۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۷۶۵۰۰۰
دبیر ستاد راهبری و جمعیت حوزه‌های علمیه:

رفع موانع جوانی جمعیت مهمتر از طرح و اجرای مشوق ها است/ لزوم توجه به سبک زندگی جامعه

رفع موانع جوانی جمعیت مهمتر از طرح و اجرای مشوق ها است/ لزوم توجه به سبک زندگی جامعه
حجت الاسلام ساکی گفت: قطعا مشوق‌هایی که در قانون جوانی جمعیت ذکر شده کافی نبوده و هم اجرای همه آنان نیز کفایت نمی‌کند؛ اما مهمتر از مشوق‌های طرح جوانی جمعیت، رفع موانع فرزندآوری و جوانی جمعیت است که باید به آن توجه شود.

اشاره: «جمعیت» کلید واژه‌ای است که بسیاری از مناسبات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ متاسفانه در حال حاضر وقتی صحبت از «جمعیت» می‌شود عموم مردم به چشم یک گزاره سیاسی به آن نگاه می‌کنند در حالی که افزایش یا کاهش جمعیت به طور مستقیم با معیشت، اقتصاد، امنیت و البته آینده یک کشور ارتباط تنگاتنگ دارد و حاکمیت هر کشوری می‌تواند از این ابزار برای بهبود زندگی خود مردم و اقتصاد کشور استفاده کند.

متاسفانه با وجود اینکه ایران طی 30 سال گذشته بالاترین رکورد سرعت کاهش نرخ موالید در دنیا را از آن خود کرده و جمیعت کشورمان با سرعت فزاینده‌ای در حال مسن شدن است؛ اما اقدام عملی خاصی به غیر از تصویب «قانون جوانی جمعیت» برای اصلاح رویه جمعیتی کشور صورت نگرفته و علی‌رغم تذکرات صریح و پی در پی مقام معظم رهبری در مسئله جمعیت، اقدامات درخور بزرگی که تاثیرات محسوسی برای اصلاح شاخصه‌های جمعیتی کشورمان داشته باشد را شاهد نبوده‌ایم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت چهاردهم خطاب به وزیر بهداشت فرمود: من از آقای دکتر ظفرقندی می‌خواهم شخصاً موضوع جوانی جمعیت و برطرف کردن موانع آن را بطور جدی پیگیری و برمشکلات تسط پیدا کنند تا نگذارند (موانع) ادامه پیدا کند. اگر زيرساخت هاي لازم فراهم شود، برخي از موانعي كه درحال حاضر بر سر راه ارتقاي نرخ باروری كلي در کشور وجود دارد، برطرف خواهد شد.

در همین راستا خبرنگار سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام رسول ساکی دبیر ستاد راهبری و جمعیت حوزه‌های علمیه گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

رسا- با توجه به فرمایشات و تذکر حضرت آقا به وزیر بهداشت دولت جدید نسبت به برطرف نشدن موانع فرزندآوری بفرمایید با توجه به این همه قوانینی و تسهیلاتی که برای افزایش جمعیت وضع شد چرا تاکنون این موانع برطرف نشده است؟

به نظر من اصلا قانون جوانی جمعیت، قرار نبوده است که به تنهایی بتواند همه مشکلات و موانع فرزندآوری را برطرف کند؛ چراکه در خوشبینانه ترین وضعیت باید گفت که اگر قانون جوانی جمعیت به صورت کامل نیز محقق و اجرا شود، تنها می تواند بخش از موانع و درصدی از مشکلات فرزندآوری در کشور را برطرف خواهد کرد.

متاسفانه درحال حاضر نیز قانون جوانی جمعیت هنوز محقق نشده است و علت آن نیز این است که در مواقعی بودجه لازم برای این امر تخصیص پیدا نکرده و در جایی دیگر نیز برخی از نهادها همچون بانک ها و نهادهای مرتبط به وظایف محوله خود در این زمینه عمل نکردند؛ هرچند برخی از ارگان ها همچون وزارت راه و شهرسازی در این زمینه فعالیت های مناسبی داشتند که امیدواریم دولت کنونی نیز همچون دولت سیزدهم، کمک کرده و فعالیت های این وزارت تکمیل و طرح های آن کاملا به سرانجام برسد.

رسا- مشوق های قانونی وضع شده و اجرایی دولت را که تاکنون به اجرا گذاشته شده اند را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا کافی بودند یا خیر؟ راهکار شما برای حل این مشکلات و برطرف شدن موانع افزایش جمعیت چیست؟

قطعا، هم مشوق هایی که در قانون جوانی جمعیت ذکر شده، کافی نبوده است و هم اجرای همه آنان نیز کفایت نمی کند؛ اما مهمتر از مشوق های طرح جوانی جمعیت، رفع موانع فرزندآوری و جوانی جمعیت است که باید به آن توجه شود.

همه می دانند که خانواده ایرانی به معنای واقعی، فرزند دوست هستند؛ اما موانع مختلفی در پبش روی آنان قرار گرفته شده است که آنان را به سمت و سوی فرزند کمتر سوق داده و توان افزیش نسل را برای عبور از چاله جمعیتی از آنان گرفته است.

ما باید به جای اجرای طرح ها و مشوق های جمعیتی و شرطی کردن خانواده ها، به سمتی برویم که اولا موانع را برطرف کرده و دوما به لحاظ فرهنگی و فکری، فعالیت های موثری را انجام دهیم.

باید اندیشه ها را اصلاح کنیم. بالاخره تا به امروز به مدت چند دهه این گونه به مردم القا شده است که فرزند زیاد، مانع آسایش و رفاه است و یا فرزند کمتر، زندگی بهتری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین نمی توان انتظار داشته باشیم که تنها با اجرای مشوق ها بتوانیم مردم را به سمت و سوی افزایش جمعیتی سوق دهیم.

باید بر روی سبک زندگی افراد جامعه کار شده و برنامه ریزی داشته باشیم که موفقیت در این عرصه نیازمند کار جدی فرهنگی و بسیج همگانی نهادهای فرهنگی و کشوری است.

رسا: با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات