باید با بصیرت و آگاهی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مشارکت کنند و با حضور در انتخابات و نهاد‌های مدنی، نقش مؤثری در تعیین سرنوشت کشور ایفا کنند.

امروز روز بُروز جوان تربیت‌شده انقلاب است؛ چراکه نتیجه انقلاب در تربیت یک نسل هر چه بوده، بنا است محصول کار به تماشا بنشیند و تماشای محصول یعنی سپردن مسئولیت و کار به دست آن نسل؛ نسلی که با انقلاب تربیت شده است یکی از توصیه‌های همیشگی ایشان به جوانان ورزش کردن و حفظ آمادگی جسمانی است؛ چراکه ایشان در این خصوص می‌فرمایند: اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوانان چه می‌خواهید؟ خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جوانان را به عنوان محور اصلی تحول و پیشرفت کشور معرفی کرده است و مقام معظم رهبری با تأکید بر اهمیت نسل جوان، از آنان خواسته‌اند که با ایمان و انگیزه در تمامی عرصه‌ها فعال باشند و کشور را به سمت پیشرفت و تعالی هدایت کنند. ایشان همچنین بر اهمیت تحقیق و توسعه اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و هنر و حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تأکید کرده‌اند و جوانان با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و استعداد‌های خود می‌توانند نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کنند و آینده‌ای روشن برای کشور رقم بزنند.

ارسال نظرات