۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۷۶۳۸۶۱

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، صمت و ارشاد در صحن مجلس

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، صمت و ارشاد در صحن مجلس
نمایندگان مجلس صبح امروز جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را بررسی کردند.

به گزارش سرویس خبرگزاری سیاسی رسا، هفتمین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم به ریاست محمدباقر قالیباف از حدود ساعت ۸ صبح آغاز شد.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ بررسی خط مشی، اصول کلی، برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها انجام می شود و تا کنون به صلاحیت ۱۲ وزیر (وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، راه و شهرسازی‌، صمت و دفاع) از ۱۹ وزیر کابینه دولت رسیدگی کردند.

ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

در جلسه امروز مجلس روند بررسی صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که روز گذشته ناتمام مانده بود، پیگیری شد. روز گذشته نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی دلایل موافقت یا مخالفت خود را بیان کرده بودند و قرار شد اتابک امروز از برنامه های خود دفاع کند.

وزیر پیشنهادی صمت: راهی غیر از رقابتی کردن خودرو نداریم

بر همین اساس سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت صبح امروز در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه‌ من با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز 20 ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم تدوین شده است و در این برنامه، فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.

اتابک اضافه کرد: در گام دوم انقلاب برنامه های صمت باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم. تدوین برنامه وزارت صمت در راستای تلاش جهت خنثی سازی اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، راهبردها و اهداف اساسی در اسناد بالادستی هدفگذاری شده است.

وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: در جهان امروز تغییر نمی‌کند، خود «تغییر» است. برنامه‌ها باید به‌روزرسانی شوند که قطعاً در این خصوص نیاز به یاری و همفکری نمایندگان مجلس دارد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، صمت و ارشاد در صحن مجلس

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمر ۴۶ساله خود، دستاوردهای زیادی داشته است. ملت غیور ایران در این سال‌ها توانسته به پیشرفت و توانمندسازی تولید اقتصادی اعم از صنعت، معدن و تجارت دست یابد و به رشد و ارتقا افتخارآفرین نائل شده است.

اتابک گفت: لازمه حفظ این پیشرفت در گام دوم انقلاب مدیریت بهینه منابع است. شناسایی فرصت‌ها و عملکرد هوشمندانه برای رفع تهدیدها ما را به سمت اهداف عالیه نظام سوق خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالاتی که روز گذشته برای نمایندگان ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: آقای آزادی‌خواه به سه مورد اشاره کردند که ۲ مورد مربوط به گذشته و یک مورد مربوط به خودرو. درباره خودرو باید بگویم واردات خودرو از سوی نمایندگان به شکل قانون ابلاغ شده است و اعتقاد من در خودروسازی این است که راهی جز رقابتی‌کردن آن نداریم. تمامی مشکلات حوزه خودرو در بستر رقابتی شدن رفع خواهد شد. ضمن اینکه خودرو باید به سمت خصوصی شدن سوق پیدا کند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، صمت و ارشاد در صحن مجلس

 موافقت کمیسیون آموزش مجلس با گزینه پیشنهادی وزارت علوم

در ادامه این جلسه و پس از سخنان اتابک کار بررسی صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی علوم آغاز شد.

در همین راستا احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی پشت تریبون صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفت و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خبرداد.

 سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی همچنین گزارش کمیسیون در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم را قرائت کرد.

خاتمی موافق وزیر پیشنهادی علوم:«سیمایی تجربه موفق دبیری هیئت دولت را در کارنامه دارد

سید مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نهاد دانشگاه مظهر بیداری و هوشیاری جامعه است و همواره در دفاع از استقلال و پیشرفت کشور نقشی پیشگام داشته و بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده است.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی دانشگاه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و ایده اصلی آن این است که دانشگاه به عنوان عضوی از اجتماع که منابعی از آن دریافت می‌کند، رسالت دارد که به حل مسائل جامعه بپردازد و به آن خدمت کنند.نماینده مردم گلپایگان در مجلس، اظهار کرد: با چنین رویکردی تعامل و پیوند بین دانشگاه و صنعت، دانشگاه و جامعه معنای واقعی خود را پیدا می‌کند.

موحد موافق وزیر پیشنهادی علوم: سیمایی از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است 

حجت‌الاسلام سید محمد موحد، نماینده مردم کهگیلویه و بویر احمد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: عمر نمایندگی بنده قطعاً از شما بیشتر است زیرا ۷ دوره است که در مجلس شورای اسلامی حضور دارم و مجالس مختلفی را تجربه کرده‌ام، همچنین تجربه کار با دولت‌های گوناگون از جمله اصولگرا و اصلاح طلب را داشته‌ام.

وی افزود: آقای پزشکیان دولت وفاق ملی را که در برنامه‌های خود اعلام کرد آن را نیز عملاً به مجلس ارائه کرد و امروز ما هستیم که باید برای شکرگزار این نعمت باشیم و دست به دست هم بدهیم و دولت را حمایت کنیم.

نماینده مردم کهگیلویه و بویر احمد در مجلس، تصریح کرد: مخالف محترم بیشتر ابهاماتی را مطرح کردند تا ایرادات و اشکالات اساسی و قطعاً این ابهامات به وسیله جناب وزیر پیشنهادی آموزش علوم جواب داده خواهد شد و نکته مهمی در فرمایشات این عزیز نبود که مورد جرح قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام موحد بیان کرد: در راستای جلوگیری از اتکای کشور به درآمدهای نفتی و خام فروشی که بارها و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است وزارت علوم به عنوان یک رکن مطرح است و مهمترین عنصر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را در اختیار دارد.

عباسی مخالف وزیر پیشنهادی علوم: سیمایی برنامه عملیاتی ندارد

علیرضا عباسی نماینده البرز در ادامه در مخالفت با حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: جناب سیمایی به اسناد بالادستی و برنامه هفتم اشاره کردید اما به صورت مشخص اولویتی در برنامه شما نیافتم.

وی ادامه داد: در برنامه خود چندین بار به اصلاح آئین‌نامه ارتقا اعضای هیئت علمی اشاره کردید. نمی‌دانم چه ارتباطی بین این اصلاحیه‌ای که مدنظر شما است با اصلاح آیین‌نامه ارتقا اعضای هیئت علمی که در جلسه ۸۹۴ شورای انقلاب فرهنگی در دی ماه ۱۴۰۲ به تصویب رسیده، وجود دارد. آیا از این امر اطلاع دارید یا موازی‌کاری خواهد شد؟

وی افزود: به کاهش و جلوگیری از موازی‌کاری در نظام آموزش عالی و هم‌افزایی فعالیت‌های وزارت علوم و بهداشت و رفع هم‌پوشانی‌ها اشاره کردید. منظور شما از رفع هم‌پوشانی‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری در رابطه با وزارت بهداشت چیست؟

نماینده البرز عنوان کرد: برنامه‌ای برای کاهش موازی‌کاری پژوهشی در وزارتخانه‌ علوم، دانشکده‌های کشاورزی و سازمان تات اشاره نکردید. در سازمان تات ۲۵۰۰ عضو هیئت علمی داریم که کارهای پژوهشی در حوزه کشاورزی انجام می‌دهند. هیچ برنامه‌ای از شما در این زمینه ندیدیم.

سراج مخالف وزیر پیشنهادی علوم: پاسخ سؤالاتم را از «سیمایی» نگرفتم

محمد سراج نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 30 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در کمیسیون سوال‌هایی را از جناب سیمایی پرسیدم که جواب نگرفتم. اکنون سوال‌ها را دوباره مطرح می‌کنم اگر جواب بگیرم به او رأی می‌دهم.

وی تصریح کرد: در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری بر جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی در جهان تأکید شد. جناب آقای وزیر برنامه شما برای کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان و دیپلماسی علمی چیست؟ برنامه شما برای اجرای سند آمایش آموزش عالی با تاکید بر تربیت دانشجویان نخبه، عالم، مؤمن، انقلابی، متعهد، متدین و متخصص برای صیانت از آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چیست؟

بهرامی موافق وزیر پیشنهادی علوم: سیمایی دبیر ۲ دولت با نگاه‌های سیاسی متفاوت است

محمد بهرامی سیف آباد، نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در ادامه در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: نماد عینی سیاست وفاق ملی انتخاب آقای سیمایی است. ایشان دبیر 2 دولت با دو رئیس‌جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت بوده است.

وی افزود: بنده اینجا می‌خواهم از آقای سیمایی حمایت کنم چون از بدنه دانشگاه است. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از صدر تا پایین وجود دارد. خیلی از همکاران ما صرفا علمی هستند و بعضی‌ها صرفا اجرایی هستند. این یکی از ضعف‌هایی هست که در مدیریت ما وجود دارد.

سیمایی‌صراف در مجلس: پیوند مناسبی میان تقاضا و عرضه آموزش عالی وجود ندارد

حسین سیمایی صراف گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه جلسه علنی امروز در دفاع از برنامه‌هایش، گفت: معاش و معیشت با کرامت انسانی و کرامت دانشگاهیان سازگار نیست، کرامت استاد و دانشجو اقتضا می‌کند که استقلال نهاد علم و آزادی پرسشگری و پاسخگویی را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: بعضی از نمایندگان محترم، مخالفان و عزیزان در کمیسیون‌ها، بعضی از چالش‌ها و راهبردها را به من گوشزد کردند که من می‌خوام به آن قسمت بپردازم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره چالش‌ها بسیار کارشناسی است و من در این وقت، بعضی از مصادیق و موارد این چالش‌هاو برنامه‌های برون‌رفت را فهرست می‌کنم.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، صمت و ارشاد در صحن مجلس

سیمایی صراف ادامه داد: پیوند مناسبی میان تقاضا و عرضه آموزش عالی وجود ندارد، انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی با دستگاه‌های بهره‌بردار مشاهده نمی‌شود.وی اضافه کرد: در حوزه مهارتی ضعیف هستیم، بامدرک‌های بی‌مهارت به جامعه تحویل می‌دهیم، و لذا بازار، خریدار فارغ‌التحصیلان ما نیست.وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کثرت مهاجرت دانش‌آموختگان قصه پرغصه‌ایست که هزینه می‌کنیم، اما برای دیگران، اظهار کرد: وای بر روزی که فقر منابع انسانی از فقر منابع اقتصادی پیشی بگیرد، منابع انسانی که منشأ تولید قدرت نرم هستند، و حتی قدرت سخت نیز در مقدماتش متکی به منابع انسانی است.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، صمت و ارشاد در صحن مجلس

موافقت کمیسیون فرهنگیِ مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد

در ادامه مجلس وارد بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد و فرهنگ اسلامی شد.

براساس گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون فرهنگیِ مجلس، این کمیسیون با برنامه‌های سیدعباس صالحی برای وزارت فرهنگ موافقت کرد.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

 سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد و فرهنگ اسلامی موافق و مخالفی در صحن مجلس نداشت.

وزیر پیشنهادیِ ارشاد: وزارت فرهنگ پیشران برای تحکیم وفاق دولت و ملت، وزارت فرهنگ است

سید عباس صالح شریعتی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی این نهاد اظهار کرد: ایام سوگواری اربعین حسینی را خدمت همه تسلیت عرض می‌کنم. در آستانه ایام هفته دولت هستیم یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهیدان خدمت شهید رئیسی و همراهانشان را گرامی می‌دارم و برای روح پرفتوح حضرت امام خمینی رحمت الله علیه علو درجات را آرزومندم.

وی افزود: عرض ادب و احترام دارم به همه هنرمندان، سینماگران، نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه، ناشران و کتابفروشان چاپخانه داران فعالان فرهنگی خارج از کشور کتابداران، فعالان عرصه دینی، قرآنی و مساجد کنشگران فرهنگ عمومی فرهنگ اقشار و دیگر به ویژه پیشکسوتان و نام آوران این حوزه‌ها که نقش مهمی در پایایی و مانایی فرهنگ ایران زمین داشته و دارند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، صمت و ارشاد در صحن مجلس

گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با همراهی و مشارکت آن‌ها فصل جدیدی را رقم بزنیم. همچنین ضمن ادای احترام و تکریم به وزرای پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و تقدیر از زحمات و خدماتی که تک تک آن‌ها داشتند.

وی گفت: وظیفه دارم به طور خاص از کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان‌های وابسته و نیز، کتابداران عزیز که با حداقل امکانات زیرساختی و مکانی و به ویژه مسائل معیشتی دلسوزانه و مجاهدانه در خدمت فرهنگ و هنر ایران بوده و هستند.صالح شریعتی اظهار کرد: از رئیس جمهور محترم دانشمند مردمی صادق و فرزانه جناب آقای دکتر پزشکیان سپاسگزارم که فرصت تجدید خدمت را برای این بنده حقیر فراهم کردند.گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ایده مرکزی دولت چهاردهم فوق ملی است این کانون معنای مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت آقای پزشکیان را متمایز از دولت‌های قبل کند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، صمت و ارشاد در صحن مجلس

موافقت کمیسیون امنیت ملیِ مجلس با وزیر پیشنهادیِ کشور

در ادامه مجلس وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور شد.

بر همین اساس سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور خبرداد.

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش این کمیسیون در موافقت با این وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

پوردهقان مخالف وزیر پیشنهادی کشور: افراد متخصص به واسطه نگاه‌های سیاسی از وزارت کشور حذف شدند

مصطفی پوردهقان نماینده اردکان در مخالفت با اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: در بدنه وزارت کشور کارکنان‌ باسواد، منظم، فعال و متخصصی وجود دارند که به واسطه‌ی تغییر دولت‌های مختلف آن‌ها ذبح سیاسی شدند. اکنون در گوشه‌ای از وزارت کشور در حال خاک خوردن هستند.

وی افزود: افراد متخصص به واسطه نگاه‌های سیاسی از وزارت کشور حذف شدند. از شما که یک فرد معتدل و آگاه به مسائل هستید انتظار داریم که از این افراد استفاده کنید.

نماینده اردکان عنوان کرد: برخی از استانداران افرادی بودند که با نردبان‌های سیاسی بالا آمدند. سرمایه‌های اجتماعی ما را افراد غیرمتخصص از بین بردند. مردم از این افراد گله‌مند هستند.

ارسال نظرات