۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۶۴۶۳۰

برگزاری سیزدهمین سوگواره «مَحرم مُحرم» در لرستان

برگزاری سیزدهمین سوگواره «مَحرم مُحرم» در لرستان
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان از برگزاری سوگواره «محرم مُحرم» خبر داد و گفت: ماه محرم تابلوی ایثارگری و نشر امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حجت‌الاسلام یونس مهدوی‌نیا امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت برگزاری سوگواره مٓحرم مُحرم از ماه محرم، به عنوان یادآور قیام و ایستادگی حضرت امام حسین(ع) در برابر دستگاه جور و بیداد است که مکتب انسان ساز و حماسه جاودانه و سرخ عاشورا را بنیان نهاد، یاد کرد.

وی افزود: این ماه درس بلند آزادگی، فداکاری و جانفشانی در مسیر صیانت از ارزش‌های الهی و انسانی را به تمام مسلمانان و آزادگان عالم تعلیم داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه محرم آغاز فصل دلدادگی و روز های بزرگی است که سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در صحرای کربلا با نثار خون خود دین را احیا کرد تا این حقیقت همیشه جاودان درسی برای تمام تاریخ شود، اضافه کرد: عاشورا درس دین داری و دین مداری است، درسی که به ما یاد می‌دهد در مقابل ظلم و ستم راه حق را گم نکنیم.

مهدوی‌نیا با تاکید بر اینکه قرن‌ها از حادثه کربلا می‌گذرد اما دل‌ها همچنان با نام و یاد سرور و سالار شهیدان و گریه بر مصیبت‌های عاشورا زنده می‌شود، گفت: ماه عزای حسینی، ماه فداکاری، گذشت و نشر امر به معروف و نهی از منکر است که باید از آن درس‌های زندگی را آموخت و واقعیت اسلام را دریافت و با عزاداری و تکریم آن، تاریخ همیشه زنده عاشورا را یادآور شد.

وی از پیاده روی اربعین حسینی به عنوان نشر معروف‌ها یاد کرد و با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات الهی است، افزود: مردم با قدم گذاشتن در این مسیر مبلغ خوبی‌ها هستند و این تجمع، خود نشری از بهترین معروف‌ها است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان با بیان اینکه پیاده روی اربعین حسینی یک حرکت معنوی است که همه دروس اخلاق الهی را دارد و در آن دیده می‌شود، اظهار کرد: مهمترین مبلغ در این مسیر خود مردم هستند که با اقدام خود فضائل اخلاقی را بسط و گسترش می‌دهند.

این مقام مسئول بیان کرد: مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی بهترین فرصت برای افرادی است که مسائل دینی را بهتر درک می‌کنند چرا که می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و مبانی دینی و قرآنی را برای مردم تبیین کنند.

مهدوی‌نیا در ادامه صحبت‌هایش به برگزاری سیزدهمین سوگواره‌ی ملی «مَحرم مُحرم‌» اشاره و بیان کرد: این سوگواره قرار است امسال توسط جهاد دانشگاهی لرستان و با همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، دانشگاه لرستان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ... در بخش‌های عکس، شعر بومی، پادکست، مونوگرافی، تایپوگرافی، خبر، پوستر، داستان کوتاه و دلنوشته برگزار شود.

وی با اشاره به محورهای این سوگواره گفت: آیین‌های عزاداری مردم غرب کشور در ماه محرم، کودکان و محرم، زنان و محرم، اسرای کربلا، شهدا و اصحاب امام حسین(ع)، مواکب مردمی، عزاداری اهل سنت در سوگ آل الله، پیاده‌روی اربعین، نادیده‌های محرم و اربعین و امر به معروف و نهی از منکر از محورهای اصلی این سوگواره است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برگزاری چنین برنامه‌هایی قطعا تاثیرات بسیار خوبی در بین آحاد جامعه خواهد داشت با اشاره به اینکه مردم نباید نسبت به مسائل بی‌تفاوت باشند و امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند، گفت: همانگونه که حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) هدف از قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کردند، امروز نیز همه امت اسلامی و تمام آزادگان جهان باید در مقابل زشتی‌ها، پلشتی‌ها و ظلم‌هایی که می‌بینند، ساکت ننشینند و احساس مسئولیت کنند.

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات