۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۷۶۴۷۱۹

پیامدهای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

پیامدهای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
درگیری‌ها در اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری برای چهارمین روز میان رزمندگان فلسطینی و نیروهای اشغالگر در میان صدای تیراندازی و انفجارها از سر گرفته شد.

منابع خبری گزارش دادند، خودروهای نظامی از جمله بولدوزر در سحرگاه (شنبه) به اردوگاه جنین یورش بردند، در حالی که ده ها نظامی صهیونیست در اطراف این اردوگاه چند روزی است مستقر هستند.

منابع محلی گفتند، نیروهای اشغالگر خانه‌های فلسطینیان را در محله الجابریات در مجاورت اردوگاه جنین منفجر کردند.

گردان جنین که بخشی از گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی است، اعلام کرد، نیروهای گردان جنین توانستند یک بمب را در خودروی نظامیان اشغالگر در محور خیابان الجابریات منفجر کنند و که منجر به کشته یا زخمی شماری از نیروهای اشغالگر شد.

این در حالی است که رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از فرماندهی مرکزی ارتش این رژیم اعلام کرد، عملیات نظامی در جنین بازه زمانی مشخصی ندارد و پس از دستیابی به اهداف خود به پایان خواهد رسید.

پیامدهای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری/ نقشه اسرائیل برای مرحله بعد از جنگ غزه چیست؟ +فیلم

عریب الرنتاوی تحلیلگر سیاسی اردنی بر این باور است که، این فقط یک لشکرکشی مانند لشکرکشی های قبلی نظامیان صهیونیست برای تهاجم به کرانه باختری و شهرها و روستاهای آن نیست، بلکه خشن‌ترین و بزرگترین کارزار در بیست سال اخیر است.

این سناریوی جنگ، محاصره و پاکسازی است که نابودی نوار غزه را تداعی می کند. همانطور که یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت، باید با تهدیدات موجود در کرانه باختری همانند نوار غزه برخورد کرد. کاتس افزود، کرانه باختری باید به طور موقت تخلیه شود، این یک جنگ علیه همه چیز است.

این کارشناس اردنی افزود، جریان راست افراطی صهیونیست آنچه را که برای تبدیل نظریه "پایان دادن به منازعه" که توسط صهیونیسم مذهبی تبلور یافته بود، از دکترین یک گروه حاشیه‌ای به نظریه اصلی رژیم صهیونیستی در همه سطوح و نهادهایش تبدیل شده است. جنگ غزه بر اساس این تئوری و الزامات آن، از جمله پاکسازی قومی، نسل کشی، و تبدیل نوار غزه به مکانی نامناسب برای زندگی فلسطینیان، ادامه یافته است.

مدیر مرکز مطالعات قدس گفت، پیش از اینکه آثار تئوری"پایان دادن به منازعه" به کرانه باختری سرایت کند، عملیات نظامی علیه اردوگاه‌های بلاطه و نورشمس، با جابجایی جمعیت به بهانه اقدامات موقت به اجرا گذاشته شد، در حالی که فلسطینی‌ها از پیر و جوان با تجربه طولانی‌ متوجه می شوند، هر فردی که خانه‌اش را ترک کند، دیگر به آنجا باز نخواهد گشت.

پیامدهای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری/ نقشه اسرائیل برای مرحله بعد از جنگ غزه چیست؟ +فیلم

از سوی عمرو علان کارشناس فلسطینی درباره عملیات نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری گفت، در چند سال گذشته، رژیم صهیونیستی علناً قصد خود را برای تکمیل آنچه در جنگ ۱۹۴۸ آغاز کرده بود، با گام‌های عملی در تصویب قانون "یهودی سازی" در کنست آغاز کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که قصد دارد اراضی کرانه باختری را مصادره کند و متعاقباً نقشه‌ی جدیدی از این منطقه در سازمان ملل به نمایش گذاشت.

ناگفته نماند نقشه‌هایی که متعاقباً توسط برخی از وزرای کابینه وی در دیگر مجامع بین المللی ارائه شد، به وضوح نشان دهنده قصد آنها برای جابجایی مردم کرانه باختری است، علیرغم اینکه نیت نهفته آنها درباره مسئله فلسطین هرگز پنهان نشد.

علان افزود، مصادره زمین های کرانه باختری و جابجایی ساکنان آن به طور ساختاری با تخریب مسجد الاقصی و یهودی سازی آن مرتبط است. دشمن برای این مرحله با تخریب مسجد الاقصی و استقرار معبد ادعایی یهودیان مصمم بود، اما در صبح روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ناکام گذاشته شد و ابتکار عمل به دست مقاومت افتاد.

به هر حال، اگر مقاومت فلسطین عملیات «طوفان الاقصی» را آغاز نمی کرد، واقعیت ماجرا، روند حوادث و انباشته شدن شرایط، ناگزیر به نوعی دیگری رقم می‌خورد.

این کارشناس فلسطینی گفت، ضربه راهبردی مقاومت در عملیات طوفان الاقصی به امنیت رژیم صهیونیستی، تلاشی برای ایجاد تعادل در منطقه بود. جنگ غزه ناگزیر بر کرانه باختری سایه افکند و مقاومت در این منطقه شعله‌ور شد و دشمن صهیونیستی چاره‌ای جز فرار به جلو و گشودن جبهه جدید قبل از پایان جنگ در غزه، ندارد.

محور مقاومت در مورد سرنوشت این جنگ غزه اتفاق نظر دارد و شاید بارزترین توصیف آن سخنی است که آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران درباره عملیات طوفان الاقصی فرمودند، این یک نیاز فوری برای مردم منطقه بود، زیرا در زمان مناسب برای منطقه غرب آسیا پیش آمد و محاسبات آنها را به هم ریخت و تلاش‌های برای سازش با رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کرد.

پیامدهای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری/ نقشه اسرائیل برای مرحله بعد از جنگ غزه چیست؟ +فیلم

وسام ابو شماله کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت، تصمیم تل آویو برای انجام عملیاتی به این بزرگی دارای دو بعد است، نخست تاکتیکی و دیگری راهبردی است. این تصمیم پس از افزایش عملیات مقاومت در کرانه باختری گرفته شد. تعداد و نوع عملیات مقاومت و ترس اشغالگران از خطر روزافزون ساخت مواد منفجره، اشغالگران را برآن داشت، عملیات نظامی گسترده ای را اجرا کنند. این عملیات از نظر اجرا شکست خورده است و اکنون ترس مسئولان امنیتی صهیونیست از افزایش اقدامات نیروهای مقاومت در کرانه باختری و تبدیل شدن به جبهه تهاجمی فراگیر بیشتر شده است. صهیونیست‌ها از برتری نیروهای مقاومت و تغییر عملیات از رویارویی مستقیم به عملیات استشهادی به شدت نگرانند.

در همین حال، منابع صهیونیستی از دو عملیات استشهادی در دو شهرک صهیونیست‌نشین در استان الخلیل در جنوب کرانه باختری خبر دادند.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که یک فلسطینی با خودروی خود یک مأمور امنیتی این رژیم را زیر گرفته و وارد شهرک صهیونیست نشین "کارمی تزورگ" شده است.

این فلسطینی سپس از خودرو پیاده شده و اقدام به تیراندازی کرد که در این میان با تیراندازی نظامیان صهیونیست به شهادت رسید. طبق ادعای منابع صهیونیستی دو شهرک‌نشین در این عملیات زخمی شده‌اند.

در عملیات دوم نیز یک فلسطینی خودروی خود را در یک پمپ بنزین در شهرک «گوش عتصیون» منفجر کرد. طبق آخرین گزارش‌ها حداقل ۴ صهیونیست در این انفجار زخمی شده‌اند.

در پی این دو عملیات استشهادی، استان الخلیل در کرانه باختری به شدت فضای امنیتی به خود گرفته است.

گردان‌های قسام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «به بزرگان و آزادگان ملت خود و جهان مژده می‌دهیم رژیم اشغالگر که با توهم، سعی در شکست مقاومت در شمال کرانه باختری دارد، ان‌شاء‌الله به‌زودی پاسخ‌های بعدی مقاومت از جنوب، مرکز کرانه باختری و سایر مناطق اشغالی غافلگیر خواهد شد.

 
پیامدهای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری/ نقشه اسرائیل برای مرحله بعد از جنگ غزه چیست؟ +فیلم

 

 

خبرنگار شبکه کان رژیم صهیونیستی اذعان کرد پس از انفجار دو خودرو بمب گذاری شده در شمال الخلیل به دوران انتفاضه باز گشته ایم.

رژیم اشغالگر پس از این دو عملیات ورودی‌های الخلیل و بیت لحم را کاملا بسته و تجهیزات و نظامیان بیشتری به این مناطق اعزام و در آسمان آن بمب‌های منور شلیک کرده است.

ارسال نظرات