۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۶۲۹۰۰

نقش جوانان در پیشرفت کشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب

نقش جوانان در پیشرفت کشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب
جوانان در تاریخ معاصر ایران همواره به عنوان نیروی محرکه اصلی تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شناخته شده‌اند و بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شد به‌طور ویژه‌ای به اهمیت و نقش جوانان در پیشرفت کشور پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، جوانان در تاریخ معاصر ایران همواره به عنوان نیروی محرکه اصلی تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شناخته شده‌اند و بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ صادر شد به‌طور ویژه‌ای به اهمیت و نقش جوانان در پیشرفت کشور پرداخته است، این بیانیه با نگاهی به گذشته و آینده جوانان را به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور معرفی کرده و بر ضرورت بهره‌گیری از استعداد‌ها و توانمندی‌های آنان تأکید دارد.

جوانان؛ سرمایه‌های انسانی بی‌بدیل

بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی کشور معرفی می‌کند و این بیانیه تأکید دارد که جوانان با انرژی، خلاقیت و انگیزه بالا می‌توانند نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کنند و رهبر انقلاب در این بیانیه به جوانان توصیه می‌کنند که با تکیه بر ایمان، علم و تلاش مستمر، مسیر تعالی و پیشرفت را طی کنند؛ جوانان در عرصه‌های مختلف می‌توانند نقش آفرینی کنند توجه به این عرصه ها نقش مهمی در پیشرفت و اعتلای نظام جمهوری اسلامی دارد.

اهمیت نقش جوانان در عرصه علم و فناوری 

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به اهمیت علم و فناوری به عنوان موتور محرکه توسعه کشور اشاره کرده و جوانان را به تحصیل و پژوهش در این حوزه‌ها تشویق می‌کنند، جوانان با ورود به عرصه‌های علمی و پژوهشی می‌توانند به تولید علم و فناوری‌های نوین کمک کرده و کشور را در مسیر استقلال علمی و فناوری قرار دهند.

نقش جوانان در پیشرفت کشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب

گام دوم انقلاب بدون نقشه راه و بدون مشارکت نخبگان و دانشگاهیان و جوانان و مسئولان متعهد و دلسوز و انقلابی ملی نخواهد شد، گفتمان‌سازی و تبیین و عملیاتی سازی این بیانیه یا گفتمان نظری انقلاب در وهله اول بر عهده نخبگان جامعه دانشگاهی است؛ زیرا دانشگاهیان به عنوان پیشگامان عرصه علم و فناوری هستند و مقام معظم رهبری علم و فناوری را جزو دستاورد‌های برتر انقلاب اسلامی دانسته و از ثمرات و افتخارات بزرگ انقلاب یاد نموده است و خطاب به دانشگاهیان می¬‌فرمایند: اینجانب همواره به دانشگاه¬‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان گرم، قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخان داده‌ ام.

ایشان در حوزه علم و فناوری و در حوزه علوم پایه و مهندسی که زمینه استقلال علمی و اقتصاد کشور را در پرتو این حوزه می‌دانند می‌فرمایند: علم اقتدار آفرین است و پیشرفت¬‌های اخیر در حوزه هوا و فضا، نانو و صنعت حاکی از پتانسیل بالقوه عرصه عرصه علم و فناوری کشور است و بایستی سیاست گذاری و سرمایه گذاری بیشتر در این عرصه صورت گیرد تا شاهد پیشرفتهای چشم گیری باشیم.

نقش آفرینی جوانان در حوزه اقتصاد

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که جوانان می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند حوزه اقتصاد است و بیانیه گام دوم بر ضرورت کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار‌های نوپا توسط جوانان تأکید دارد، این بیانیه جوانان را به بهره‌گیری از فرصت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار تشویق می‌کند.

نقش جوانان در پیشرفت کشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب

مهم‌ترین نکته در بخش اقتصادی بیانیه‌ی گام دوم وجود یک طرح کلی در بافتار این نوشتار است به بیان دیگر نویسنده‌ی متن در ذهن خود یک کلان‌تصویر عمومی با اجزای همساز با هم داشته و ما با طرح کلی یک سیاست توسعه مواجهیم نه تعدادی شعار اقتصادی کنار هم چیده شده است و وجود این چشم انداز کلی در حالیکه حتی در مصاحبه‌های بعضی مقامات اقتصادی هم به سختی می‌توان ردی از یک تصویر کلان را دید انصافاً دل‌گرم کننده و امیدبخش است.

نکته‌ی بعدی اشاره به این است که اساساً تحریم‌ها در جوار ضعف‌های داخلی اقتصاد معنا می‌یابند و با حل ضعف داخلی، اثر تحریم هم شدیداً کاهش می‌یابد، به‌طور خاص و درباره‌ی ایران دهه ۹۰ یک نکته‌ی کلیدی دیگر هم‌آیندی راه حل‌ها هم قابل افزودن به این تعبیر است

نقش جوانان در حوزه فرهنگ و هنر

جوانان به عنوان نیروی خلاق و نوآور می‌توانند در حوزه فرهنگ و هنر نیز نقش بسزایی ایفا کنند، بیانیه گام دوم از جوانان می‌خواهد که با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و ملی به تولید آثار فرهنگی و هنری بپردازند و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی را ترویج دهند.

فرهنگ انقلاب «خط قرمز انقلاب» است و انقلاب از این خط قرمز عبور نمی‌کند، هیچ مصلحتی بالاتر از فرهنگ انقلابی نیست که بتوان با استناد به آن مسیر کنار نهادن فرهنگ انقلابی را هموار کرد، درغلتیدن به بیراهه‌ی عبور از فرهنگ انقلابی به‌معنی «تهی شدن انقلاب از ماهیت و غایاتش» است و این یعنی «استحاله و فروپاشی هویتی و ایدئولوژیک»، دشمن نیز در «جنگ نرم» در پی همین امر است و می‌کوشد ما را از «خویشتن انقلابی» مان بیگانه سازد و به این واسطه انقلاب را «از درون» شکست بدهد و آغاز بهانه‌گیری و توجیه‌گیری برای به حاشیه راندن ارزش‌ها آغاز «استحاله‌ی انقلاب» و «تبدیل شدن انقلاب به ضد انقلاب» است.

ضرورت حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی

بیانیه گام دوم انقلاب بر ضرورت حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی تأکید دارد و رهبر انقلاب از جوانان می‌خواهند که با ورود به عرصه‌های مدیریتی و سیاسی نقش خود را در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور ایفا کنند و با ارائه ایده‌های نو و خلاقانه به بهبود وضعیت کشور کمک کنند.

نقش جوانان در پیشرفت کشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب

طبق بیانیه گام دوم انقلاب یکی از اصلی‌ترین چالش‌های گام دوم انقلاب ضعف مدیریتی در بخش‌هایی از کشور است و برای برطرف کردن این چالش نیاز است به استاندارد‌های لازم مدیریت دولتی دست بیابیم که این امر مستلزم تحوّل در بسیاری از حوزه‌های سیاستی و اداری است؛ اگر اصلاحات به صورت تکه تکه و موقتی برنامه ریزی و اجرا شوند ممکن است سیستم حکمرانی و عملکرد مدیریت دولتی را آنطور که انتظار می‌رود تغییر ندهند و دستیابی به نتایج مستلزم آن است که دولت‌ها اجرای یک چشم انداز کلی تحوّلات و اهداف اولویت‌بندی شده را هدایت و هماهنگ کنند و مهم است که تحوّلات مدیریت دولتی را به صورت متوالی با یک برنامه منسجم و تدوین دستور کار تحوّلات از منظر کل دولت انجام دهیم.

تحوّلات مدیریت دولتی یکی از مهمترین حوزه‌های اصلاحات افقی در هر کشور است، زیرا چارچوبی را برای اجرای سیاست‌های دیگر فراهم می‌کند و همچنین امکان ایجاد سیستم‌هایی را فراهم می‌کند که مبنایی مناسب برای اجرای قوانین در کشور می‌باشد. کشور‌ها با سرعت‌های متفاوتی توسعه می‌یابند و رویکرد‌های متفاوتی برای حکمرانی و اجرای تحوّل مدیریت دولتی دارند. با این حال، اصول مدیریت دولتی، بلوک‌های اساسی برای مدیریت دولتی خوب را فراهم می‌کند و برای همه کشور‌ها قابل اجرا هستند و لذا از تجربیات کشور‌های دیگر می‌توان به احسن وجه سود برد.

چالش‌ها و فرصت‌های جوانان

با وجود تأکیدات بیانیه گام دوم انقلاب بر نقش جوانان چالش‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بیکاری و عدم دسترسی به فرصت‌های شغلی مناسب است، همچنین مشکلاتی نظیر عدم دسترسی به منابع مالی و حمایت‌های لازم برای کارآفرینی نیز از دیگر چالش‌های پیش‌روی جوانان است.

نقش جوانان در پیشرفت کشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب

بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راهی برای پیشرفت و توسعه کشور با تکیه بر نیروی جوانان ارائه می‌دهد و جوانان با بهره‌گیری از این راهبرد‌ها و توصیه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در پیشرفت کشور ایفا کنند؛ اما برای تحقق این اهداف نیازمند حمایت‌های جدی از سوی دولت و نهاد‌های مختلف هستیم تا بتوانیم از توانمندی‌ها و استعداد‌های جوانان به بهترین نحو بهره‌برداری کنیم.

ارسال نظرات