۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۷۶۵۹۱۸
با حضور آیت الله طبسی؛

آیین رونمایی از آثار جدید در نقد وهابیت برگزار شد

آیین رونمایی از آثار جدید در نقد وهابیت برگزار شد
شش اثر از پژوهشکده باقرالعوم در زمینه نقد وهابیت منتشر و طی مراسمی با حضور نویسندگان و اساتید رونمایی شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از مجموعه آثار «نقد وهابیت» پژوهشکده باقرالعلوم برگزار شد.

حجت الاسلام احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم با ضروری دانستن بازنگری روند و شیوه نقد وهابیت، آثار منتشر شده را حائز گفتمانی جدید در نقد اندیشه های وهابیت دانست.

وی حساب سلفیت از وهابیت را جدا دانست و تأکید کرد: انتساب به سلف صالح در نزد اهل سنت مقدس است از این رو وهابیت خود را «سلفی» می نامند تا بتوانند از عنوان آن در مشروعیت بخشی به خود استفاده کنند اما در واقع یک اندیشه متضاد با سلف را یدک می کشند.

کتاب «توحید خیالی» نوشته حجت الاسلام حسن حسینعلی است که تضاد گفتمان وهابیت با مبانی اصیل اسلامی را نشان می دهد.

نویسنده کتاب گفت: ادعای وهابیت در تبیین مبانی اصیل اسلام مانند توحید ربوبی و توحید اسما و صفات با خوانش نبی اسلامی متفاوت است از این رو این کتاب این تفاوت خوانش های مشخص کرده است.

کتاب «در ترازوی سلف» نوشته حجت الاسلام سیدابوالفضل حسینی پور به ادعای انتساب اندیشه های وهابیت به اندیشه های سلف صالح نبوی می پردازد.

نویسنده کتاب اظهار داشت: وهابی ها ادعاهای زیادی بر مشروعیت خود بیان می کنند که اصلی ترین آن ها، انتساب دیدگاه ها به سلف صالح است که در نزد اهل سنت قداست دارند از این رو لازم بود پژوهش جامعی در اتصال وهابیت به سلف گرفته شود که نسبت دیدگاه های وهابیت با سلف صالح مشخص شود.

کتاب «واژگونی واژگان» به همگرایی سکولاریسم و وهابیت نوشته حجت الاسلام مهدی زندی پرداخته است. 

نویسنده کتاب تأکید کرد: سکولاریسم و وهابیت هر دو در مفاهیمی تغییر ایجاد کرده‌اند که حاکمیت توحیدی، نفی طاغوت، خروج و قیام علیه طاغوت، ولاء و براء، ارتداد سیاسی، تغییر شاخصه‌های جاهلیت، روش‌های تعیین حاکم مشروع، مفهوم هجرت و مرز سیاسی، شهادت‌طلبی و عملیات شهادت‌طلبانه و یکسان‌انگاری خشونت و شهادت‌طلبی برخی از این مفاهیم هستند.

دیگر کتب رونمایی شده در این مراسم نیز، کتاب «جسم انگاری خداوند» نوشته ابوالفضل قاسمی، «شرک در نقاب توحید» و «وهابیت» نوشته احمدعلی داد که به آسیب شناسی نقد وهابیت می پردازند، بودند.

ارسال نظرات