۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۷۶۵۳۶۱
حجت الاسلام ابوطالبی در گفت‌وگو با رسا:

اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، به نفع جریان‌های سلطه‌گر است

اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، به نفع جریان‌های سلطه‌گر است
معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تشریح فعالیت علمای اسلام در وحدت آفرینی بین مذاهب اسلامی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وحدت بین حکومت‌های اسلامی اسرائیل را از بین خواهد برد.

حجت الاسلام مهدی ابوطالبی معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به فعالیت‌های علمایی مانند کاشف الغطاء، آقا شیخ عبدالکریم زنجانی و آیت الله بروجردی در کشورهای مختلف و در بین اهل سنت و اثراتی که در این زمینه بر جای گذاشتند گفت: نتیجه این فعالیت‌ها وحدت را به جایی رساند که علاوه بر ثمرات غیر قابل انکار، شیخ شلتوت از مفتیان اهل سنت جواز عمل به فقه جعفری را صادر کرد.

معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه در عین حفظ وحدت قرار نیست که از عقاید خود کوتاه بیاییم تصریح کرد: ضمن ایستادگی بر اعتقادات و بحث‌های علمی و تاریخی در این زمینه، به کسی و مقدسات یکدیگر توهین نمی‌کنیم و به ویژه در مقابل دشمنی که با تمام اسلام مخالف است و برای او شیعه و سنی تفاوتی ندارد با اتحاد و همدلی می‌ایستیم.

وی به ادبیات امام درباره وحدت، در بحث انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شهید فتحی شقاقی تصریح می‌کند که «ادبیات امام ادبیات فرا فرقه‌ای بود»؛ یعنی امام در انقلاب اسلامی به گونه‌ای عمل کردند که اهل سنت هم به دنبال امام آمدند و بعد از انقلاب هم ما هیچ چالشی از سوی اهل سنت برای حاکمیت امام نداشتیم.

حجت الاسلام ابوطالبی وحدت شیعه و سنی و وحدت جهان اسلام را یکی از استراتژی‌های جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: وحدت جهان اسلامی و تلاش برای شکل‌گیری امت اسلام به شکل مختلف در جمهوری اسلامی دنبال شده است؛ حمایت از نهضت‌های مسلمانان در جهان اهل سنت، ارتباط و کمک به آن‌ها نیز از رفتار علمای قبل از انقلاب اسلامی و در دوره تشکیل حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) وحدت اسلامی را با توجه به ادبیات امام راحل و پیگیری‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته قوی‌تر ارزیابی کرد و اظهار داشت: در جهان اسلام، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را خیلی از مردم و علمای اهل سنت به عنوان رهبر سیاسی جهان اسلام پذیرفته‌اند و واقعاً اعتقاد دارند و همکاری می‌کنند، اما از نگاه فقه سیاسی خود هم با این مسأله مشکلی ندارند.

وی درباره کسانی که وحدت آفرینی و دوری از اختلاف را از سیاست‌های غلط جمهوری اسلامی می‌دانند گفت: این حرف‌ها گاهی از روی جهالت، نادانی و افراط در برائت است و گاهی هم از تبلیغات و اثرگذاری‌های بیرونی ناشی می‌شود؛ آن‌ها که از بیرون اثر می‌گیرند به دنبال اختلاف افکنی بین شیعه و سنی به نفع جریان‌های سلطه‌گر هستند.

حجت الاسلام ابوطالبی اختلاف را خواست کشورهای غربی و آمریکا ارزیابی کرد و اظهار داشت: این‌ها از افراطیون مسلمان، از هر مذهب که باشند، در صورتی که مسیر تفرقه و نزاع بین امت اسلام را به همراه داشته باشد حمایت می‌کنند.

معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره ثمرات وحدت برای جامعه اسلامی ابراز داشت: اگر در بحث فلسطین، تمام کشورهای اسلامی با هم بودند، می‌توانستند خیلی کارها در این زمینه انجام دهند؛ چه بسا با اتحاد تمام حکومت‌های مسلمان، اسرائیل تا به حال از بین رفته بود.

وی ادامه داد: با این همه دشمن بیرونی وحدت از ضروری‌ترین‌ها در جهت اعتلای جامعه اسلامی است؛ از سوی دیگر اتحادیه کشورهای اسلامی می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی داشته باشد که همه این‌ها تجلی بیشتر اسلام در دنیا را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظرات