۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۶۴۷۲۶
معرفی و مرور کتاب؛

«زخم پاییز»؛ سفر به دنیای زندگی یک شهید مدافع امنیت

«زخم پاییز»؛ سفر به دنیای زندگی یک شهید مدافع امنیت
«زخم پاییز» سفری است به دنیای یک فرد وظیفه شناس که در نقش فرزند، همسر و پدر یک الگو برای جوانان عصر حاضر است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «زخم پاییز» نوشته فائزه طاووسی سفری است به عمق روح و جان یک انسان که زندگی خود را وقف خدمت به مردم و امنیت کشور کرد. این کتاب دربرگیرنده روایت زندگی شهید مدافع امنیت، پوریا احمدی است که توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر شده است.

روایت اثر در چند مرحله، از کودکی پرشور و سرشار از امید تا جوانی آگاه و مسئولیت‌پذیر و در نهایت، شهادت در راه حفظ امنیت کشور ساخته شده است. زندگی پوریا از کودکی تا شهادت با چهار زن گره خورده که هر کدام در این تاثیرات‌شان بر روی زندگی پوریا احمدی روایت می‌کنند.

نکات ساختاری و محتوایی مربوط به این کتاب را می‌توان این گونه خلاصه کرد؛

• روایت چندصدایی: کتاب با استفاده از گفتگو با افراد مختلفی که با شهید در ارتباط بودند، روایت زندگی او را ارائه می‌دهد و هر کدام پازلی از شخصیت شهید را برای خواننده ترسیم می‌کنند. (نقش مادر، همسر، دختر اول و دختر دوم شهید)

• ابعاد انسانی شهید: نویسنده صرفاً به روایت وقایع و عملکرد حرفه‌ای شهید اکتفا نکرده و به جنبه‌های انسانی، عاطفی و روحی او نیز پرداخته است. به این ترتیب مخاطب با پوریا احمدی نه تنها به عنوان یک مدافع امنیت، بلکه به عنوان یک انسان مهربان، دلسوز، خانواده‌دوست و اهل مطالعه آشنا می‌شود.

• تاکید بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی: کتاب ضمن روایت زندگی شهید، به ارزش‌های اسلامی و انقلابی که در زندگی او نقش محوری داشته‌اند، می‌پردازد.

• ساختار داستانی: نویسنده با استفاده از تکنیک‌های داستان‌نویسی، روایت را دور از تخیلات به رشته تحریر درآورده است.

• تاکید بر نقش خانواده در شکل‌گیری شخصیت شهید: کتاب به نقش خانواده در شکل‌گیری شخصیت شهید و تأثیرگذاری آن‌ها بر انتخاب مسیر زندگی او پرداخته است.

روایت، از دوران کودکی شهید در تهران و علاقه‌مندی‌های او به ورزش، مطالعه و فعالیت‌های اجتماعی آغاز می‌شود. در دوران نوجوانی و جوانی پوریا، انتخاب رشته امنیت داخلی و ورود به دانشگاه، نشان از علاقه‌مندی شهید به خدمت به کشور از همان دوران جوانی را می‌توان مشاهده کرد. در ادامه زندگی پوریا ورود و آغاز فعالیت حرفه‌ای شهید در نیروی انتظامی و تلاش‌های شبانه‌روزی او برای حفظ امنیت جامعه را بیان می‌کند. همچنین به روایت زندگی شخصی شهید، روابط گرم و صمیمی او با خانواده و دوستان، و علاقه‌اش او به مطالعه، ورزش و فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازد. در پایان هم روایتی از روز حادثه و شهادت مظلومانه شهید، و تأثیر این حادثه بر خانواده اش و جامعه بیان می‌کند.

امنیت چه ارزشی دارد، وظیفه ما در برابر امنیت کشور چیست و چگونه می‌توان از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کرد، سوالاتی هستند که متن کتاب در پی پاسخ آن هاست.

نکته «زخم پاییز» این است که درک و تصویر واقعی‌تری از مفهوم امنیت و تلاش‌های نیروهای امنیتی به دست می‌دهد. زندگی شهید احمدی، الهام‌بخش بسیاری از جوانان برای خدمت به کشور و ایثارگری است و همین باعث تقویت روحیه ایثار در آنها خواهد شد. چون نشان می‌دهد حتی در سخت‌ترین شرایط، می‌توان با امید و مقاومت به پیروزی رسید.

«زخم پاییز»، سفری است به دنیای یک فرد وظیفه شناس که در نقش فرزند، همسر و پدر یک الگو برای جوانان عصر حاضر است.

ارسال نظرات